VW Polo V

W 2014 roku Volkswagen Polo V generacji (produkowany od 2009 roku) został poddany faceliftingowi. Oprócz niewielkich zmian zewnętrznych, wprowadzono nowe silniki. I to jest bodaj najważniejsza zmiana w tym modelu.


Płyta podłogowa i konstrukcja układu zawieszenia nie uległy zmianie. Od lat stosuje się tę samą konstrukcję układu zawieszenia. Z przodu mamy kolumny MacPhersona, z tyłu belkę skrętną z wahaczami wzdłużnymi. Zawieszenie jest proste i tanie w naprawie. W tylnym zawieszeniu amortyzatory oddzielono od sprężyn, co znacznie obniża koszt ich wymiany. Opcjonalnie można zamówić zawieszenie Sport Selekt z elektronicznie regulowaną charakterystyką amortyzatorów. Po wciśnięciu przycisku Sport kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór w amortyzatorach i zmienia charakterystykę podstawową na bardziej sztywną.

Seryjnie montowany jest też nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy. Silnik elektryczny wbudowany jest w kolumnę kierownicy.

VW Polo V

VW Polo V - Nowe silniki

Polo dostępny jest z następującymi silnikami benzynowymi: 1,0 (60 KM lub 75 KM) i 1,2 TSI (90 lub 110 KM). Silnik 1-litrowy ma wtrysk pośredni i 3 cylindry. W naszych warunkach wydaje się dość słaby. Jednostka o mocy 75 KM (95 Nm) jest w stanie rozpędzić pojazd do prędkości 100 km/h w ciągu 14,3 sek. Rozpędzanie od prędkości 80 do 120 km/h na IV biegu trwa jeszcze dłużej (15 sek.). Jak podaje producent, zużycie paliwa przez najmniejszy silnik 60 KM zostało zredukowane z 5,5 l/100 km do 4,6 l/100 km w wersji z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji. Polecamy mocniejsze jednostki napędowe, z wtryskiem bezpośrednim.

Silniki 1,2 TSI mają 4 cylindry i słabszy z nich, o mocy 90 KM (160 Nm) rozpędza pojazd do 100 km/h w ciągu 10,8 sek. Czas rozpędzania od prędkości 80 km/h do 120 km/h na IV biegu wynosi 11 sek. Do Polo przewidziana jest też nowa, 3-cylindrowa jednostka napędowa nowego 1.0 TSI BlueMotion o mocy 90 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zużywa on zaledwie 4,1 l/100 km, gdy poprzednik z identyczną mocą 90 KM spalał 4,9 l/100 km. Planuje się też wprowadzenie wersji BlueGT z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM z funkcją odłączania cylindrów (stosowany w Audi).

Gama silników Diesla obejmuje 3-cylindrowy silnik 1,4 TDI o mocy 75 KM, 90 KM lub 105 KM (w terminie późniejszym). W najsłabszej wersji silnik rozpędza pojazd do prędkości 100 km/h w ciągu 12,9 sek., a od 80 do 120 km/h – 12 sek. Wycofano więc silniki 1,2 TDI oraz 1,6 TDI. By zredukować drgania 3-cylindrowego silnika zastosowano wałek wyrównoważający i dwumasowe koło zamachowe.

Zautomatyzowana, dwusprzęgłowa, 7-biegowa skrzynia przekładniowa jest oferowana z silnikami 1,2 TSI o mocy 110 KM i 1,4 TDI (90 KM).

VW Polo V


Wszystkie jednostki napędowe z wtryskiem bezpośrednim (TSI oraz TDI) są doładowane turbosprężarką. Wprowadzenie silników 3-cylindrowych ma na celu obniżenie zużycia paliwa, do czego zobowiązany jest każdy producent pojazdów. Jest oczywiste, że nie ma możliwości wyrównoważenia 3-cylindrowych jednostek napędowych, szczególnie Diesla. Stosuje się więc dodatkowe rozwiązania, jak specjalne, hydrauliczne poduszki mocowania silnika, czy wałki wyrównoważające. To niestety nie wystarcza i kultura pracy tych silników nie jest zbyt wysoka. Silniki 3-cylindrowe wprowadzają wszyscy producenci samochodów, więc Volkswagen nie jest tu wyjątkiem.

VW Polo V - Bajery dla kierowcy

Nowa wersja Polo została wyposażona w opcjonalne urządzenia ułatwiające jazdę zapożyczone z VW Golfa, jak automatyczny tempomat, hamulec multikolizyjny czy system obserwacji otoczenia, który jest w stanie zahamować pojazd w nagłych sytuacjach. Ciekawy jest system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Rejestruje on spadek koncentracji kierowcy i ostrzega przez pięć sekund sygnałem akustycznym oraz odpowiednią ikoną na wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Jeżeli w ciągu kolejnych piętnastu minut kierowca nie przerwie jazdy, ostrzeżenie zostanie powtórzone.

Najnowsze Polo ma zmodernizowaną tablicę przyrządów i jako pierwszy Volkswagen otrzymało drugą generację „modułowych” systemów radiowych i nawigacyjnych (MIB). Do wyboru są cztery urządzenia z ekranem dotykowym. Jako opcja dostępne są także elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, automatycznie włączające się światła oraz kamera cofania. Podobnie jak poprzednik, nowe Polo oferowane jest także z dużym, panoramicznym otwieranym dachem.

VW Polo V

VW Polo V - Nasza opinia

Polo ma długość 397 cm, a objętość bagażnika wynosi 280 l. Wnętrze pojazdu jest przestronne z przodu i nieco ciasne dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Można jednak się pocieszać, że obecna generacja VW Polo jest gabarytowo zbliżona do VW Golfa II. Jakość wykonania wnętrza jest przyzwoita. Wbrew pozorom wybór silników jest ograniczony – po odrzuceniu najsłabszych wersji, można zastanawiać się nad silnikiem 1,2 TSI o mocy 90 KM lub mocniejszym.

Trudno wypowiadać się co do trwałości nowego 3-cylindrowego silnika Diesla 1,4 TDI, do którego podchodzimy z pewną rezerwą. Podawane przez producenta niskie zużycie paliwa jest obliczone według normy europejskiej. W praktyce jest ono wyższe, co można łatwo zauważyć podczas dynamicznej jazdy pojazdem z najsłabszym silnikiem. Najtańsza wersja Polo z przekładnią zautomatyzowaną DSG kosztuje ok. 65 tys. zł, co jest ceną zaporową. Widocznie generalnemu importerowi nie zależy na popularyzacji tej przekładni, a szkoda. Najtańszy Polo, w podstawowej wersji wyposażenia z benzynowym silnikiem 1,0 (60 KM) kosztuje ok. 47 tys. zł, a najdroższy – ok. 75 tys. zł.

Marka Volkswagen ma ugruntowaną pozycję na polskim rynku, co ma swoje odzwierciedlenie w cenach. I znowu dla mniej zamożnych pozostaje Skoda, np. nowa Fabia.

VW Polo V
VW Polo V

Ryszard Polit