fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Audi Q7

Na nasz rynek wprowadzono nową generację Audi Q7. Zmodyfikowano nadwozie, wnętrze i układ napędowy.

 

Długość pojazdu wynosi 501 cm, a wielkość bagażnika 775 l. Pojazd ma stały napęd na cztery koła. Typowo dla Audi wykorzystano mechanizm różnicowy typu Torsen, który pełni rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Rozdziela on moment napędowy pomiędzy oś przednią i tylną w stosunku 40/60. W razie potrzeby może skierować do 65% siły napędowej na oś przednią, albo do 85% na oś tylną. Wynika to z zasady działania tego mechanizmu, który nie może np. przenosić 100% siły napędowej na jedną oś. Blokada osiowych mechanizmów różnicowych polega na przyhamowaniu jednego koła – typowe rozwiązanie w SUV-ach.

Przykładowy obraz

Zawieszenie
W wysokich samochodach, takich jak Q7, o ambicjach terenowych skonstruowanie zawieszenia nie jest łatwe. Każdy producent ma swoje pomysły, które są wyborem mniejszego zła. W drastycznie zmieniających się warunkach jazdy – asfalt/bezdroża najlepiej sprawdzają się zawieszenia o regulowanej charakterystyce, która może być realizowana w różny sposób. W podstawowej wersji Audi jest zawieszenie o stałej charakterystyce. Z przodu i z tyłu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne mocowane do ramy pomocniczej. Trochę to skomplikowane.

Przykładowy obraz


Zawieszenie pneumatyczne o zmiennej sile tłumienia oferowane jest za dopłatą lub seryjnie w wersjach z mocniejszymi silnikami. Składa się ono ze sprężarki, dwóch zasobników powietrza o pojemności około 10 litrów i czterech elektronicznie regulowanych powietrznych kolumn resorujących. Kierowca może wybierać między trzema charakterystykami pracy. Ponadto prześwit pojazdu jest automatycznie obniżany o 35 mm, gdy pojazd porusza się z dużymi prędkościami, rzędu 160 km/h.
Ciekawym rozwiązaniem w tej klasie pojazdów jest układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu między 10,0:1 i 16,5:1 oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania.


Silniki
Do wyboru są dwa silniki benzynowe i trzy wysokoprężne:
3,6 FSI V 6 o mocy 280 KM,
4,2 FSI V 8 o mocy maksymalnej 350 KM,
3,0 TDI V 6 o mocy maksymalnej 240 KM,
4,2 TDI V 8 o mocy maksymalnej 340 KM,
6,0 TDi V 12- o mocy maksymalnej 500 KM.

Opracowano też „ekologiczną” wersje silnika 3,0 TDI clean diesel o tej samej mocy maksymalnej, co wersja wyjściowa, ale spełnia on normę Euro 6. Wykorzystano w nim układ common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i katalizator DeNOx wymagający dodatku AdBlue. Równie interesujący jest silnik benzynowy 3,6 FSI z kątem rozwidlenia cylindrów wynoszącym 10,6 stopnia. Przypominają się przedwojenne silniki konstruowane przez Vincenzo Lancię. Dla koneserów przygotowano silnik 6,0 TDI – najmocniejszy na świecie, jak podaje producent. Ta jednostka napędowa wywodzi się z silnika przygotowanego do wyścigów 24 godziny LeMans.

Przykładowy obraz


Silniki współpracują z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Tiptronic. Być może, ze względu na konieczność przenoszenia znacznych momentów obrotowych nie zdecydowano się na dwusprzęgłową przekładnię zautomatyzowaną.

Podsumowanie
Audi Q7 to bardzo nowoczesny samochód naszpikowany urządzeniami sterowanymi elektronicznie, w większości znanymi z poprzedniego modelu. Jest oczywiste, że pojazd ma bardzo dobrą dynamikę i bogate wyposażenie, proporcjonalne do ceny. Jeśli chodzi o własności terenowe - maksymalna zdolność pokonywania wzniesień wynosi 31 stopni, kąt rampowy - 21(24) stopni, kąt natarcia - do 23 stopni, a kąt zejścia do 25 stopni. Jadąc tym autem można uwierzyć w hasło producenta - przewaga dzięki technice. Ale nie wydaje się, by np. Porsche Cayenne był gorszy. Mamy do czynienia z SUV-ami z wysokiej półki.
 

Ryszard Polit

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem