Saab 9-5

Wiosną przyszłego roku wejdzie na rynek nowy Saab 9-5. W modelu tym Saab stara się oderwać od Opla i wrócić do swoich korzeni – szwedzkiego wzornictwa przemysłowego i doładowanych turbosprężarką silników.
Pod względem technicznym Saab 9-5 ma kilka interesujących rozwiązań, na które zwracamy uwagę.

Zawieszenie
W zależności od wersji silnikowej pojazd oferowany jest z zawieszeniem tradycyjnym lub o zmiennej charakterystyce. W podstawowej wersji z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś 4-wahaczową. Stosowanie kolumn MacPhersona w aucie klasy premium jest oszczędnym rozwiązaniem, gdyż kierowalność pojazdu w ekstremalnych warunkach z takim typem zawieszenia nie jest najlepsza. Alternatywą jest zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia współdziałające z regulacją siły wspomagania układu kierowniczego. Działa podobnie jak w Oplu Insignia – można wybrać pokrętłem tryb sportowy lub komfortowy. Zmiana charakterystyki amortyzatorów realizowana jest przez proporcjonalne zawory.
Pojazd oferowany jest w wersji z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła. W tym drugim przypadku wykorzystano sprzęgło typu Haldex.

Przykładowy obraz

Reflektory
W reflektorach przednich zastosowano lampy bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Podczas jazdy po łuku reflektory skręcają się o kąt 15 stopni. Ciekawa funkcją jest zmienna, w zależności od prędkości jazdy, wiązka światła. Podczas jazdy do 50 km/h lepiej oświetlane jest pobocze, przy prędkości powyżej 100 km/h – wiązka światła jest wydłużana. Podobnie działający system jest także instalowany w innych pojazdach, np. Skoda Superb. W Saabie dodatkowo zainstalowano urządzenie, które samoczynnie przełącza światła mijania na drogowe i odwrotnie, reagując na pojazdy jadące z przeciwka. Podobnie jak w Oplu, również w Saabie znajduje się system rozpoznawania znaków drogowych i ostrzeganie o zmianie pasa ruchu.

Przykładowy obraz

Silniki
Do napędu pojazdu przewidziano następujące silniki doładowane turbosprężarką:
- 4-cylindrowy, 16-zaworowy, DOHC, benzynowy, o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 180 KM (230 Nm),
- 4-cylindrowy, 16-zaworowy, z bezpośrednim wtryskiem benzyny, o pojemności 2 l z wtryskiem układem zmiennych faz rozrządu i wałkami wyrównoważającymi o mocy maksymalnej 220 KM (350 Nm),
- V6, 24-zaworowy, benzynowy, z układem zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych o pojemności 2,8 l i mocy maksymalnej 300 KM (400 Nm),
- 4-cylindrowy, 16-zaworowy, DOHC wysokoprężny, z filtrem cząstek stałych, zasilany układem common rail o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 160 KM (350 Nm).

Ocena końcowa
Saab 9-5 to pojazd dopracowany technicznie, a największą jego zaletą są silniki benzynowe. Nie zajmujemy się oceną kształtu nadwozia, gdyż to rzecz gustu. Stwierdzamy jedynie, że na tylnej kanapie osoba o wzroście 186 cm dotyka głową sufitu. Pojazd ma długość 5 m, a bagażnik – pojemność 515 l. Jak przystało na klasę premium wyposażenie jest bogate, a jakość wykonania – wysoka. Z modnych obecnie gadżetów zwraca uwagę wyświetlacz na przednią szybę, na które ukazują się niezbędne informacje. Nie wiadomo, czy Saab 9-5 odbierze klientów Audi i Mercedesowi. Ma na to pewne szanse.

Przykładowy obraz

Ryszard Polit