Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało nowy raport, który w przejrzysty i prosty sposób wyjaśnia jak krok po kroku wykonać procedurę odbioru stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Celem tego kompleksowego opracowania jest ułatwienie i przyspieszenie wdrażania infrastruktury dla EV w Polsce. Raport powstał we współpracy z Urzędem Dozoru Technicznego (UDT).
Dane płynące z Licznika Elektromobilno- ści, stworzonego przez PSPA oraz PZPM, jednoznacznie wskazują, że równolegle z dynamicznym rozwojem floty pojazdów z na- pędem elektrycznym tworzona jest infrastruktura ich ładowania. Pod koniec kwietnia 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2166 ogólnodostępnych ładowarek (4217 punktów). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemienne- go (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W kwietniu uruchomiono 53 nowe, ogólnodo- stępne stacje ładowania (99 punktów).
Wpływ na tempo rozbudowy infrastruktury dla EV mają w głównej mierze polskie przepisy. Ich pierwotna wersja powstała w 2019 roku. Mowa o rozporzą- dzeniu Ministra Energii w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania stanowiących element infra- struktury drogowej transportu publicznego, będące jednym z aktów wykonawczych Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Znowelizowana wersja ustawy, która weszła w życie 24 grudnia 2021 roku wprowadza szereg zmian, które uwzględniono w najnowszej wersji przewodnika pt. „Procedura odbioru stacji ładowania krok po kroku”, przygotowanego przez PSPA i Urząd Dozoru Technicznego (UDT).
Dzięki współpracy z PSPA powstał kolejny projekt, dzięki któremu operatorzy mogą w prosty i przyjazny sposób poznać procedurę odbioru stacji krok po kroku. Cieszę się, że UDT uczestniczy w ini- cjatywach, które wspierają rozwój elektromobilności w Polsce i jednocześnie promują w branży wysokie standardy bezpieczeń- stwa – podkreśla Andrzej Ziółkowski, Prezes Urzędu Dozoru Technicznego.
Przewodnik, w przystępnej i infograficznej formie, opisuje zasady odbioru ładowarek wymienione w ministerialnym akcie prawnym. Przedstawia także przepisy regulujące m.in. rodzaje badań, jakim podlegają stacje ładowania i punkty ładowania oraz sposób i terminy przeprowadzania tych badań przez UDT. Zgodnie z rozporządzeniem UDT ma do 30 dni na prze- prowadzenie badania. Jednak dzięki optymalizacji procesów wewnętrznych, statystycznie w 2021 roku było to 10 dni – 1/3 czasu wynikającego z rozporządzenia.
Zakres raportu obejmuje również podstawowe informacje na te- mat właściwego rozporządzenia, dane na temat bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń, informacje o wymaganiach i badaniach technicznych, jak również szczegółowy opis procedury odbioru stacji ładowania. Ponadto prezentujemy gotowe do wykorzysta- nia wzory formularzy niezbędnych do realizacji kolejnych etapówomawianych procedur. Mamy nadzieję, że poprzez kompleksowe opisanie postępowania przed UDT i przedstawienie zagadnienia za pomocą przejrzystych infografik, prezentowany raport przyczy- ni się do ułatwienia rozbudowy infrastruktury ładowania, która stanowi niezbędny element rozwoju elektromobilności – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający z Polskiego Stowarzysze- nie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Raport składa się z informacji podstawowych, zawierających ogólne pojęcia dotyczące infrastruktury ładowania. Ponadto opisuje kwestie związane z bezpieczeństwem eksploatacji urządzeń, w tym wyposażeniem, oznakowaniem, utrzyma- niem, pomiarami oraz wyłączeniem z eksploatacji urządzeń ładujących. W raporcie PSPA znajdują także wymagania tech- niczne odnoszące się m.in. do gniazd wyjściowych lub złączy pojazdowych oraz badań technicznych realizowanych przez UDT w zakresie zasad ich prowadzenia, eksploatacji, opłat czy kompleksowego opisu odbioru. Zwieńczeniem raportu jest komplet 10 załączników dotyczących w/wym. badań.
– Kompleksowy przewodnik skierowany jest przede wszystkim do szerokiego grona odbiorców, zarówno operatorów ogólno- dostępnych stacji ładowania czy podmiotów eksploatujących stacje inne niż ogólnodostępne, jak i potencjalnych inwestorów oraz podmiotów budujących i utrzymujących punkty ładowania dla autobusów. Wierzę, że wiedza w nim przedstawiona ułatwi rozwój sieci EV w Polsce – mówi Filip Opoka, Radca Prawny PSPA, Partner OCTO Legal.
Raport „Procedura odbioru stacji ładowania krok po kroku” jest dostępny na stronie www.pspa.com.pl.
Na podstawie materiałów Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA)