fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 17) – Mazda

Opisane procedury serwisowe mają zastosowanie w automatycznych skrzyniach biegów o klasycznej konstrukcji: FW6A-EL,TF-80SC oraz FS5A-EL. Przekładnie te nie wymagają skomplikowanych narzędzi i procedur w zakresie napełniania i kontroli poziomu oleju.

mazda

Do napełnienia przekładni automatycznej należy używać oleju zgodnego ze specyfikacją producenta skrzyni i wlewać go w ilościach zdeklarowanych przez wytwórcę skrzyni. Przed wymianą oleju i po jej wykonaniu warto przeprowadzić jazdę próbną celem zweryfikowania pracy skrzyni i potencjalnych wycieków oleju.

Przyrządy i narzędzia
W celu przeprowadzenia wymiany oleju potrzebny jest tester diagnostyczny do kontroli temperatury oleju. Producent przekładni TF-80SC, firma Aisin, zaleca opcjonalnie dynamiczną wymianę oleju w przypadku pracy przekładni w trudnych warunkach i przekroczeniu limitu przebiegu pomiędzy wymianami oleju (60 – 80 tys. km). Ze względu na utrudniony dostęp i małą średnicę otworu wlewowego zaleca się napełnianie przekładni TF-80SC z użyciem przewodu i pompki ciśnieniowej.

Procedura wymiany oleju w skrzyni typu FW6A-EL
Przekładnia automatyczna o oznaczeniu FW6A-EL to klasyczny automat o sześciu przełożeniach konfigurowany z silnikami w technologii SkyActiv. Skrzynia posiada wyodrębnioną miskę olejową i wymienny filtr oleju oraz bagnet poziomu oleju zabezpieczony śrubą mocującą.
1) Wjechać samochodem na kanał najazdowy lub stanowisko do podnoszenia. Przed podniesieniem pojazdu za pomocą podnośnika sprawdzić, czy samochód wyposażony jest w zawieszenie o regulowanej wysokości, pamiętając o wprowadzeniu „serwisowego trybu podnoszenia”. Zaciągnąć hamulec ręczny lub aktywować hamulec postojowy. Dźwignię trybu jazdy przekładni ustawić w pozycji „P” – parkingowej oraz wyłączyć silnik. Ważne, aby pojazd stał poziomo i nie był przechylony, gdyż wpłynie to na zafałszowanie odczytu poziomu oleju w skrzyni.
2) Zdjąć zestaw osłon silnika/skrzyni biegów. Gdy olej w skrzyni biegów jest gorący, należy poczekać na jego schłodzenie. 3) Odkręcić śrubę spustową w misce olejowej przekładni, zużyty olej zlać do naczynia zbiorczego. Przeprowadzić analizę organoleptyczną oleju spuszczonego z przekładni, weryfikując jego jakość i czystość. Jeśli spuszczony olej ma charakterystyczny zapach spalenizny lub są w nim ślady opiłków bądź emulsji, to przekładnia nie pracuje prawidłowo i może być poważnie uszkodzona. Należy poinformować właściciela pojazdu o potencjalnej awarii skrzyni, gdyż wymiana oleju nie przyniesie zamierzonego efektu.
4) Zdemontować miskę olejową skrzyni automatycznej, zachowując kolejność odkręcania śrub (na krzyż, zaczynając od śrub na zewnętrznych krawędziach miski olejowej w kierunku śrub w środkowej części), pamiętając o ryzyku uszkodzenia podzespołów elektronicznych przekładni na skutek wyładowania elektrostatycznego. Zdjąć filtr oleju (najpierw odkręcając dwie śruby mocujące zespół filtra) i założyć nowy z kompletem pierścieni uszczelniających typu o-ring. Pierścienie uszczelniające wstępnie przesmarować nowym olejem, filtr oleju delikatnie docisnąć, aż do momentu wyczucia jego prawidłowego osadzenia, a następnie zakręcić dwie śruby mocujące filtr.
5) Wyczyścić miskę olejową oraz magnes/magnesy, w kolejnym kroku zamontować miskę olejową wraz z nową uszczelką. We wstępnej fazie montażu miski olejowej śruby wkręcić ręcznie, następnie dokręcić na krzyż, zaczynając od środka do zewnętrznych krawędzi miski. Zakręcić śrubę spustową momentem 35 Nm.
6) Z poziomu komory silnika zdemontować śrubę zabezpieczającą mocowanie bagnetu poziomu oleju w przekładni, wyciągnąć bagnet. W celu zapewnienia lepszego dostępu do otworu wlewowego należy zdemontować zespół filtra powietrza.
7) Przekładnię automatyczną napełnić przez otwór mocujący bagnet poziomu wstępnie ilością około pomiędzy 3,5 a 4,8 l.
8) Dźwignię wyboru trybu jazdy ustawić w położeniu „P”, uruchomić silnik i podłączyć tester diagnostyczny. W blokach wartości mierzonych obserwować parametr temperatury oleju w skrzyni automatycznej w trakcie nagrzewania przekładni na biegu jałowym.
9) Gdy temperatura oleju osiągnie 50°C, sprawdzić jego poziom za pośrednictwem bagnetu. Wymagany pułap powinien mieścić się na wyznaczonym polu wskaźnika poziomu.
10) Gdy poziom oleju jest zbyt niski, należy zgasić silnik i uzupełnić wymaganą porcją oleju, a następnie przejść
do punktu (8). Jeżeli jednak poziom jest zbyt wysoki, odessać nadmiar i wrócić do procedury od punktu (8).
11) Wykonać jazdę próbną, po czym sprawdzić obszar miski olejowej pod kątem ewentualnych wycieków.
12) Założyć osłony pod silnikiem/skrzynią biegów.

 

Wszystkie procedury zostaną opisane w wydaniu 1/2021 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem