czwartek 24 styczeń 2019

Aktualne wydanie

Drodzy czytelnicy,
AMS 08 2018w branży nadchodzą nieuchronne zmiany. W związku z nowymi ograniczeniami emisji spalin spodziewany jest wzrost udziału w rynku samochodów hybrydowych i elektrycznych, które coraz częściej będą się pojawiać w nieautoryzowanych warsztatach.

 Czytaj więcej>>>

Za nami półfinał olimpiady

W tegorocznym półfinale Olimpiady Techniki Samochodowej, który odbył się 21 marca, test pisało 460 uczniów ze 162 szkół, którzy przybyli pod opieką 174 nauczycieli. Półfinał olimpiady, jak co roku, odbył się w gmachu Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (SiMR). Przed pisaniem testu odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział uczniowie i ich opiekunowie oraz przedstawiciele uczelni i komitetu organizacyjnego olimpiady.

olimp-int

Uczestników olimpiady w auli wydziału powitali prorektor ds. studiów prof. nzw. dr hab. inż. Krzysztof Lewenstein oraz dziekan SiMR, prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski. Ze strony organizatorów w sesji otwierającej wzięli udział: prof. dr hab. inż. Andrzej Reński – przewodniczący komitetu głównego olimpiady oraz członkowie komitetu: prof. dr hab. inż. Jerzy Bajkowski, mgr Jerzy Kozłowski prezes Wydawnictw Komunikacji i Łączności, dr inż. Hubert Sar (SiMR), mgr inż. Krzysztof Wiśniewski – redaktor naczelny WKŁ, Nikolaus von Nathusius - prokurent wydawnictwa Expert Media, a spotkanie poprowadził mgr inż. Ryszard Polit redaktor naczelny Auto Moto Serwisu. Kolejnym punktem spotkania były prelekcje przedstawicieli firm – partnerów olimpiady. Tomasz Maciejasz z firmy Robert Bosch opowiedział o nowoczesnych rozrusznikach, a Jerzy Horbaty z Schaeffler Group o dwusprzęgowych skrzyniach biegów stosowanych w pojazdach marki Renault. Lech Lasek z firmy Fuchs Oil Corporation (PL) przedstawił normy producentów środków smarnych i wytwórców pojazdów, a Maciej Kalisz reprezentujący firmę Liqui Moly omówił znaczenie chemii warsztatowej w naprawach pojazdów. Następnie uczniowie przeszli do sal, w których pisali test, a w tym czasie spotkanie z nauczycielami prowadził Krzysztof Wiśniewski (WKŁ). Nauczyciele zapoznali się z ofertą podręczników Wydawnictw Komunikacji i Łączności oraz wysłuchali wykładu dr inż. Huberta Sara z Wydziału SiMR na temat porównania przyczepności opon zwykłych i śniegowych. Przypomnijmy, że organizatorem Olimpiady Techniki Samochodowej są Wydawnictwa Komunikacji i Łączności oraz redakcja Auto Moto Serwisu. Olimpiada ma zasięg ogólnopolski i jest dofinansowana przez ministra edukacji narodowej, który jest jej partnerem. Finaliści i laureaci olimpiady są zwolnieni z etapu pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na mocy rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 2007 r. Sprawdzian II etapu miał formę testu teoretycznego składającego się z 40 pytań, które obejmowały wiedzę podstawową (w tym: elementy matematyki i fizyki, materiałoznawstwo, rysunek techniczny maszynowy, techniki wytwarzania, podstawy budowy maszyn) oraz wiedzę specjalistyczną (budowa, diagnozowanie, naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych) z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska i przepisów bhp. Kryterium oceny wyników stanowiło rozwiązanie zadań w ciągu 45 minut przez wybranie jednej z czterech odpowiedzi zamieszczonych w zadaniu testowym oraz prawidłowe rozwiązanie zadania obliczeniowego. Poziom trudności poszczególnych zadań był zróżnicowany, co znajdowało odzwierciedlenie w punktacji – prawidłowym odpowiedziom przypisano 1; 2 lub 3 punkty. Maksymalna liczba punktów za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań wynosiła 80. Organizatorzy olimpiady dziękują partnerom i sponsorom za wsparcie tej inicjatywy i ufundowanie nagród. Finał olimpiady odbędzie się 16 maja w siedzibie firmy Robert Bosch sp. z o.o. w Warszawie, przy ul. Jutrzenki 105 o godz. 10.00. Uczniowie będą musieli wykonać dwa zadania praktyczne z zakresu diagnozowania i naprawy pojazdów samochodowych. Laureatami olimpiady zostaje 3 uczniów, którzy uzyskają największą liczbę punktów po zsumowaniu wyników II i III etapu olimpiady. Tytuł Samochodowej Szkoły Roku otrzymuje szkoła, której dwaj uczniowie zdobędą łącznie największą liczbę punktów z II i III etapu olimpiady, pod warunkiem, że przynajmniej jeden uczeń przejdzie do III etapu. Jak w latach poprzednich finaliści olimpiady oraz Samochodowa Szkoła Roku otrzymają nagrody ufundowane przez partnerów i sponsorów olimpiady.

Finaliści XVI Olimpiady Techniki Samochodowej Po komisyjnym sprawdzeniu wszystkich 460 oddanych kart testowych z zadaniami rozwiązanymi przez uczestników II etapu olimpiady do III etapu zakwalifikowano 10 uczniów.

  1. Krzysztof Lewandowski z Zespołu Szkół Samochodowych Technikum w Bydgoszczy 65 pkt.
  2. Michał Żaczek z Zespołu Szkół Nr 2 Technikum we Wrocławiu 64 pkt.
  3. Kamil Wiśniewski z Zespołu Szkół Samochodowych - Technikum w Bydgoszczy 64 pkt.
  4. Piotr Szada-Borzyszkowski z Zespołu Szkół Nr 10 Technikum Samochodowego w Koszalinie 63 pkt.
  5. Tomasz Maciejewski z Zespołu Szkół Samochodowych Technikum w Bydgoszczy 62 pkt.
  6. Piotr Siła z Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wolborzu 62 pkt.
  7. Stanisław Bialik z Zespołu Szkół Mechanicznych w Świdnicy 61 pkt.
  8. Michał Gładkiewicz z Centrum Edukacji Zawodowej Technikum Samochodowego w Sieradzu 58 pkt.
  9. Karol Szpyra z Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej Technikum Mechaniczno-Elektrycznego w Biłgoraju 58 pkt.
  10. Krzysztof Tarasiewicz z Zespołu Szkół Mechanicznych Technikum w Białymstoku 57 pkt.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem