niedziela 25 sierpień 2019

Aktualne wydanie

Nowe GVO
Okladka AMS 05 2019W 2023 r. wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej MVBER/GVO 461/2010 w sprawie wyłączeń grupowych w motoryzacji. Rozporządzenie zapewnia wyrównanie szans w dostępie do rynku warsztatom niezależnym i serwisom autoryzowanym.

Czytaj więcej>>>

PassThru - Mazda

mazda

W kolejnym wydaniu „Auto Moto Serwisu” zmierzymy się z procedurą PassThru Mazdy. To już 15 procedura, którą przedstawiamy na łamach naszego pisma.

PT
 

Optymalna temperatura pracy dla wydajnych i wytrzymałych silników

schaeffNiezawodnie i wydajnie – tak właśnie powinien działać nowoczesny silnik. Podstawowym wymaganiem jest zapewnienie stałej temperatury pracy, nawet w nieustannie zmieniających się warunkach jazdy. Ważne jest zatem, aby elementy układu chłodzenia optymalnie ze sobą współpracowały: chłodnica, płyn chłodzący, elementy z tworzywa sztucznego, termostat i pompa wody narażone są na duże obciążenia. Opracowanie wydajnych i trwałych elementów układu chłodzenia było istotną częścią historii firmy Schaeffler i jej marki INA.

Schaeffler oferuje nie tylko rozwiązania naprawcze dla napędu rozrządu (pasowego i łańcuchowego), napędu osprzętu (FEAD) oraz układu sterowania zaworów, lecz także pompy wody i moduły regulacji temperatury. – Bycie ekspertem w zakresie podstawowych elementów napędu silnika wymaga dogłębnego poznania tych systemów. Dotyczy to zarówno znajomości zasady działania oraz optymalizacji układu chłodzenia, jak i szczegółowej wiedzy w zakresie napędu rozrządu, napędu osprzętu oraz elementów sterowania zaworów – tłumaczy Maik Evers, dyrektor Program Management Extended Products w Schaeffler Automotive Aftermarket.

Podstawowe zadanie systemu chłodzenia silnika jest stosunkowo proste. Pompa wody utrzymuje stały obieg płynu chłodzącego, co umożliwia odprowadzenie niepożądanego ciepła z silnika. Jeden termostat, lub nawet kilka takich urządzeń jednocześnie, kontroluje odprowadzenie ciepła w rożnych obwodach chłodzenia, zapewniając tym samym, że silnik pracuje w optymalnej temperaturze i nie dochodzi do przegrzania lub zużycia nadmiernej ilości paliwa. W celu zwiększenia wydajności silników od kilku lat w układach chłodzenia stosuje się rożnego typu unowocześnienia. Zapewniają one na przykład, że układ chłodzenia działa tylko wtedy, kiedy jest to konieczne, lub pomagają silnikowi szybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy na starcie i podczas rozgrzewania.
Sterowane pompy wody używane są przez wielu znanych producentów pojazdów. W przeciwieństwie do tradycyjnych pomp wody są one załączane tylko w razie potrzeby. Pomaga to zaoszczędzić zużycie energii oraz paliwa, co w rezultacie prowadzi do ograniczenia emisji CO2. Elektryczne pompy wody charakteryzują się możliwością precyzyjnej regulacji. Działają one całkowicie niezależnie od napędu paskowego i są zasilane prądem o napięciu 12 V, a w przyszłości 48 V.
Schaeffler, razem ze swoją marką INA, przyczynił się w znacznym stopniu do rozwoju elementów chłodzenia silnika. Najnowszym przykładem siły innowacji Schaefflera jest moduł regulacji temperatury. – System ten, opracowany w ścisłej współpracy z producentami samochodów, oferuje szereg istotnych korzyści jeśli chodzi o komfort i zużycie energii – tłumaczy Mike Evers.

 

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 8/2018 „Auto Moto Serwisu”

Już w kolejnym wydaniu Auto Moto Serwisu

pt RENAULT

prenumerata 2019

Szanowni Państwo,
zachęcamy, byście w tym roku również naprawiali z najlepszymi. Zapraszamy do prenumeraty Auto Moto Serwisu w roku 2018:


prenumerata2019

Sieci warsztatowe

sieci BCS

Ostatnio powstają nowe sieci warsztatowe. Omówimy, jakimi elementami sieci różnią się między sobą i jak chcą zachęcić warsztaty do współpracy.

Praktyczne lampy

philips
Na rynku dostępne są nowe lampy warsztatowe marki Philips. Oferta została rozszerzona m.in. o praktyczne produkty przeznaczone dla warsztatów blacharsko-lakierniczych.

Nowym produktem jest podłużna lampa CBH51, w której źródłem światła są 32 diody LED. Może być zasilana z gniazdka elektrycznego 230 V – wówczas wymaga użycia przewodu (długość 5,5 m) lub z wbudowanego akumulatora. Przy pracy bezprzewodowej można skorzystać z trybu oszczędnego eco, zmniejszając strumień światła z 1200 do 500 lumenów. Czas świecenia lampy w tym trybie wynosi 5,5 godziny, a ładowanie akumulatora trwa dwie godziny. Wiązka światła o kącie rozsyłu 120° oświetla całą komorę silnika. Lampę wyposażono w zintegrowany uchwyt teleskopowy z możliwością regulacji od 1,1 do 1,8 m, dzięki czemu z łatwością można ją zamocować pod dowolną pokrywą silnika. Zawieszoną lampę można obracać wokół osi o 360° i łatwo zmienić kierunek światła. Temperatura barwowa emitowanego światła wynosi 6000 K, jest więc zbliżona do światła dziennego. Lampa warsztatowa, oprócz walorów świetlnych, powinna być odporna na warunki warsztatowe. Aluminiowa obudowa lampy Philips jest wielokrotnie uszczelniania i cechuje się odpornością na zachlapanie wodą. Jest odporna na kurz, działanie większości chemikaliów i rozpuszczalników warsztatowych (IP54), a odporność na uderzenia mieści się w klasie IK 07.
Warsztatom blacharsko-lakierniczym zwracamy uwagę na lampy z linii produktowej MatchLine, które dzięki specjalnej konstrukcji umożliwiają wierne odwzorowanie kolorów – współczynnik oddawania barw wynosi CRI 92. Ponadto lampy są wyposażone w matowy filtr ograniczający olśnienia. Emitują one światło o temperaturze barwowej 6000 K:
• PJH 20 – projektor zasilany przewodowo lub akumulatorowo można ustawić na statywie (dostępny za dopłatą). Kąt rozsyłu światła wynosi 90 stopni, a strumień świetlny ma wartość 2300 lub 1200 lm. Obudowa uzyskała najwyższą klasę szczelności IP67. Najwyższy jest również stopień ochrony przed uderzeniami – IK09;
• MDLS CRI – to akumulatorowy zestaw trzech reflektorów dający pełną widoczność bez zacienienia. Strumień świetlny można regulować dwustopniowo – 1500/750 lm. Obudowa spełnia normy IP 54 oraz IK07.
Produkty te uzupełniają bogatą ofertę lamp warsztatowych tego producenta. Jednymi z najmniejszych są kieszonkowe lampy inspekcyjne: Penlight Professional (130 lm), PEN20 (200/100 lm) i Penlight Premium (145 lm) o podwyższonej odporności na uderzenia (IK07). Akumulatorowa lampa RCH31UV (350/150 lm) jest wyposażona w ultrafioletowy wykrywacz nieszczelności.

Trwałość alternatora

alternatoorAlternator jest prądnicą prądu przemiennego, której zadaniem jest przekształcanie energii mechanicznej w elektryczną. W pojazdach alternator zasila osprzęt elektryczny oraz ładuje akumulator. Firma Lauber zajmująca się regeneracją alternatorów wytypowała najczęściej występujące usterki:
Spalony regulator
Jeśli uszkodzeniu ulega wyłącznie regulator, natomiast płyta diodowa pozostaje nienaruszona, prawdopodobną przyczyną usterki jest zalanie. Do regulatora mogła dostać się woda lub olej czy inny płyn eksploatacyjny wyciekający z przewodów pod maską pojazdu.

Spalony regulator i uszkodzenie płyty diodowej
Regulator napięcia służy do utrzymywania napięcia na stałym poziomie niezależnie od zmian obrotów silnika. Usterki tego elementu powodowane są najczęściej błędami montażowymi – nierzadko przy montażu fabrycznym. Chodzi o niepoprawne podłączenie przewodów akumulatora. Nagłe zwarcie może doprowadzić do zniszczenia regulatora oraz spalenia diód prostownika.

Spalony stojan
Powodem spalenia stojanu jest zbyt duże obciążenie alternatora, które prowadzi do jego przegrzania. Nadmierne obciążenie może być wypadkową wielu przyczyn – intensywnego korzystania z osprzętu pojazdu (np. nawiewu), złego stanu akumulatora, wymagającego ciągłego doładowywania przez alternator czy też eksploatacyjnego zużycia elementów alternatora. Następstwem przegrzania stojanu jest zniszczenie izolacji i zwarcie do masy.

Uszkodzony wirnik
Usterka wirnika najczęściej związana jest z eksploatacyjnym zużyciem komutatora, czyli elementu odpowiedzialnego za przepływ prądu. Powodem usterki mogą być też błędy montażowe, np. zbyt słabe luty pomiędzy wirnikiem a komutatorem.

Zużyte łożyska lub koło pasowe
Przedwczesne zużycie łożysk jest najczęściej spowodowane słabą jakością materiałów użytych do ich wykonania. Wpływ mogą mieć także wszelkie zanieczyszczenia zewnętrzne w postaci płynów lub cząstek stałych. Koło pasowe alternatora z czasem wyciera się. Szczególnie negatywnym symptomem jest jego nierównomierne wytarcie spowodowane np. przez nieosiowo prowadzony pasek wielorowkowy (mocno zużyty lub źle zamontowany). Powodem zniszczenia koła może być też niesprawny układ napinający pasek w pojeździe i nieprawidłowo zamontowane podzespoły współpracujące.

Zerwanie paska
Jeśli dojdzie do zerwania paska łączącego alternator w wałem korbowym silnika należy przede wszystkim ustalić przyczynę tej awarii – zużyty pasek. Jeśli pasek nie jest nadmiernie zużyty, a mimo to się zerwał, trzeba ustalić przyczynę. Zerwanie paska może być spowodowane blokowaniem jednego z elementów układu lub uszkodzenie mechaniczne – np. jednej z rolek, która następnie ostrą krawędzią przecięła pasek.

Zdaniem ekspertów z firmy Lauber elementy alternatora zużywają się równomiernie w trakcie eksploatacji i nie warto ich wymieniać pojedynczo. Korzystniejszym rozwiązaniem jest wymiana całego alternatora na nowy lub regenerowany.

Wydania
Liczba artykułów:
362
AutoMotoSerwis
Liczba artykułów:
334
Aktualne wydanie
Liczba artykułów:
43
Archiwum
Liczba artykułów:
291
Spisy Treści
Liczba artykułów:
83
Od rekacji
Liczba artykułów:
23
2019
Liczba artykułów:
3
Nr 1/2019
Liczba artykułów:
1
Nr 4/2019
Liczba artykułów:
1
Nr 8/2019
Liczba artykułów:
1
2018
Liczba artykułów:
12
Nr 2/2018
Liczba artykułów:
2
Nr 3/2018
Liczba artykułów:
1
Nr 5/2018
Liczba artykułów:
4
Nr 6/2018
Liczba artykułów:
1
Nr 7/2018
Liczba artykułów:
3
Nr 8/2018
Liczba artykułów:
1
2017
Liczba artykułów:
17
Nr 1/2017
Liczba artykułów:
4
Nr 2/2017
Liczba artykułów:
3
Nr 3/2017
Liczba artykułów:
1
Nr 4/2017
Liczba artykułów:
2
Nr 5/2017
Liczba artykułów:
3
Nr 6/2017
Liczba artykułów:
2
Nr 7/2017
Liczba artykułów:
1
Nr 8/2017
Liczba artykułów:
1
2016
Liczba artykułów:
20
Nr 2/2016
Liczba artykułów:
1
Nr 3/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 4/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 5/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 6/2016
Liczba artykułów:
1
Nr 7/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 8/2016
Liczba artykułów:
2
2015
Liczba artykułów:
57
Nr 1/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 2/2015
Liczba artykułów:
10
Nr 3/2015
Liczba artykułów:
6
Nr 4/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 5/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 6/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 7/2015
Liczba artykułów:
8
Nr 8/2015
Liczba artykułów:
5
2014
Liczba artykułów:
56
Nr 01-02/2014
Liczba artykułów:
4
Nr 03/2014
Liczba artykułów:
4
Nr 04/2014
Liczba artykułów:
5
Nr 06/2014
Liczba artykułów:
8
Nr 07-08-09/2014
Liczba artykułów:
9
Nr 10/2014
Liczba artykułów:
14
Nr 11-12/2014
Liczba artykułów:
12
Poradnik Serwisowy
Liczba artykułów:
28
Aktualne wydanie
Liczba artykułów:
1
Archiwum PS
Liczba artykułów:
26
Spisy Treści
Liczba artykułów:
13
Od rekacji
Liczba artykułów:
5
Aktualności
Liczba artykułów:
3175
Prawo
Liczba artykułów:
4
Nowości
Liczba artykułów:
1285
Szkolenia
Liczba artykułów:
113
Targi i konferencje
Liczba artykułów:
4
Wydawnictwo
Liczba artykułów:
2
Z życia branży
Liczba artykułów:
1313
Konkursy
Liczba artykułów:
6
Pełne artykuły
Liczba artykułów:
112
Newsletter
Liczba artykułów:
334
2019
Liczba artykułów:
65
Newsletter 2019/01
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2019/02
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2019/03
Liczba artykułów:
9
Newsletter 2019/04
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2019/05
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2019/06
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2019/07
Liczba artykułów:
9
Newsletter 2019/08
Liczba artykułów:
8
2018
Liczba artykułów:
80
Newsletter 2018/01
Liczba artykułów:
3
Newsletter 2018/02
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2018/03
Liczba artykułów:
2
Newsletter 2018/04
Liczba artykułów:
11
Newsletter 2018/05
Liczba artykułów:
9
Newsletter 2018/06
Liczba artykułów:
5
Newsletter 2018/07
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2018/08
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2018/09
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2018/10
Liczba artykułów:
10
Newsletter 2018/11
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2018/12
Liczba artykułów:
4
2017
Liczba artykułów:
68
Newsletter 2017/01
Liczba artykułów:
6
Newsletter 2017/02
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2017/04
Liczba artykułów:
4
Newsletter 2017/05
Liczba artykułów:
1
Newsletter 2017/06
Liczba artykułów:
9
Newsletter 2017/07
Liczba artykułów:
5
Newsletter 2017/08
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2017/09
Liczba artykułów:
8
Newsletter 2017/10
Liczba artykułów:
6
Newsletter 2017/11
Liczba artykułów:
4
Newsletter 2017/12
Liczba artykułów:
9
2015
Liczba artykułów:
19
Newsletter 2015/11
Liczba artykułów:
10
Newsletter 2015/12
Liczba artykułów:
9
2016
Liczba artykułów:
67
Newsletter 2016/01
Liczba artykułów:
4
Newsletter 2016/02
Liczba artykułów:
3
Newsletter 2016/04
Liczba artykułów:
1
Newsletter 2016/05
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2016/06
Liczba artykułów:
6
Newsletter 2016/07
Liczba artykułów:
9
Newsletter 2016/08
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2016/09
Liczba artykułów:
9
Newsletter 2016/10
Liczba artykułów:
7
Newsletter 2016/11
Liczba artykułów:
4
Newsletter 2016/12
Liczba artykułów:
10
Truck Serwis
Liczba artykułów:
33
Nowości
Liczba artykułów:
32
Do pobrania

 

Liczba artykułów:
1
Olimpiada Techniki Samochodowej
Liczba artykułów:
42
Aktualna edycja
Liczba artykułów:
1
Regulamin
Liczba artykułów:
3
Poprzednie edycje
Liczba artykułów:
37
Zadania finałowe
Liczba artykułów:
1
Zadania półfinałowe
Liczba artykułów:
1
Historia
Liczba artykułów:
20
Filmy
Liczba artykułów:
14
Reklama
  • Analiza dystrybucji, cennik reklam i ogłoszeń, warunki techniczne i zasady publikacji ogłoszeń

 

Polska Wersja English Version
ams-media-2014 ams-media-2014-EN

 

REKLAMA

twitecki

Tomasz Witecki
Kierownik działu reklamy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 22 678 37 30 w. 221
fax.: 22 679 52 03
tel.kom.: 600 306 709

 

bkielin

Beata Kielin

Starszy Specjalista ds. reklamy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 22 678 37 30 w. 223
fax.: 22 679 52 03
tel.kom.: 600 422 859

 

Liczba artykułów:
3
Media Info 2014 PL
Liczba artykułów:
1
Kontakt
Liczba artykułów:
1
Pozostałe
Liczba artykułów:
36
Slider
Liczba artykułów:
8
Prezentacja aut

W tym dziale znajdziesz prezentacje najnowszych aut ukazujących się na rynku.

Liczba artykułów:
14
Filmoteka
Liczba artykułów:
9
Filmy instruktażowe
Liczba artykułów:
5
Wydarzenia branżowe
Liczba artykułów:
4
Prenumerata
Liczba artykułów:
41

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem