fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Opony zimowe

Czytając opisy opon zimowych, można dojść do wniosku, że każda z nich, bez względu na producenta, ma zoptymalizowany kształt bieżnika i najlepszą mieszankę gumową. Gdyby nie informacje umieszczane na obowiązkowych etykietach, nabywcy nie mieliby szans na dokonanie porównania.

opony zimowe
Każda opona składa się z ponad 200 komponentów, które współdziałają ze sobą, zapewniając oponie właściwą dla niej charakterystykę. Inne materiały zostaną wykorzystane do produkcji opony zimowej, inne do letniej, choć założenia konstrukcyjne są bardzo podobne. Podczas projektowania opony pod uwagę brane są również koszty produkcji – inne w przypadku opon budżetowych, klasy średniej i premium.

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem 661/2009 opona jest uznana za zimową, jeśli pozytywnie przeszła cykl odpowiednich badań. Wówczas producent może na niej umieścić symbol trzech szczytów górskich (3PMSF). Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej.

nokian wskaznik
Główne części opony to:
• stopka – przylega do obręczy, a także zapobiega jej odkształcaniu pod wpływem masy samochodu. Od dobrego przylegania stopki do obręczy zależy także utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponie,
• bok – spaja ze sobą stopkę i czoło opony, utrzymując ciężar samochodu. Musi być przy tym elastyczny dla zapewnienia komfortu oraz odporny na działanie dużych sił. Uszkodzenia boku dyskwalifikują oponę z dalszego użycia, ponieważ boku opony nie da się naprawić, czoło – w jego skład wchodzi bieżnik oraz umieszczone pod nim warstwy wzmacniające.
Elementy konstrukcyjne:
• warstwa butylowa – szczelna warstwa z gumy syntetycznej, która uszczelnia wewnętrzną stronę opony. Utrzymuje wewnętrzne ciśnienie opony i nie pozwala dostawać się do środka wilgoci,
• drutówka – to część stopki odpowiedzialna za utrzymanie opony na obręczy. Jest zatopiona w stopce i składa się z elastycznych, zwiniętych ze sobą drutów, co pozwala oponie przenosić duże obciążenia bez ryzyka zsunięcia się z obręczy,
• osnowa tekstylna – wykonana ze splotu włókien z nylonu, rayonu, wiskozy, poliestru czy aramidu o grubości ok. 1–1,5 mm. Włókna ułożone są równolegle do siebie, przebiegając od jednej stopki do drugiej i sprasowane z gumą, tworzą szkielet opony, który ma utrzymywać jej kształt pod wpływem ciśnienia wewnętrznego. Ta elastyczna konstrukcja odpowiada także za przenoszenie obciążeń podczas przyspieszania, hamowania i skręcania,
• opasanie stalowe – splecione z cienkich, metalowych drutów, zatopione w mieszance gumowej wzmocnienie opony nadające jej wytrzymałość. Splata się je ze sobą, otrzymując zarówno elastyczny, jak i wytrzymały kord o średnicy nieprzekraczającej milimetra. Opasanie stalowe nadaje wytrzymałość oraz stabilizuje profil opony,
• opasanie tekstylne – występuje w oponach radialnych i zmniejsza odkształcenia bieżnika podczas jazdy w zakrętach,
• bieżnik – zewnętrzna warstwa opony, która odpowiada za kontakt z nawierzchnią. Bieżnik to jednak nie tylko sam wzór, ale w dużym stopniu także mieszanka gumowa, która nadaje mu odpowiednie właściwości.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 8/2017 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem