poniedziałek 21 październik 2019

Aktualne wydanie

Klimatyzacją w ogórka
AMS6 2019Za pomocą oprogramowania TEXA IDC5 CAR v 70 można już przeprowadzać diagnostykę nowych pojazdów z Grupy Fiata (FCA) wyposażonych w jednostkę sterującą SGW. Problem dotyczył wybranych modeli aut wyprodukowanych po 2017 r.

Czytaj więcej>>>

Pomiar ciśnienia sprężania w silnikach Mazdy Skyactiv-G

Specyfika pewnych rozwiązań technicznych może bezpośrednio rzutować na wyniki pomiarów, których interpretacja dokonana według kryteriów sprzed kilku lat zakwalifikuje dany silnik do skomplikowanej naprawy. Doskonałym przykładem jest badanie ciśnienia sprężania w cylindrach benzynowych silników Mazdy z technologią Skyactiv-G.

Proces diagnostyki nowoczesnych silników samochodowych wymaga szczegółowych informacji o ich konstrukcji oraz znajomości zasady działania poszczególnych podzespołów jednostki napędowej. Brak wystarczającej wiedzy technicznej może przyczynić się do błędnie przeprowadzonej diagnozy lub naprawy.

silnik mazdy
Technologia Skyactiv-G

Inżynierowie Mazdy skupili się na poprawie wydajności silnika benzynowego z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim poprzez zwiększenie jego stopnia sprężania (silniki Skyactiv opisaliśmy w numerze 8/2017 Auto Moto Serwisu – przyp. redakcji).
Grupę specyficznych innowacji zdefiniowali terminem Skyactiv, rozszerzając zakres modyfikacji na układ napędowy oraz nadwozie. Podstawowym problemem wynikającym z podwyższonego stopnia sprężania jest niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej oraz wystąpienie ryzyka spalania stukowego.
W 16-zaworowym silniku (ilustr. 1) o pojemności skokowej 2000 cm3 i mocy maksymalnej 118 kW przy 6000 obr./min osiągnięto stopień sprężania o wartości 14.0:1.
Uzyskanie tak wysokiego stopnia sprężania i zapewnienie prawidłowej pracy silnika wymagało:
• obniżenia temperatury mieszanki paliwowo-powietrznej dzięki zastosowaniu wielootworowych wtryskiwaczy paliwa oraz długiego kolektora wydechowego typu 4-2-1, co znacznie poprawiło proces tworzenia samej mieszanki,
• zmodyfikowania przebiegu prędkości fazy sprężania i zapłonu ładunku w cylindrze, jak i wyeliminowania zjawiska spalania stukowego poprzez zmodyfikowanie kształtu tłoka,
• zastosowania zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych (sterowanych bezstopniowo silnikiem elektrycznym) oraz zaworów wylotowych (regulacja hydrauliczna),
• redukcji masy układu korbowo-tłokowego,
• zaadaptowania systemu wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego z ulepszonym układem zapłonowym.

Pomiar ciśnienia sprężania
Zakres modyfikacji mający bezpośredni wpływ na wynik badania ciśnienia sprężania w cylindrach obejmuje obszar układu zmiennych faz rozrządu. Napęd rozrządu realizowany jest za pośrednictwem łańcucha z hydraulicznym napinaczem.
Teoretycznie przy tak wysokim stopniu sprężania na poziomie 14.0:1 należało by się spodziewać wyniku pomiaru ciśnienia sprężania w zakresie pomiędzy 1250 kPa a 1600 kPa. Jednak ze względu na zastosowanie zmiennych faz rozrządu i dużych opóźnień w czasach zamykania zaworów dolotowych silnika 2.0 Skyactiv-G, podczas pomiaru ciśnienia sprężania należy odnieść się do wartości ustalonych w zakresach:
• 885 kPa – prawidłowe ciśnienie sprężania (nominalne)
• 708 kPa – minimalne ciśnienie sprężania.

 

Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 1/2018 Auto Moto Serwisu

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem