fb logo

Aktualne wydanie

1 3 2020

Pełne artykuły

Silnik EA888 koncernu Volkswagen w warsztacie – układ zasilania

Z uwagi na znaczny stopień skomplikowania układu zasilania silników EA888, przed naprawami należy zapoznać się dokładnie z zasadą działania i procedurami diagnostycznymi poszczególnych podzespołów. Układ zasilania silników EA888 ma bezpośredni wtrysk paliwa z uwzględnieniem podziału na obieg niskiego (4–8 barów) i wysokiego ciśnienia (50–150 barów). Późniejsze fazy rozwojowe tego systemu posiadały podwójny układ wtryskiwaczy pracujący przy maksymalnym ciśnieniu 200 barów oraz nowej generacji pompy paliwa firmy Hitachi. Kolektor dolotowy realizuje funkcje ukierunkowanego doprowadzenia powietrza do poszczególnych cylindrów, łącząc w sobie między innymi podzespoły: elektronicznej przepustnicy, rozdzielacza paliwa oraz podciśnieniowego siłownika sterującego zespołem klap w kolektorze ssącym. Strategia diagnostyki układu zasilana musi być zapoczątkowana identyfikacją kodu silnika, co pozwoli na jednoznacznie określenie typu zastosowanego układu paliwowego.

Czytaj więcej...

Bezstopniowe automatyczne skrzynie biegów Multitronic

Aby optymalnie wykorzystać moment obrotowy silnika, skrzynia Multitronic posiada przekładnię pasową wyposażoną w wariator. Rolę pasa w tej przekładni pełni łańcuch, natomiast wariator umożliwia bezstopniową zmianę przełożeń przekładni w sposób płynny i pozbawiony przerw w przenoszeniu siły napędowej.

Czytaj więcej...

Coraz więcej 4WS

Oznaczenie 4WS nie jest dla miłośników samochodowych technologii nowe. To skrót od angielskiego „4 wheel steering” – czyli „kierowanie czterema kołami”. Sam pomysł ma długą historię. Niektórzy twierdzą, że dłuższą niż historia samochodu. Teraz coraz częściej powraca i to wcale nie tylko w autach specjalnych czy luksusowych.

Czytaj więcej...

Najnowsze

Pomiar ciśnienia sprężania w silnikach Mazdy Skyactiv-G

Specyfika pewnych rozwiązań technicznych może bezpośrednio rzutować na wyniki pomiarów, których interpretacja dokonana według kryteriów sprzed kilku lat zakwalifikuje dany silnik do skomplikowanej naprawy. Doskonałym przykładem jest badanie ciśnienia sprężania w cylindrach benzynowych silników Mazdy z technologią Skyactiv-G.

Proces diagnostyki nowoczesnych silników samochodowych wymaga szczegółowych informacji o ich konstrukcji oraz znajomości zasady działania poszczególnych podzespołów jednostki napędowej. Brak wystarczającej wiedzy technicznej może przyczynić się do błędnie przeprowadzonej diagnozy lub naprawy.

silnik mazdy
Technologia Skyactiv-G

Inżynierowie Mazdy skupili się na poprawie wydajności silnika benzynowego z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim poprzez zwiększenie jego stopnia sprężania (silniki Skyactiv opisaliśmy w numerze 8/2017 Auto Moto Serwisu – przyp. redakcji).
Grupę specyficznych innowacji zdefiniowali terminem Skyactiv, rozszerzając zakres modyfikacji na układ napędowy oraz nadwozie. Podstawowym problemem wynikającym z podwyższonego stopnia sprężania jest niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej oraz wystąpienie ryzyka spalania stukowego.
W 16-zaworowym silniku (ilustr. 1) o pojemności skokowej 2000 cm3 i mocy maksymalnej 118 kW przy 6000 obr./min osiągnięto stopień sprężania o wartości 14.0:1.
Uzyskanie tak wysokiego stopnia sprężania i zapewnienie prawidłowej pracy silnika wymagało:
• obniżenia temperatury mieszanki paliwowo-powietrznej dzięki zastosowaniu wielootworowych wtryskiwaczy paliwa oraz długiego kolektora wydechowego typu 4-2-1, co znacznie poprawiło proces tworzenia samej mieszanki,
• zmodyfikowania przebiegu prędkości fazy sprężania i zapłonu ładunku w cylindrze, jak i wyeliminowania zjawiska spalania stukowego poprzez zmodyfikowanie kształtu tłoka,
• zastosowania zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych (sterowanych bezstopniowo silnikiem elektrycznym) oraz zaworów wylotowych (regulacja hydrauliczna),
• redukcji masy układu korbowo-tłokowego,
• zaadaptowania systemu wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego z ulepszonym układem zapłonowym.

Pomiar ciśnienia sprężania
Zakres modyfikacji mający bezpośredni wpływ na wynik badania ciśnienia sprężania w cylindrach obejmuje obszar układu zmiennych faz rozrządu. Napęd rozrządu realizowany jest za pośrednictwem łańcucha z hydraulicznym napinaczem.
Teoretycznie przy tak wysokim stopniu sprężania na poziomie 14.0:1 należało by się spodziewać wyniku pomiaru ciśnienia sprężania w zakresie pomiędzy 1250 kPa a 1600 kPa. Jednak ze względu na zastosowanie zmiennych faz rozrządu i dużych opóźnień w czasach zamykania zaworów dolotowych silnika 2.0 Skyactiv-G, podczas pomiaru ciśnienia sprężania należy odnieść się do wartości ustalonych w zakresach:
• 885 kPa – prawidłowe ciśnienie sprężania (nominalne)
• 708 kPa – minimalne ciśnienie sprężania.

 

Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 1/2018 Auto Moto Serwisu

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2020

prenumerata2020 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem