Po lipcowo-sierpniowych upałach również wrzesień zapowiada się gorąco. Może nie pod względem temperatury, ale natłoku wydarzeń. W dniach 10–12.09. czekają nas Międzynarodowe Targi Części i Akcesoriów Samochodowych w Kielcach, salon samochodowy we Frankfurcie (17–27.09.) oraz warszawskie targi części zamiennych i wyposażenia warsztatowego Inter Cars połączone z obchodami 25-lecia tej firmy (18–20.09.). Relacje z tych wydarzeń będziemy przekazywać na bieżąco.
Podczas miesięcy wakacyjnych też się wiele wydarzyło. Weszło w życie rozporządzenie umożliwiające rejestrację pojazdów z kierownicą po prawej stronie, rozpalając dyskusję o bezpieczeństwie na drogach. Portal MotoFocus.pl opublikował badanie niezależnych warsztatów, z którego wynika, że aż 87% z nich zamierza w ciągu najbliższych kilku lat rozszerzyć zakres swojej działalności. Większość respondentów (43%) zamierza wprowadzić naprawy specjalistyczne, a ok. 20% zastanawia się nad naprawą ciężarówek i jednośladów. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się pomysły wprowadzenia do oferty usług blacharsko-lakierniczych, regeneracji części, czy otworzenia stacji kontroli pojazdów.
Natomiast w raporcie przygotowanym przez IBRM Samar i DNB Bank Polska określono wskaźnik zmian cen nowych samochodów w naszym kraju. Okazuje się, że średni, roczny wzrost cen wynosi ok. 2%, a ceny pojazdów często się zmieniają i są dostosowywane do wysokości wynagrodzeń. Autorzy raportu wskazują, że najsilniej rosły ceny aut Volkswagena (10,9% rok/roku) i Toyoty (9,1% r/r), gdy koncernów PSA, Renault i Ford rosły w tempie umiarkowanym 1 – 2,5%. Spadek cen odnotowano w przypadku Opla (–5,2% r/r), Hyundaia (–6,9% r/r) i Nissana (–9,8% r/r). Teraz już wiadomo, dlaczego do Polski sprowadza się tak dużo samochodów używanych, nad czym głęboko ubolewają prominentni, bogaci obywatele.
Ryszard Polit
redaktor naczelny
PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI Nr 6/2015