fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Od redakcji 02/2016

Nerwowa klimatyzacja

ams02Co prawda klimatyzacja ma chłodzić, jednak ostatnio rozgrzewa. A to za sprawą ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych. W warsztatach się zagotowało – sezon się zbliża, a klimatyzację może obsługiwać wyłącznie mechanik posiadający zaświadczenie o odbytym szkoleniu. Co więcej, nawet osoba kupująca butlę z czynnikiem chłodniczym też powinna posiadać stosowne zaświadczenie.
W myśl ustawy szkolenia mogą przeprowadzać firmy z odpowiednimi uprawnieniami. Ich lista zamieszczona jest na stronie Urzędu Dozoru Technicznego, ale do warsztatów zgłaszają się rożne firmy, które starają się wykorzystać chwilowy popyt. W interesie warsztatu jest więc sprawdzenie, czy firma oferująca szkolenia jest do tego uprawniona. Czy warsztaty mają jednak czas, by przeszukiwać strony UDT? Pocieszające jest to, że ceny za szkolenia spadają, co jest związane z tym, że coraz więcej firm otrzymuje pozwolenie na ich prowadzenie. W warsztatach panuje więc nerwowa atmosfera, podsycana dodatkowo perspektywą kontroli.
Mimo że opóźnienia w zdobyciu zaświadczeń nie wynikają ze złej woli warsztatów, Inspektoraty Ochrony Środowiska rozpoczęły już kontrole.
Sama ustawa też wzbudza kontrowersje w interpretacji, gdyż zgodnie z jej postanowieniami w przypadku ubytku czynnika większego niż 40 g warsztat jest zobowiązany do wcześniejszej naprawy układu klimatyzacji. Tymczasem roczny ubytek czynnika na poziomie 100 g jest traktowany jako normalny. Co więcej, w niektórych samochodach dopuszczalny zakres błędu przy napełnianiu czynnikiem wynosi +/–50 g, a więc praktycznie w każdym samochodzie układ klimatyzacji wymaga naprawy przed napełnieniem go czynnikiem.
Uporawszy się z klimatyzacją, wielu przedstawicieli warsztatów przyjedzie zapewne na Targi Techniki Motoryzacyjnej do Poznania. Po zapoznaniu się z ofertą części warsztatowej można pooglądać nowe modele samochodów, które też mają być wystawione.

Czekamy na Państwa na stoisku „Auto Moto Serwisu”!

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem