fb logo

Aktualne wydanie

001 Okladka AMS02

Pełne artykuły

Coraz więcej 4WS

Oznaczenie 4WS nie jest dla miłośników samochodowych technologii nowe. To skrót od angielskiego „4 wheel steering” – czyli „kierowanie czterema kołami”. Sam pomysł ma długą historię. Niektórzy twierdzą, że dłuższą niż historia samochodu. Teraz coraz częściej powraca i to wcale nie tylko w autach specjalnych czy luksusowych.

Czytaj więcej...

Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (Audi/Volkswagen)

Poniższe procedury opisują czynności związane z wymianą oleju w skrzyniach dwusprzęgłowych typu DQ500, DQ381 i DQ400 stosowanych w samochodach Audi i Volkswagena. Przekładnie dwusprzęgłowe to w pełni zautomatyzowane skrzynie biegów posiadające zespół sprzęgła podwójnego, gdzie sterowanie sprzęgłami i proces zmiany biegów realizowane są elektrohydraulicznie.Ze względów konstrukcyjnych skrzynie dwusprzęgłowe mogą być konfigurowane w dwóch wariantach: z podwójnym sprzęgłem mokrym lub podwójnym sprzęgłem suchym. Przedstawione skrzynie (DQ500, DQ381 i DQ400) posiadają układ z podwójnym sprzęgłem mokrym, który charakteryzuje zastosowanie jednego typu oleju pracującego we wnętrzu obudowy skrzyni biegów podzielonej na odseparowane komory dla modułu mechatronicznego, przekładni oraz zespołu sprzęgła podwójnego. Skrzynia DQ400 jest częścią układu napędu hybrydowego w samochodach Volkswagen Golf 7 GTE lub Audi A3 e-tron, dlatego posiada dodatkowy moduł hybrydowy.

Czytaj więcej...

Rozmowa z Robertem Dzierżanowskim

Przez lata podstawą funkcjonowania i sukcesu warsztatu były stanowiska naprawcze, obecnie najważniejsze są: doradca serwisowy i komunikacja z klientem – Robert Dzierżanowski, kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch.

Czytaj więcej...

Najnowsze

Uruchamianie zimnego silnika ZI – wybrane problemy

2014-01-26-1W okresie zimowym pojazdy poddawane są szczególnym próbom, w związku z charakterystycznymi dla tej pory roku warunkami klimatycznymi. Trudności z uruchomieniem zimnego silnika mogą być spowodowane kilkoma czynnikami, nie tylko rozładowanym akumulatorem.

 

O uruchamianiu silnika benzynowego w niskich temperaturach decyduje kilka czynników:

  • własności paliwa benzynowego – trudniejsze odparowanie w niskich temperaturach, zwiększona kondensacja i skraplanie par na ściankach kolektora ssącego – efekt zminimalizowany w systemach wtrysku sekwencyjnego;
  • zwiększone opory silnika, własności oleju;
  • stan instalacji elektrycznej, w tym układu zapłonowego, oraz sprawność akumulatora;
  • konieczność szybkiego osiągnięcia gotowości układu sterowania składem mieszanki do realizacji pracy systemu w pętli sprzężenia zwrotnego w oparciu o sygnał sondy lambda – wynika ona z obowiązujących obecnie norm emisji spalin

Z trzema pierwszymi czynnikami producenci i my w praktyce eksploatacyjnej radzimy sobie bardzo dobrze od wielu lat. Ostatni z przytoczonych czynników, uwarunkowany uzyskaniem wymaganych normami poziomów emisji, jest podstawą wprowadzanych przez producentów pojazdów zmian konstrukcyjnych obejmujących układ chłodzenia silnika, układ wydechowy i systemy zarządzania procesem spalania. Najczęściej wprowadzane przez producentów zmiany dotyczą akumulacji ciepła cieczy chłodzącej silnik oraz zwiększenia ciśnienia spalin i wydłużenia pokonywanej przez nie drogi, zanim opuszczą układ wydechowy.

W przypadku systemów zarządzania procesem wprowadzono nowe algorytmy sterowania, które – po stosunkowo krótkim wzbogaceniu mieszanki w fazie rozruchu, a następnie w fazie jego rozgrzewania – zapewniają szybkie uruchomienie regulacji składu mieszanki w oparciu o sygnał zwrotny z sondy lambda.

Pojawienie się w tych fazach pracy silnika jakiegokolwiek zakłócenia skutkuje problemami w uruchamianiu i pracy zimnej jednostki napędowej.

W niniejszym artykule przedstawiono i opisano algorytm diagnostyczny identyfikujący problemy z uruchomieniem oraz prawidłowością pracy zimnego silnika ZI. Proces weryfikacji powinien być realizowany w sposób zapewniający zminimalizowanie czasu potrzebnego na określenie istoty problemu.

(...)

 

Bartosz Flekiewicz

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 01-02/2014

 

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2020

prenumerata2019 vat8

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem