fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Uruchamianie zimnego silnika ZI – wybrane problemy

2014-01-26-1W okresie zimowym pojazdy poddawane są szczególnym próbom, w związku z charakterystycznymi dla tej pory roku warunkami klimatycznymi. Trudności z uruchomieniem zimnego silnika mogą być spowodowane kilkoma czynnikami, nie tylko rozładowanym akumulatorem.

 

O uruchamianiu silnika benzynowego w niskich temperaturach decyduje kilka czynników:

  • własności paliwa benzynowego – trudniejsze odparowanie w niskich temperaturach, zwiększona kondensacja i skraplanie par na ściankach kolektora ssącego – efekt zminimalizowany w systemach wtrysku sekwencyjnego;
  • zwiększone opory silnika, własności oleju;
  • stan instalacji elektrycznej, w tym układu zapłonowego, oraz sprawność akumulatora;
  • konieczność szybkiego osiągnięcia gotowości układu sterowania składem mieszanki do realizacji pracy systemu w pętli sprzężenia zwrotnego w oparciu o sygnał sondy lambda – wynika ona z obowiązujących obecnie norm emisji spalin

Z trzema pierwszymi czynnikami producenci i my w praktyce eksploatacyjnej radzimy sobie bardzo dobrze od wielu lat. Ostatni z przytoczonych czynników, uwarunkowany uzyskaniem wymaganych normami poziomów emisji, jest podstawą wprowadzanych przez producentów pojazdów zmian konstrukcyjnych obejmujących układ chłodzenia silnika, układ wydechowy i systemy zarządzania procesem spalania. Najczęściej wprowadzane przez producentów zmiany dotyczą akumulacji ciepła cieczy chłodzącej silnik oraz zwiększenia ciśnienia spalin i wydłużenia pokonywanej przez nie drogi, zanim opuszczą układ wydechowy.

W przypadku systemów zarządzania procesem wprowadzono nowe algorytmy sterowania, które – po stosunkowo krótkim wzbogaceniu mieszanki w fazie rozruchu, a następnie w fazie jego rozgrzewania – zapewniają szybkie uruchomienie regulacji składu mieszanki w oparciu o sygnał zwrotny z sondy lambda.

Pojawienie się w tych fazach pracy silnika jakiegokolwiek zakłócenia skutkuje problemami w uruchamianiu i pracy zimnej jednostki napędowej.

W niniejszym artykule przedstawiono i opisano algorytm diagnostyczny identyfikujący problemy z uruchomieniem oraz prawidłowością pracy zimnego silnika ZI. Proces weryfikacji powinien być realizowany w sposób zapewniający zminimalizowanie czasu potrzebnego na określenie istoty problemu.

(...)

 

Bartosz Flekiewicz

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 01-02/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem