fb logo

Aktualne wydanie

001 Okladka AMS02

Pełne artykuły

Coraz więcej 4WS

Oznaczenie 4WS nie jest dla miłośników samochodowych technologii nowe. To skrót od angielskiego „4 wheel steering” – czyli „kierowanie czterema kołami”. Sam pomysł ma długą historię. Niektórzy twierdzą, że dłuższą niż historia samochodu. Teraz coraz częściej powraca i to wcale nie tylko w autach specjalnych czy luksusowych.

Czytaj więcej...

Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (Audi/Volkswagen)

Poniższe procedury opisują czynności związane z wymianą oleju w skrzyniach dwusprzęgłowych typu DQ500, DQ381 i DQ400 stosowanych w samochodach Audi i Volkswagena. Przekładnie dwusprzęgłowe to w pełni zautomatyzowane skrzynie biegów posiadające zespół sprzęgła podwójnego, gdzie sterowanie sprzęgłami i proces zmiany biegów realizowane są elektrohydraulicznie.Ze względów konstrukcyjnych skrzynie dwusprzęgłowe mogą być konfigurowane w dwóch wariantach: z podwójnym sprzęgłem mokrym lub podwójnym sprzęgłem suchym. Przedstawione skrzynie (DQ500, DQ381 i DQ400) posiadają układ z podwójnym sprzęgłem mokrym, który charakteryzuje zastosowanie jednego typu oleju pracującego we wnętrzu obudowy skrzyni biegów podzielonej na odseparowane komory dla modułu mechatronicznego, przekładni oraz zespołu sprzęgła podwójnego. Skrzynia DQ400 jest częścią układu napędu hybrydowego w samochodach Volkswagen Golf 7 GTE lub Audi A3 e-tron, dlatego posiada dodatkowy moduł hybrydowy.

Czytaj więcej...

Rozmowa z Robertem Dzierżanowskim

Przez lata podstawą funkcjonowania i sukcesu warsztatu były stanowiska naprawcze, obecnie najważniejsze są: doradca serwisowy i komunikacja z klientem – Robert Dzierżanowski, kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch.

Czytaj więcej...

Najnowsze

Sprzęgło LuK z samoregulacją (TAC)

2014-01-51-2W konstrukcji pojazdów użytkowych zwraca się szczególną uwagę na niezawodność i wydłużenie okresów międzyprzeglądowych. Rozpowszechnienie się zautomatyzowanych, mechanicznych skrzyń biegów praktycznie wymusiło na konstruktorach stosowanie sprzęgieł z tzw. samoregulacją, kompensującą zużywanie się okładzin tarczy sprzęgłowej. Okazało się także, że okładziny tarczy sprzęgłowej w sprzęgłach z samoregulacją zużywają się znacznie rzadziej niż w sprzęgłach bez samoregulacji.

 

Rynek sprzęgieł samonastawnych opanowała firma ZF (marka Sachs). Odwieczny konkurent, Schaeffler Group, nie pozostał w tyle i od 2012 r. sprzęgła samonastawne pod marką LuK są montowane fabrycznie w Mercedesach- Benzach (np. model Antos).

Zasada działania sprzęgła samonastawnego Sachsa i LuK-a jest identyczna – chodzi o to, by uzyskać stałą pozycję „listków” sprężyny talerzowej bez względu na stopień zużycia okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej. Rozwiązania Sachsa i LuK-a różnią się budową mechanizmu kompensacji zużycia okładzin tarczy sprzęgłowej. Wydaje się, że rozwiązanie LuK jest konstrukcyjnie prostsze.

Budowę mechanizmu LuK przedstawiono na fot. 1. Proces samoregulacji zaczyna się przy zużyciu 0,02 mm okładziny tarczy sprzęgła. Kiedy w wyniku zmniejszania się grubości okładzin tarczy sprzęgłowej zmienia się odległość pomiędzy płytą docisku a kołem zamachowym, przesuwany jest pierścień nastawczy (1). Jego ruch wywoływany jest przez obrót wrzeciona (3) połączonego z kołem zębatym mechanizmu za- padkowego (4). Dzięki temu pozycja listków sprężyny talerzowej jest zawsze taka sama, z dokładnością 0,02 mm, podczas rozłączania sprzęgła. Kluczowym elementem samoregulacji jest mechanizm zapadkowy (4). Zapobiega on cofnięciu samoregulacji, a jej progi określone są przez zapadkę, co jest istotne we współpracy sprzęgła ze skrzynią zautomatyzowaną. Mechanizm samoregulacji znajduje się w docisku, więc żadne zakłócenia i siły skrętne nie mają wpływu na dokładność samoregulacji.

Zestaw naprawczy o nazwie LuK RepSet® SmarTAC składa się z tarczy sprzęgłowej, docisku i konwencjonalnego łożyska. Firma przestrzega, by wymieniać je w takim zestawie, a nie oddzielnie. Jest to spowodowane dopasowywaniem się poszczególnych elementów do siebie podczas pracy. Zdaniem producenta, okładziny cierne tarczy sprzęgłowej użyte w tym zestawie posiadają rezerwę zużycia około 6 mm i pracują niemal dwa razy dłużej niż konwencjonalne układy sprzęgła.

 

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2020

prenumerata2019 vat8

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem