fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Oscyloskop w warsztacie (cz. 1)

Słowo oscyloskop zna zapewne większość warsztatowców, na co dzień zajmujących się naprawą i diagnostyką zarówno nowoczesnych, jak i starszych pojazdów. Praktyka pokazuje jednak, że narzędzie to stosuje wciąż niewielu fachowców.

Jeśli już oscyloskop znajduje się na wyposażeniu zakładu, są to zwykle autoryzowane stacje obsługi lub warsztaty elektromechaniki. Typowe warsztaty mechaniki jakby wzbraniały się przed stosowaniem tego – jakże pomocnego – urządzenia. Badając niejako przyczynę tego zjawiska, można postawić kilka diagnoz takiego stanu rzeczy. Osobiście bardzo często podkreślam, że nie warto „szufladkować" sprzętu diagnostycznego. Podobnie jest np. z analizatorem spalin i dymomierzem. Na pytanie dlaczego warsztat nie stosuje analizatora spalin, często usłyszymy odpowiedź, że to nie stacja kontroli pojazdów i nie ma takiej potrzeby. A przecież analizator to nie tylko przyrząd, mający służyć do „eliminacji" niesprawnych pojazdów w czasie przeglądów technicznych.
Jest przede wszystkim narzędziem diagnostycznym, które pozwala znaleźć przyczyny nieprawidłowej pracy silnika właśnie w oparciu o szczegółowy skład spalin. Podobnie jest z oscyloskopem. Czyli w ASO go mają, bo mieć muszą, w zakładach elektromechaniki mają, bo wiedzą, w jaki sposób go użyć.
Prowadząc rożnego rodzaju szkolenia i sympozja dla warsztatowców, na pytanie o użycie oscyloskopu padały odpowiedzi, które wskazywały na trzy przyczyny nieużywania go:
• brak wiedzy o funkcjach i możliwościach,
• odstraszający wygląd wykresów i konieczność ich analizy,
• przeświadczenie, że skaner diagnostyczny jest już ostatnim etapem diagnozy.
W tym artykule postaramy się obalić kilka mitów dotyczących oscyloskopu, przedstawić możliwości praktycznego jego wykorzystania. Wskażemy odmiany i typy oscyloskopów z ukierunkowaniem na potrzeby współczesnego warsztatowca, który ma dzisiaj do czynienia z coraz bardziej rozbudowanymi układami elektronicznymi w pojazdach.

Obecnie można spotkać oscyloskopy starszego typu, występujące jako odrębne urządzenia, posiadające własny ekran, głównie do celów ogólnoelektronicznych, jak i typowe oscyloskopy do pracy w warsztacie samochodowym.
Zanim zostaną opisane parametry i funkcje oscyloskopów, przybliżmy nieco cel jego stosowania. Z procedur diagnostycznych kontroli np. nieprawidłowo pracującego silnika wiemy, że po wstępnych oględzinach wykonujemy skan systemów elektronicznych, czyli popularnie zwaną diagnostykę komputerową.
Jej celem jest znalezienie kodu usterki i określenie obwodu powstałej niesprawności. Z tematyki sterowania pracą silników wiemy, że wiele procesów może zostać zakłóconych przez nieprawidłowe działanie czujników, czyli generowany sygnał lub też źle „obrobiony" przez sterownik.

Dominik Chmiel
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 2/2017 „Auto Moto Serwisu"

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem