fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Bez chemii ani rusz

bez chemiiLiczba oferowanych na rynku produktów chemicznych wspierających prace warsztatowe jest bardzo duża. Są to środki, bez których trudno realizować prace obsługowe czy naprawcze.

Przed zastosowaniem danego środka warto dokładnie zapoznać się z kartą produktu, by mieć pewność, do czego dokładnie jest on przeznaczony. Niewłaściwe użycie może mieć nieprzewidziane w skutkach konsekwencje, które dadzą o sobie znać podczas dalszej eksploatacji pojazdu. Klasycznym przykładem jest smarowanie wtryskiwacza pastą miedzianą przed montażem w głowicy. Poniżej prezentujemy wybrane produkty podzielone według ich zastosowania.

Preparaty do konserwacji pasków klinowych
Stosowanie we współczesnych samochodach szerokiej gamy urządzeń zasilanych od silnika wymaga stosowania preparatów do konserwacji pasków klinowych i wielorowkowych. Preparaty oferowane są m.in. przez Liqui Moly i Kleen Flo. Ich zastosowanie polega na aplikowaniu na boczną powierzchnię pasa z odległości ok. 20 cm. Zaleca się kontynuowanie dalszej eksploatacji po około 10 minutach.

Preparaty do usuwania uszczelek
Preparatami wspomagającymi naprawy są środki wykorzystywane do usuwania zużytych uszczelek lub mas uszczelniających. Chemiczna metoda usuwania tego typu uszczelnień ma zaletę w postaci braku ingerencji mechanicznej, która może spowodować uszkodzenie powierzchni uszczelnianej. Chemiczne czyszczenie powierzchni ze zużytych uszczelnień można przeprowadzić, stosując m.in: Dichtungsentferner (Liqui Moly), Industry Cleaner (Wurth), zmywacz (Boll) czy LOCTITE SF 7200 (Henkel). Są one przydatne podczas czyszczenia powierzchni pod: uszczelkę głowicy silnika, miski olejowej, pokrywy zaworów, wszelkiego rodzaju króćców itp. Usuwają również nagar silnikowy spotykany przy rozszczelnieniu wtryskiwaczy, na głowicy. Zastosowanie polega na rozpyleniu na powierzchni oraz odczekaniu 5–10 minut.

Preparaty uszczelniające
Jeśli remontujemy silnik czy skrzynię biegów, przydatne są preparaty, które utwardzają się bez dostępu do tlenu, np. w miejscach pozbawionych uszczelki: uszczelniacz • silikonowy elastyczny, np. LOCTITE SI 5910 BK lub LOCTITE SI 5660 (Henkel), działa w szczelinie 5–6 mm i jest odporny na olej. Wszystkie silikonowe produkty elastyczne w kontakcie z olejem mogą się utwardzić. Istnieje więc ryzyko zapchania kanałów olejowych. Produkty silikonowe nie są odporne na działanie etyliny po utwardzeniu;• uszczelniacz anaerobowy sztywny (np. LOCTITE 518 – Henkel) działa w małych szczelinach – 0,25 mm. Po dostaniu się do oleju, produkt anaerobowy spłynie i nie utwardzi się. Produkty anaerobowe są odporne na działanie etyliny po utwardzeniu.

Chemiczna uszczelka głowicy
Uzupełnia ubytki w oryginalnej uszczelce głowicy silnika, np. LOCTITE 5922 (o odporności temperaturowej do 200°C) lub LOCTITE 5972 (do 300°C). Preparat ten nigdy nie zasycha, cały czas pozostaje miękki, jest odporny na wysokie ciśnienia i działanie oleju. Starą uszczelkę można doszczelnić preparatem z dwóch stron i zamontować głowicę.

ilustr. Henkel

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 2/2017 „Auto Moto Serwisu"

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem