W nowoczesnych samochodach stosowane są reflektory, w których wykorzystuje się różne źródła światła. Determinuje to tzw. granicę światła i cienia, która jest istotnym parametrem podczas ustawiania reflektorów.
Światła mijania
Reflektory halogenowe
W rozkładzie światła występuje 15-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. Jest to do dziś najczęściej spotykany rozkład światła. Również stały wznios części asymetrycznej jest typową cechą tej charakterystyki. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią – „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z przeciwka. W celu poprawy widoczności na własnym pasie ruchu oraz prawym poboczu asymetryczny rozkład światła zwiększa jego zasięg.
Reflektory ksenonowe
W rozkładzie świateł mijania występuje 12-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. W coraz większej liczbie reflektorów wznios ten wynosi od 12° do 75°. Asymetryczna część wiązki światła wykazuje „załamanie”, które nie stanowi wady reflektora. Taka charakterystyka jest niezbędna ze względu na wysoką intensywność światła, aby nie przekroczyć obowiązujących wartości natężenia określonych w odpowiednich regulacjach ECE. Na rozkładzie światła z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) symetryczna część wiązki światła przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Asymetryczny rozkład światła poprawia jego zasięg na własnym pasie ruchu i na poboczu.
Reflektory LED
Wznios asymetrycznej części wiązki światła mijania jest zbliżony do systemu ksenonowego. Asymetryczna część wiązki światła posiada „załamanie“ (zobacz strzałka). Nie stanowi ono wady reflektora. Wznios ten umożliwia lepszą i wcześniejszą widoczność biało-czarnych słupków przydrożnych lub oddzielenia drugiej strony drogi. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Po lewej stronie widać jednak wyraźnie niewielki asymetryczny wznios rozkładu światła.
Światła drogowe
Reflektory halogenowe/LED
Rozkład światła drogowego jest inny dla reflektorów halogenowych i LED. Halogenowe światła drogowe zapewniają bardziej punktowe lub owalne oświetlenie wokół centralnego punktu, a reflektor LED oświetla znacznie większą powierzchnię jezdni.
Reflektory LED w trybie pozamiejskim
Ten rozkład światła jest aktywowany dopiero po przekroczeniu określonej prędkości. W zależności od producenta pojazdu wynosi ona od 50 do 80 km/h.
Podniesiona granica światła i cienia po lewej stronie poprawia się oświetlenie drogi i pobocza. Asymetryczna część wiązki światła jest bardziej stroma (60°), a „załamanie“ widać znacznie wcześniej.
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2017