fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Światło i cień

W nowoczesnych samochodach stosowane są reflektory, w których wykorzystuje się różne źródła światła. Determinuje to tzw. granicę światła i cienia, która jest istotnym parametrem podczas ustawiania reflektorów.

wiata hella
Światła mijania
Reflektory halogenowe
W rozkładzie światła występuje 15-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. Jest to do dziś najczęściej spotykany rozkład światła. Również stały wznios części asymetrycznej jest typową cechą tej charakterystyki. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią – „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z przeciwka. W celu poprawy widoczności na własnym pasie ruchu oraz prawym poboczu asymetryczny rozkład światła zwiększa jego zasięg.

Reflektory ksenonowe
W rozkładzie świateł mijania występuje 12-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. W coraz większej liczbie reflektorów wznios ten wynosi od 12° do 75°. Asymetryczna część wiązki światła wykazuje „załamanie”, które nie stanowi wady reflektora. Taka charakterystyka jest niezbędna ze względu na wysoką intensywność światła, aby nie przekroczyć obowiązujących wartości natężenia określonych w odpowiednich regulacjach ECE. Na rozkładzie światła z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) symetryczna część wiązki światła przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Asymetryczny rozkład światła poprawia jego zasięg na własnym pasie ruchu i na poboczu.

Reflektory LED
Wznios asymetrycznej części wiązki światła mijania jest zbliżony do systemu ksenonowego. Asymetryczna część wiązki światła posiada „załamanie“ (zobacz strzałka). Nie stanowi ono wady reflektora. Wznios ten umożliwia lepszą i wcześniejszą widoczność biało-czarnych słupków przydrożnych lub oddzielenia drugiej strony drogi. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią „granicą światła i cienia”. Dzięki temu światła nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Po lewej stronie widać jednak wyraźnie niewielki asymetryczny wznios rozkładu światła.

Światła drogowe
Reflektory halogenowe/LED
Rozkład światła drogowego jest inny dla reflektorów halogenowych i LED. Halogenowe światła drogowe zapewniają bardziej punktowe lub owalne oświetlenie wokół centralnego punktu, a reflektor LED oświetla znacznie większą powierzchnię jezdni.

Reflektory LED w trybie pozamiejskim
Ten rozkład światła jest aktywowany dopiero po przekroczeniu określonej prędkości. W zależności od producenta pojazdu wynosi ona od 50 do 80 km/h.

Podniesiona granica światła i cienia po lewej stronie poprawia się oświetlenie drogi i pobocza. Asymetryczna część wiązki światła jest bardziej stroma (60°), a „załamanie“ widać znacznie wcześniej.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2017

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem