środa 21 sierpień 2019

Aktualne wydanie

Nowe GVO
Okladka AMS 05 2019W 2023 r. wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej MVBER/GVO 461/2010 w sprawie wyłączeń grupowych w motoryzacji. Rozporządzenie zapewnia wyrównanie szans w dostępie do rynku warsztatom niezależnym i serwisom autoryzowanym.

Czytaj więcej>>>

PassThru krok po kroku (cz. 1) – Ford

Możliwością przeprogramowania sterowników pojazdu za pomocą funkcji PassThru jest zainteresowanych coraz więcej warsztatów niezależnych. Dokładnie opiszemy, w jaki sposób należy tego dokonać, uwzględniając specyficzne wymagania rożnych producentów samochodów. W części pierwszej łączymy się z serwerem Forda.

Od 2010 r. producenci samochodów są zobowiązani do udostępniania niezależnym warsztatom danych naprawczych i umożliwiania programowania sterowników w samochodach spełniających wymogi norm Euro 5 i Euro 6. Powtórne zaprogramowanie sterowników w samochodzie wymaga bezpośredniego połączenia pojazdu z serwerem producenta, czego nie można zrobić bez uiszczenia opłaty.
Na serwerze producenta pojazdu znajdują się również informacje, które mogą być przydatne dla warsztatu niezależnego, jak np.: instrukcje techniczne, schematy elektryczne, kody usterek, informacje o narzędziach specjalnych, akcje serwisowe, a także dokładna, fabryczna specyfikacja danego pojazdu (na podstawie numeru VIN).
Połączenie z serwerem producenta pojazdu odbywa się za pośrednictwem internetu i testera diagnostycznego z funkcją PassThru.

Wymagania sprzętowe
Korzystaliśmy z modułu diagnostycznego Bosch KTS 590 i urządzenia Bosch DCU 220 pełniącego rolę komputera. Funkcję PassThru posiadają także KTS 560 i KTS 350 – samodzielny tester diagnostyczny. Urządzenie DCU 220 połączyliśmy przewodem USB z modułem KTS 590, a następnie KTS 590 połączyliśmy przewodem z interfejsem OBD pojazdu. Zwróćmy uwagę na kilka istotnych szczegółów:
• komputer nie może przejść w stan uśpienia ani się wyłączyć, zapora internetowa musi być wyłączona,
• DCU 220 posiada bardzo wydajne baterie, dzięki którym długo podtrzyma działanie systemu, nawet podczas awarii zasilania z sieci,
• połączenie z internetem powinno być pewne i szybkie,
• instalacja elektryczna samochodu musi być zasilana ładowarką w trybie buforowym. Tryb ten utrzymuje stan naładowania akumulatora pojazdu i stabilizuje napięcie, gdy silnik jest wyłączony. My korzystaliśmy z ładowarki Bosch BAT 645, można również wykorzystać ładowarkę BAT 690.

PassThruFordŁączymy się z Fordem
Ford rozróżnia dwa rodzaje sterowników: mające istotny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu i pozostałe. Dostęp do sterowników mających wpływ na bezpieczeństwo pojazdu jest ograniczony, np. dostęp do kodowania sterowników układu hamulcowego (ABS/ESP) czy przeprogramowania liczby poduszek powietrznych w danym aucie. Co ciekawe, niektóre z tych funkcji są dostępne w KTS bez ograniczeń, np. przeprogramowanie ABS. W przypadku Forda, aby uzyskać do nich dostęp, należy skontaktować się mailowo z działem pomocy technicznej i otrzymać specjalną zgodę. Ford zastrzega jednak, że w przyszłości procedura ta zostanie zmieniona i ujednolicona dla wszystkich producentów pojazdów. Będzie więc wówczas można uzyskać zgodę od jednego producenta pojazdu, uzyskując tym samym dostęp do pojazdów innych marek.

Ryszard Polit
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 6/2017 „Auto Moto Serwisu”

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem