niedziela 16 czerwiec 2019

Aktualne wydanie

Emisja i Elektryfikacja
Okladka AMS 04 2019W 2021 r. producentów aut będzie obowiązywał średni limit emisji CO2 wynoszący 95 g/km liczony dla wszystkich modeli. Jak na razie spełniają go tylko Smart i Tesla. Z dużych koncernów najlepiej wypada Toyota z emisją 99,9 g/km.

Czytaj więcej>>>

Delphi Technologies radzi: przygotuj się do kolejnego sezonu klimatyzacyjnego

klimatyzacja DELPHI

Serwisowanie klimatyzacji to ekscytujący, szybko rozwijający się rynek. Nowe przepisy, ciągła elektryfikacja, innowacyjne, wielowymiarowe i wielofunkcyjne systemy, a także popyt na usługi zapewniające większą wygodę to tylko niektóre z czynników przyczyniających się do obserwowanego wzrostu. A gdzie wzrost, tam i możliwość zarobku. Zadbaj zatem o to, by twój warsztat posiadał odpowiednią wiedzę i narzędzia umożliwiające serwisowanie coraz to nowszych pojazdów. Znając najnowsze przepisy, i śledząc ostatnie trendy w branży, a także będąc zaznajomionym z najlepszymi praktykami dotyczącymi napraw, będziesz w stanie przygotować swój warsztat do nadchodzącego sezonu klimatyzacyjnego i czerpać korzyści z możliwości, które ze sobą niesie.

OSTROŻNIE Z HYBRYDAMI
Wraz ze wzrostem popularności pojazdów hybrydowych rosną przychody z serwisowania ich układów klimatyzacji. Jednak nim specjaliści techniczni zabiorą się do pracy, muszą oni poznać kluczowe różnice pomiędzy klimatyzacją konwencjonalnego pojazdu, a pojazdu hybrydowego. Już na początku zadanie utrudnia bateria wysokiego napięcia; technicy przystępujący do pracy z hybrydą będą musieli zachować szczególną ostrożność obchodząc się ze sprężarką elektryczną oraz samym pojazdem. Po drugie, w pojazdach o napędzie hybrydowym stosuje się specjalny olej poliestrowy o właściwościach dielektrycznych, stworzony tak, by chronić uzwojenie sprężarki. Już nawet tak niewielka ilość jak 1% oleju PAG w układzie klimatyzacyjnym pojazdu hybrydowego może znacznie obniżyć rezystancję izolacji sprężarki, w efekcie powodując wyłączenie układu, a nawet dotkliwe i zagrażające życiu porażenie prądem elektrycznym. Należy więc zawsze stosować odpowiedni olej, za wszelką cenę unikając zanieczyszczenia oleju domieszką innego produktu. By uniknąć ryzyka, stosuj stacje do obsługi klimatyzacji przeznaczone do pracy z pojazdami konwencjonalnymi i hybrydami lub stacje do obsługi klimatyzacji  dedykowane wyłącznie dla hybryd.

NOWY CZYNNIK
Długo wyczekiwana zmiana w prawie nakłada na producentów pojazdów obowiązek stosowania czynnika chłodniczego R1234yf we wszystkich nowych modelach pojazdów począwszy od stycznia 2017 roku. By móc zastosować nowy czynnik oraz napełnić układ klimatyzacji jego odpowiednim rodzajem, nowe układy wyposażono w specjalne szybkozłączki. Przed podjęciem decyzji o poszerzeniu oferty o napełnianie układów klimatyzacji nowym czynnikiem warsztaty powinny rozważyć koszt zakupu samego czynnika R1234yf. Jest on znacznie droższy niż jego poprzednik i choć jego cena powinna spaść wraz z rosnącą popularnością, to koszty doładowania w krótkim czasie mogą wzrosnąć. By zminimalizować skutki tego trendu można zastosować następujący zabieg: zaoferuj klientowi serwis klimatyzacji oraz napełnienie za stałą cenę, natomiast dolicz osobną opłatę za ilość zużytego czynnika. Dobra wiadomość jest taka, że wielu autoryzowanych dealerów dolicza za tę usługę dodatkową opłatę, więc istnieje tu pole do konkurowania ceną przy zachowaniu rozsądnej marży.

SZCZELNY CZY NIESZCZELNY?
Jednym z głównych powodów awarii układów klimatyzacji jest brak odpowiedniego smarowania. Może do tego doprowadzić wyciek czynnika przez nieszczelny przewód, o-ring, sprężarkę, skraplacz lub parownik. Pomimo że większość producentów fabrycznie dodaje do układu klimatyzacji barwnik, wykrycie nieszczelności może być problematyczne. Jeśli w układzie znajduje się barwnik, należy poszukać wycieku przy użyciu latarki UV. Nawet jeśli układ jest pusty, to u źródła wycieku dostrzegalna będzie fluorescencyjna poświata. W przeciwnym razie konieczne będzie dodanie barwnika do oleju i wprowadzenie mieszanki do układu, by znaleźć źródło problemu. Zwróć uwagę na to, by używać barwnika dostosowanego do układu, przy którym pracujesz. Ponadto dzisiejsze systemy są niezwykle wrażliwe na nadmierną ilość oleju, więc uważaj, by go nie przelać.

WAŻNY OLEJ
Do awarii klimatyzacji może dojść także w sytuacji, gdy olej w nowo zainstalowanej sprężarce zmieszał się z niewłaściwym typem dodanego oleju lub gdy nie zachowano odpowiednich proporcji pomiędzy tymi dwiema substancjami. Instalując sprężarkę należy zawsze przestrzegać zaleceń i działać według instrukcji załączonej do danej części lub książki serwisowej pojazdu. Powinieneś również ręcznie przynajmniej czterokrotnie obrócić sprzęgło sprężarki, gdy już dolejesz do niej oleju. W ten sposób rozprowadzisz olej po całym urządzeniu, zapewniając odpowiednie smarowanie wszystkich jego elementów i zapobiegając ich zatarciu.

KONIECZNA PRÓŻNIA
Kolejną częstą przyczyną awarii klimatyzacji jest zapowietrzenie i zawilgocenie układu. Najbardziej optymalne działanie klimatyzacji uzyskuje się wtedy, gdy stężenie procentowe powietrza w układzie wynosi mniej niż 2%. Każdy kolejny procent ilości powietrza w układzie skutkuje obniżeniem skuteczności chłodzenia o około 1%. Więcej niż 6% powietrza może spowodować znaczny spadek chłodzenia i, co gorsza, doprowadzić do nadmiernego wychłodzenia parownika. By uniknąć tego negatywnego zjawiska, przed naładowaniem układu specjaliści techniczni powinni przez przynajmniej 45 minut utrzymywać próżnię w układzie. W przeciwnym razie może dojść do reakcji wilgoci z powietrzem, co zmieni odczyn oleju na kwasowy, w efekcie prowadząc do korozji i przedwczesnego uszkodzenia układu.

SERWISUJ REGULARNIE
Elementy eksploatacyjne nie mają określonych terminów przeglądu, dlatego tak ważne jest, by serwisować je regularnie. Weźmy na przykład osuszacz – kiedy klimatyzacja jest wystawiona na działanie czynników atmosferycznych, osuszacz może nasycić się obecną w powietrzu wilgocią. Jeśli do tego dojdzie, wkład osuszający nie spełni swojej roli. Osuszacz powinien być wymieniany za każdym razem, gdy dochodzi do otwarcia układu, a poza tym co najmniej raz na dwa lata. Z kolei filtry kabinowe mogą się łatwo zapchać, obniżając efektywny przepływ powietrza, a także efektywność funkcji grzania i chłodzenia. By temu zapobiec, filtry powinno się wymieniać co 12 miesięcy lub sześć, gdy pojazd jest użytkowany głównie w mieście.


Oczywiście równie istotne jest korzystanie z części o jakości OE. Posiadając ogromne doświadczenie w produkcji części na pierwszy montaż, Delphi Technologies oferuje także szeroką gamę kluczowych elementów do obsługi klimatyzacji – sprężarek, skraplaczy, filtrów kabinowych, zaworów rozprężnych, przełączników ciśnieniowych, osuszaczy oraz olejów do sprężarek. Nasza oferta składa się z najnowszych technologicznie produktów, które obniżają zużycie paliwa, ograniczają emisję szkodliwych substancji do atmosfery i zapewniają szybszą obsługę. Ponadto nasze narzędzie diagnostyczne umożliwia przeprowadzenie dogłębnej diagnostyki wraz z możliwością aktywacji sprzęgła sprężarki oraz sprawdzenia systemu klimatyzacji w poszukiwaniu kodów błędu.

del delphi tech logo

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem