sobota 20 kwiecień 2019

Aktualne wydanie

Dobre perspektywy
AMS2.2019Na szczęście rynek napraw samochodów nie jest tak podatny na kryzysy jak produkcja i jest mało prawdopodobne, by klienci przestali przyjeżdżać do warsztatów. A wręcz przeciwnie, będą przyjeżdżać częściej, o co zadbali producenci samochodów…

Czytaj więcej>>>

Kalibracja kamer i radarów

System wspomagania kierowcy ADAS składa się m.in. z kamer i radarów, które wymagają kalibracji. Na rynku dostępnych jest kilka urządzeń służących do tego celu. Opisujemy urządzenie RCCS firmy Texa.

Kalibrację radarów i kamer należy przeprowadzać nie tylko po naprawach powypadkowych, lecz także w przypadku niektórych prac warsztatowych. Systemy wspomagania kierowcy to:
• aktywny tempomat (radar),
• asystent utrzymania pasa ruchu (kamera),
• automatyczny system hamowania awaryjnego (radar),
• systemy wspomagania parkowania (radar),
• rozpoznawanie znaków drogowych (kamera),
• inteligentne sterowanie światłami (radar),
• rozpoznawanie zmęczenia kierowcy (kamera).
W samochodach stosuje się radary o rożnym zasięgu i kamery z pojedynczym lub podwójnym obiektywem (stereo). W praktyce warsztatowej możemy się spotkać z urządzeniami rożnych generacji, np. do zmiany położenia radaru wczesnych generacji wykorzystuje się śruby regulacyjne, w nowszych wersjach kalibracji dokonuje się za pomocą testera diagnostycznego.
Efektami rozkalibrowania asystenta kierowcy są:
• komunikaty o awarii (świeci się lampka na tablicy przyrządów),
• niewłaściwe zachowanie pojazdu (w zależności od typu asystenta),
• niedostępność powiązanych funkcji, opóźnienie w działaniu.
Asystent kierowcy jest z reguły wyposażony w system samodiagnozy, jednak jeśli rozkalibrowanie radaru czy kamery wykracza poza zakres samoregulacji, ADAS pracuje niewłaściwie lub ulega wyłączeniu. Kalibracja ADAS jest wymaga w przypadkach:
• naprawy powypadkowej,
• wymiany przedniej szyby,
• pracach przy czujnikach systemu, np. demontażu przedniej atrapy z umieszczonym tam radarem,
• regulacji geometrii pojazdu lub regulacji zawieszenia,
• wymiany radaru lub kamery.

Metody kalibracji
W zależności od modelu pojazdu przeprowadza się kalibrację dynamiczną (podczas jazdy), statyczną (na specjalnym stanowisku) lub łączoną.
Kalibracja dynamiczna dokonywana jest podczas jazdy trwającej od 10 do 30 minut. Umożliwia regulację tylko jednego czujnika i często wymaga narzędzia do wstępnej kalibracji (np. Mercedes). Kalibracja statyczna wymaga posiadania specjalnego stanowiska, a którym można kalibrować wszystkie typu czujników. Kalibracja statyczna może być przeprowadzana na dwa sposoby:
• według osi symetrii pojazdu (Mercedes, Toytota, Lexus, Hyundai/Kia, Nissan),
• według osi geometrycznej jazdy (Grupa Fiata, BMW, Grupa Volkswagena).
Dostępne na rynku urządzenia do kalibracji służą do kalibracji statycznej.

Urządzenie TEXA RCCS
Posługując się urządzeniem Texy do statycznej kalibracji czujników radarowych i kamer, nie ma potrzeby przeprowadzania kompensacji bicia układu koło – zacisk – laser. Producent zaleca, aby geometria w pojeździe, w którym dokonujemy kalibracji, była ustawiona prawidłowo. W skład zestawu RCCS wchodzą:
• ruchomy panel kalibracyjny o wymiarach 65x50 cm, z mechanizmem umożliwiającym jego pozycjonowanie, w zależności od położenia radaru w samochodzie,
• dwa lustra umożliwiające prawidłowe pozycjonowanie urządzenia kalibracyjnego względem pojazdu,
• dalmierz laserowy do określania wysokości panelu kalibracyjnego kamery względem podłoża i płyty odbłyśnika przeznaczonej do kalibracji radaru. Mocowany w gnieździe urządzenia RCCS czujnik pomiaru odległości umożliwia określenie właściwej odległości pomiędzy płytą odbłyskową a pojazdem,
• poziomica laserowa do określania prawidłowego położenia urządzenia względem osi pojazdu,
• poziomica cyfrowa umożliwiającą określenie poprawnego kąta pomiędzy ruchomą płytą odbłyskową
a radarem zamontowanym w pojeździe,
• dwa uchwyty do centrowania wskaźników laserowych, pełniących funkcję określania prawidłowego ustawienia pojazdu względem zestawu RCCS,
• dwa wskaźniki laserowe.

Zalecenia dla prawidłowego wykonania procedury:
• sprawdzić, czy nie ma przedmiotów metalowych ani ludzi w przedniej części pojazdu,
• upewnić się, że w otoczeniu pojazdu nie znajdują się żadne nadajniki lub anteny,
• sprawdzić, czy przedni zderzak nie jest wgięty lub uszkodzony,
• sprawdzić, czy maskownica chłodnicy nie jest uszkodzona,
• w trakcie przeprowadzania procedury nie opierać się o pojazd, nie otwierać drzwi/bagażnika,
• jeżeli pojazd wyposażony w regulację charakterystyki zawieszenia, ustawić funkcję wyboru jazdy pojazdu na Comfort/Normal,
• pojazd powinien być zaparkowany na równym podłożu,
• należy sprawdzić i w razie potrzeby skorygować ciśnienie w oponach do wartości określonych przez producenta,
• kierownica musi być ustawiona w centralnej pozycji, a koła ustawione prosto,
• silnik wyłączony,
• przednie logo pojazdu oraz kratka chłodnicy muszą być czyste, podczas kalibracji zapłon musi być włączony,
• w pojeździe nie może znajdować się żadna osoba,
• bagażnik i przedział pasażerski muszą być puste,
• napięcie zasilania pojazdu musi przekraczać 12V,
• żaden bieg nie jest włączony (dźwignia zmiany biegów w położeniu neutralnym w przypadku manualnej skrzyni biegów, P w przypadku automatycznej skrzyni biegów).
• zaciągnięty hamulec postojowy.

kalibracjakamer

Procedura kalibracji radaru przedniego
1. Pozycjonowanie pojazdu względem urządzenia RCCS:
Pojazd ustawić na płaskiej powierzchni przed panelem kalibracyjnym. Jeśli powierzchnia nie jest płaska, należy dokonać dodatkowego wyzerowania za pomocą laserowej poziomicy umieszczonej na drążku urządzenia kalibracyjnego i panelu kalibracyjnego.

2. Osiowanie pojazdu z urządzeniem:
Ustawić czujnik radarowy pojazdu w odległości 1200 mm+/- 25 mm od panelu kalibracyjnego. Za pomocą poziomicy laserowej ustawić urządzenia przed środkiem pojazdu. Zamontować wskaźnik laserowy za pomocą samocentrujących uchwytów na tylnych kołach pojazdu. Ważne jest dokładne zamocowanie tego przyrządu, by wiązka laserowa była ustawiona równolegle do osi pojazdu. Zamontować laser i skierować na lustro boczne zamocowane na belce urządzenia kalibracyjnego. Jeśli wiązka lasera skierowana jest zbyt wysoko lub zbyt nisko, przyciskami można wyregulować wysokość urządzenia kalibracyjnego. Promień lasera odbity od lustra powinien wskazać punkt na podziałce zamontowanej na tylnym kole.
Wskazania dla obu kół powinny być takie same. Teraz pojazd jest precyzyjnie ustawiony względem urządzenia kalibracyjnego.


Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2018 Auto Moto Serwisu

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem