niedziela 25 sierpień 2019

Aktualne wydanie

Nowe GVO
Okladka AMS 05 2019W 2023 r. wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej MVBER/GVO 461/2010 w sprawie wyłączeń grupowych w motoryzacji. Rozporządzenie zapewnia wyrównanie szans w dostępie do rynku warsztatom niezależnym i serwisom autoryzowanym.

Czytaj więcej>>>

Moda czy zdrowy rozsądek?

Mimo ledowej mody, producenci nadal udoskonalają tradycyjne źródła światła. Kariera żarówek halogenowych czy lamp ksenonowych wcale się nie kończy, chociaż w przyszłości zostaną zastąpione przez diody LED.

owietlenie

W droższych modelach pojazdów stosuje się reflektory w pełni ledowe, które dają wręcz nieograniczone możliwości oświetlania drogi, ale w modelach tanich już tak nie jest. Nadal jednak spotkać można przednie reflektory, w których wykorzystuje się żarówki halogenowe, lampy ksenonowe 25W i diody LED w różnych konfiguracjach.
W lampach tylnych aut klasy niższej czy średniej stosuje się połączenie diody LED, np. w światłach pozycyjnych i stop, a żarówki w kierunkowskazach. Okazuje się bowiem, że mimo wielu zalet diody LED mają swoje wady, a główną jest emisja dużej ilości ciepła. Jeśli diody LED się nie schłodzi, jej żywotność jest krótsza. W wielu lampach diodowych starszej generacji zdarzają się przypadki, że jedna lub dwie diody nie świecą i wówczas należy wymienić całą lampę, co jest kosztowne.
Na targach Automechanika czołowi producenci źródeł światła zaprezentowali nowości w gamie żarówek halogenowych. Philips wprowadza na rynek żarówki halogenowe WhiteVision ultra o temperaturze barwowej 4200 K (zbliżonej do światła dziennego) oraz odporne na wstrząsy żarówki X-tremeVision G-Force H1, H4 i H7 do pojazdów użytkowych. W gamie OSRAM-a nowościami są żarówki halogenowe Night Breaker Laser i Night Breaker Silver oraz lampy ksenonowe Xenarc Night Breaker Laser.
Reflektorowym źródłom światła poświęca się dużo uwagi, zapominając o żarówkach pomocniczych, które również, od czasu do czasu, ulegają uszkodzeniu.

Żarówki pomocnicze
W niektórych modelach aut dostęp do żarówek pomocniczych jest kłopotliwy i trwałość tych źródeł światła zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Powodami uszkodzeń żarówek pomocniczych są starzenie się oraz przepięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Żarówki pomocnicze podobnie jak żarówki reflektorowe czołowych producentów jak OSRAM, Philips, HELLA czy Bosch, są produkowane w różnych liniach produktowych. Z reguły żarówki pomocnicze są oferowane w trzech liniach produktowych – podstawowej, o większej trwałości i ze specjalnymi efektami dostosowanymi do światła emitowanego przez reflektory. Żarówki linii o przedłużonej trwałości charakteryzują się trzykrotnie (Bosch Longlife Daytime), a nawet czterokrotnie (Osram Ultra Life) dłuższą trwałością w porównaniu z żarówkami standardowymi. Żarówki o przedłużonej trwałości warto montować w autach, w których wymiana jest kłopotliwa. Bodaj największą inwencję wykazują producenci w projektowaniu żarówek specjalnych. W linii tej można znaleźć żarówki emitujące jasne światło zbliżone do ksenonowego lub świecące na żółto w momencie włączenia.
Szczytem elegancji jest żarówka Osram Diadem Chrom (np. PY21W) o opalizującym wyglądzie, która w momencie włączenia staje się pomarańczowa.

Ryszard Polit
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 7/2018 „Auto Moto Serwisu”

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem