fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Moda czy zdrowy rozsądek?

Mimo ledowej mody, producenci nadal udoskonalają tradycyjne źródła światła. Kariera żarówek halogenowych czy lamp ksenonowych wcale się nie kończy, chociaż w przyszłości zostaną zastąpione przez diody LED.

owietlenie

W droższych modelach pojazdów stosuje się reflektory w pełni ledowe, które dają wręcz nieograniczone możliwości oświetlania drogi, ale w modelach tanich już tak nie jest. Nadal jednak spotkać można przednie reflektory, w których wykorzystuje się żarówki halogenowe, lampy ksenonowe 25W i diody LED w różnych konfiguracjach.
W lampach tylnych aut klasy niższej czy średniej stosuje się połączenie diody LED, np. w światłach pozycyjnych i stop, a żarówki w kierunkowskazach. Okazuje się bowiem, że mimo wielu zalet diody LED mają swoje wady, a główną jest emisja dużej ilości ciepła. Jeśli diody LED się nie schłodzi, jej żywotność jest krótsza. W wielu lampach diodowych starszej generacji zdarzają się przypadki, że jedna lub dwie diody nie świecą i wówczas należy wymienić całą lampę, co jest kosztowne.
Na targach Automechanika czołowi producenci źródeł światła zaprezentowali nowości w gamie żarówek halogenowych. Philips wprowadza na rynek żarówki halogenowe WhiteVision ultra o temperaturze barwowej 4200 K (zbliżonej do światła dziennego) oraz odporne na wstrząsy żarówki X-tremeVision G-Force H1, H4 i H7 do pojazdów użytkowych. W gamie OSRAM-a nowościami są żarówki halogenowe Night Breaker Laser i Night Breaker Silver oraz lampy ksenonowe Xenarc Night Breaker Laser.
Reflektorowym źródłom światła poświęca się dużo uwagi, zapominając o żarówkach pomocniczych, które również, od czasu do czasu, ulegają uszkodzeniu.

Żarówki pomocnicze
W niektórych modelach aut dostęp do żarówek pomocniczych jest kłopotliwy i trwałość tych źródeł światła zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Powodami uszkodzeń żarówek pomocniczych są starzenie się oraz przepięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Żarówki pomocnicze podobnie jak żarówki reflektorowe czołowych producentów jak OSRAM, Philips, HELLA czy Bosch, są produkowane w różnych liniach produktowych. Z reguły żarówki pomocnicze są oferowane w trzech liniach produktowych – podstawowej, o większej trwałości i ze specjalnymi efektami dostosowanymi do światła emitowanego przez reflektory. Żarówki linii o przedłużonej trwałości charakteryzują się trzykrotnie (Bosch Longlife Daytime), a nawet czterokrotnie (Osram Ultra Life) dłuższą trwałością w porównaniu z żarówkami standardowymi. Żarówki o przedłużonej trwałości warto montować w autach, w których wymiana jest kłopotliwa. Bodaj największą inwencję wykazują producenci w projektowaniu żarówek specjalnych. W linii tej można znaleźć żarówki emitujące jasne światło zbliżone do ksenonowego lub świecące na żółto w momencie włączenia.
Szczytem elegancji jest żarówka Osram Diadem Chrom (np. PY21W) o opalizującym wyglądzie, która w momencie włączenia staje się pomarańczowa.

Ryszard Polit
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 7/2018 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem