Poradnik Serwisowy 1/2004

Instalacje zasilania gazem 

PS 2004 01
Wprowadzenie

1. Alternatywne paliwa gazowe
1.1. Właściwości paliw gazowych
1.2. Porównanie właściwości paliw alternatywnych
1.3. Ogólna charakterystyka pracy silnika na paliwach gazowych
1.4. Ogólne informacje dotyczące paliwa LPG

2. Elementy klasycznego systemu zasilania gazem
2.1. Parownik – regulator ciśnienia
2.1.1. Zasada działania parownika-regulatora ciśnienia gazu
2.1.2. Zasada montażu reduktora
2.1.3. Możliwe uszkodzenia i sposoby ich usuwania
2.2. Kontrola stanowiska parownika-regulatora ciśnienia
2.2.1. Demontaż i montaż komory 1. stopnia redukcji parownika-regulatora ciśnienia
2.2.2. Demontaż elektrozaworu odcinającego (parownik-regulator typu G79 se)
2.2.3. Demontaż komory regulacyjnej i komory odciążającej w parowniku regulatorze G79
2.2.4. Procedury kontrolne realizowane w trakcie montażu reduktora (parownika-regulatora ciśnienia G79 i G79 se)
2.3. Mieszalnik gazu i powietrza
2.3.1. Zalecenia montażowe
2.3.2. Usuwanie przyczyn niesprawności
2.4. Regulator przepływu
2.5. Zawory odcinające
2.5.1. Zalecenia montażowe dotyczące zaworu odcinającego dopływ gazu
2.5.2. Uszkodzenia zaworu gazowego
2.5.3. Zalecenia montażowe dotyczące elektrozaworu paliwowego
2.5.4. Uszkodzenia elektrozaworu benzynowego
2.6. Zawór zwrotny paliwowy
2.6.1. Instrukcja montażu
2.7. Przewody wysokociśnieniowe
2.7.1. Instrukcja montażu przewodów wysokociśnieniowych
2.7.2. Połączenia – złącza przewodów
2.8. Zbiornik, ramka zbiornika i inne elementy związane ze zbiornikiem
2.8.1. Ramka zbiornika
2.8.2. Instrukcja montażu zbiornika
2.8.3. Zewnętrzny wlew paliwa
2.8.4. Weryfikacja uszkodzeń
2.9. Specjalna procedura opróżniania zbiornika

3. Adaptacja pojazdu do zasilania gazem z wykorzystaniem klasycznej instalacji zasilającej
3.1. Adaptacja silników z systemem wtrysku K i KE-Jetronic
3.1.1. Podciśnieniowe urządzenie uchylające klapę spiętrzającą
3.1.2. Mieszalniki w układach K i KE-Jetronic z przepływomierzami górnossącymi
3.1.3. Mieszalniki w układach K i KE-Jetronic z przepływomierzami dolnossącymi
3.1.4. Wyłączanie zasilania benzyną
3.2. Adaptacja silników z systemem wtrysku LH-Jetronic
3.2.1. Sposób montażu urządzenia odcinającego dopływ gazu do mieszalnika
3.2.2. Przekaźnik odcinający dopływ paliwa
3.2.3. Stałe ograniczenie przepływu
3.3. Przełączanie zasysania powietrza lato-zima

4. Systemy elektronicznego sterowania przepływem gazu
4.1. Zasady regulacji składu mieszanki
4.2. Regulacja przepływu gazu
4.2.1. Charakterystyka układu regulacji przepływu gazu
4.2.2. Regulator przepływu
4.3. Połączenia elektryczne
4.4. Przełącznik rodzaju zasilania
4.5. Symulacja pracy sondy lambda
4.6. Urządzenia pomocnicze
4.6.1. Symulatory wtryskiwaczy
4.6.2. Stabilizatory biegu jałowego
4.6.3. Korektory kąta wyprzedzenia zapłonu
4.7. Diagnostyka układów regulacji przepływu gazu
4.8. Emisja spalin samochodów zasilanych alternatywnie gazem, z wykorzystaniem klasycznych układów zasilania z regulacją przepływu gazu

5. System OBD a zasilanie gazem
5.1. Geneza OBD
5.2. Podstawowe założenia algorytmów kontroli stanu pracy silnika
5.3. System OBD w odniesieniu do paliw alternatywnych
5.4. Rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające prawidłową współpracę systemów zasilania benzyna i gazem

6. System zasilania nadciśnieniowego
6.1. Elementy składowe systemu ETAGAS
6.1.1. Reduktor i dystrybutor – zasada działania
6.2. Uwagi dotyczące montażu systemu ETAGAS
6.2.1. Układ hydrauliczny
6.2.2. Instalacja elektryczna
6.3. Silnik krokowy – budowa i działanie
6.4. Uruchamianie silnika oraz zmiana rodzaju paliwa zasilającego
6.5. Układ elektryczny
6.5.1. Urządzenie sterujące
6.6. Regulacja układu zasilania
6.6.1. Pierwsze uruchomienie systemu ETAGAS

7. Wtryskowy system zasilania gazem
7.1. Elementy układu hydraulicznego
7.2. Zasada działania
7.3. Wyniki badań samochodów wyposażonych w systemy wtrysku gazu w fazie ciekłej