fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Dwa akumulatory w jednym aucie?

VARTAW niektórych samochodach z systemem start-stop montowane są dwa akumulatory. Nie wszyscy mechanicy o tym wiedzą.

System start-stop jest nieustannie modernizowany, aby jeszcze bardziej ograniczyć emisję CO2 do atmosfery, nadal gwarantując pełną wydajność pojazdu oraz komfort użytkownika. Wśród dodatkowych funkcji systemu start-stop wspomagających ochronę środowiska można wymienić przede wszystkim: rekuperację (odzyskiwanie energii z drogi hamowania), systemy wspomagające przyspieszanie (np. z chwilowym odłączaniem pracy alternatora w momencie przyspieszania) lub zyskujący na popularności tryb żeglowania (wydłużający drogę pojazdu poruszającego się ze stałą prędkością przy mniejszym zużyciu paliwa). Stosowanie nowych rozwiązań oraz rosnąca liczba układów wspomaganych elektrycznie coraz częściej wymagają zastosowania także dodatkowych akumulatorów zasilających ten podstawowy – rozruchowy.
Obecnie znaczna część nowo produkowanych pojazdów z systemem start-stop jest wyposażona właśnie w taki akumulator. Rozwiązanie to nie jest nowością – dodatkowe akumulatory były już stosowane w starszych konstrukcjach pojazdów, np. w Mercedes-Benz R320.

Dlaczego aż dwa?
Rola i funkcje dodatkowego akumulatora różnią się w zależności od producenta pojazdu i zastosowanych w nim rozwiązań technologicznych. Najbardziej powszechne wynikają z konieczności zapewnienia stałego, niezmiennego napięcia w układzie elektrycznym w momencie uruchamiania silnika.
Wynika to z faktu, że w momencie rozruchu akumulatora pobierany jest znaczny prąd, który może powodować chwilowy spadek napięcia, nawet poniżej 10 V. Taka sytuacja, nawet jeżeli trwa dosłownie moment, negatywnie wpływa na bardzo wrażliwą, ale wszechobecną w pojeździe „elektronikę”. Może to doprowadzić do jej trwałego uszkodzenia. Dlatego stosowanie dodatkowego akumulatora pozwala uniknąć ewentualnych kosztów związanych z jej naprawą lub wymianą. Kolejna funkcja dodatkowego akumulatora związana jest z systemem start-stop, a dokładniej z „trybem off”. „Tryb off” to sytuacja, kiedy silnik i alternator są wyłączone, a obowiązek dostarczania energii do wszystkich odbiorników przejmuje na siebie akumulator podstawowy, czy tzw. rozruchowy – wykonany w technologii EFB lub AGM. Aby go odciążyć oraz zapewnić prawidłowe działanie wszystkich systemów i w końcu bezproblemowy rozruch silnika w momencie, kiedy następuje kontynuacja jazdy, producenci w niektórych modelach pojazdów stosują właśnie akumulator dodatkowy/wspierający.
Zastosowanie dodatkowego akumulatora wspomaga także konkretne układy w pojeździe, np. hamulcowy czy sterowania, gdzie akumulator pracuje zarówno podczas „trybu off”, jak również podczas jazdy, gwarantując najwyższą wydajność tych układów. Takie rozwiązanie jest najczęściej spotykane w pojazdach bardzo zaawansowanych technologicznie.

 

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 5/2019 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem