fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Obsługa systemów TPMS

Według obowiązujących przepisów prawnych układ TPMS musi wykrywać i sygnalizować za pomocą specjalnych systemów ostrzegawczych zlokalizowanych na tablicy rozdzielczej zmniejszenie ciśnienia o 20% lub obniżenie ciśnienia do 0,15 MPa w ciągu 10 min dla jednego koła i 60 min dla czterech kół. W samochodach stosuje się dwa warianty systemu TPMS: pośredni i bezpośredni.

Metoda pośrednia pomiaru jest wynikiem analizy czasowej w dziedzinie częstotliwości sygnałów pochodzących z czujników prędkości obrotowej kół systemu ABS. Zmiana promienia dynamicznego koła jezdnego w wyniku zmniejszenia ciśnienia prowadzi do zmiany częstotliwości impulsów w stosunku do pozostałych kół. Punkt odniesienia kontrolnego – załączenia kontrolki ostrzegawczej jest w tym układzie mało precyzyjne, ponieważ wartość sygnału różnicowego zależy od cech konstrukcyjnych opon, marki, typu bieżnika lub ich zróżnicowanego stopnia zużycia.
Każdorazowe dopompowanie lub zmiana opon wymaga kalibracji systemu i wprowadzenia nowych wartości progowych. Zmiana ciśnienia w oponach jednej osi spowodowana nadmiernym ich rozgrzaniem nie zawsze prowadzi do załączania sygnału ostrzegawczego dla kierowcy. Wyznaczenie progów przesyłanych sygnałów ostrzegawczych i awaryjnych dla wybranego samochodu, przyjmując zmianę ciśnienia w rożnych wersjach opon, musi być ustalane indywidualnie w warunkach testowych.
Bezpośrednia metoda pomiaru ciśnienia z równoczesnym pomiarem temperatury w oponach polega na generowaniu odpowiedniego sygnału w systemie on-line, odbiorze i wizualizacji wskazań na tablicy rozdzielczej pojazdu. Jest znacznie dokładniejsza i nie wymaga stosowania wartości progowych, prócz tych wprowadzonych w systemie nadzorującym. Oznacza to, że system sam dostosowuje się do rożnych typów opon po wprowadzeniu odpowiednich danych do sterownika nadzorującego. W zależności od zastosowanego rozwiązania informacja o spadku ciśnienia może być ogólna (np. Citroen C5), albo szczegółowa z identyfikacją koła, w którym nastąpiło obniżenie ciśnienia (np. Renault Laguna II). Bardziej zaawansowane systemy informacyjne umożliwiają równoczesny odczyt wartości temperatury i ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym.
Prócz wersji fabrycznych na rynku motoryzacyjnym znajdują się także systemy TPMS do niezależnego montażu. Problem stanowi montaż znacznej masy czujników zamocowanych w podstawie wewnętrznej części zaworu powietrza koła. Zakres mierzonej temperatury powietrza mieści się dla większości systemów w zakresie od -40 do 125°C.
Wadą większości systemów TPMS jest zbyt późne reagowanie na zmianę ciśnienia w ogumieniu i wysyłaniu informacji o usterce ze znacznym opóźnieniem, dopiero przy zanotowaniu zmniejszenia ciśnienia o około 20% w stosunku do wartości nominalnych.

TPMS


Piotr Wróblewski

Pełny artykuł przeczytają państwo w wydaniu 5/2019 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem