Hyundai/KIA w specyficzny sposób udostępnia swoje zasoby warsztatom niezależnym. Do przeprogramowania sterowników w pojazdach tych marek koncern zaleca użycie uniwersalnych interfejsów diagnostycznych mało popularnych na polskim rynku producentów.
Na swojej stronie internetowej koncern Hyundai/KIA podaje cztery interfejsy diagnostyczne, za pomocą których można programować sterowniki: Sun Pass Thru Pro, Cardaq Plus, AEZ Flahsher i tester fabryczny. W wykazie nie ma popularnych u nas testerów: Boscha, Helli Gutmann ani TEXY, chociaż spełniają one normy PassThru J2534 i ISO22900.
Ponieważ o diagnozowanie i programowanie sterowników w samochodach marek Hyundai i KIA pyta nas wiele warsztatów, sprawdziliśmy, jakie informacje udostępnia koncern. Jeśli nie posiadamy zalecanego przez koncern testera diagnostycznego, nie możemy przeprogramować sterowników, ale po wpisaniu numeru VIN pojazdu nie uzyskamy dostępu do informacji technicznych. Niektóre sekcje stron internetowych wymagają aktualnych wtyczek Adobe Acrobat Reader i Adobe Flash Player, które można pobrać ze strony Hyundaia.
Po pierwszej rejestracji i zalogowaniu się możemy wykupić dostęp do portalu i nie jest on drogi. Dostęp 24-godzinny kosztuje 15 euro. W ramach opłaty otrzymujemy dostęp do programowania PassThru i do instrukcji napraw samochodów spełniających normę Euro 5 lub 6.
W ramach instrukcji napraw możemy skorzystać z:
• instrukcji warsztatowych, dotyczących m.in. silników, systemów emisji kontroli spalin, systemów paliwowych, układu napędowego, zawieszenia, kierowniczego, systemów bezpieczeństwa SRS i komfortu, klimatyzacji, a także procedur naprawy skrzyń biegów (również automatycznych) i układów hamulcowych, schematów elektrycznych, w tym lokalizacji komponentów i wiązek,
• napraw blacharskich, w tym budowy nadwozia, procedur naprawy,
• instrukcji obsługi pojazdów,
• doboru narzędzi specjalnych.
Dokumentacja występuje z reguły w języku polskim, ale zdarzają się informacje w języku angielskim. Pojazd marki Hyundai połączyliśmy przewodowo przez złącze diagnostyczne ODB z interfejsem diagnostycznym Bosch KTS 590, który również przewodem połączyliśmy z urządzeniem Bosch DCU 220 (zastępuje komputer) mającym dostęp do internetu. Korzystaliśmy też z ładowarki Bosch BAT 690 zasilającej pojazd.
Otwieramy stronę:
https://service.hyundai-motor.com
Pełna procedura jest dostępna w wydaniu 6/2019 Auto Moto Serwisu