Optymalna temperatura pracy dla wydajnych i wytrzymałych silników

schaeffNiezawodnie i wydajnie – tak właśnie powinien działać nowoczesny silnik. Podstawowym wymaganiem jest zapewnienie stałej temperatury pracy, nawet w nieustannie zmieniających się warunkach jazdy. Ważne jest zatem, aby elementy układu chłodzenia optymalnie ze sobą współpracowały: chłodnica, płyn chłodzący, elementy z tworzywa sztucznego, termostat i pompa wody narażone są na duże obciążenia. Opracowanie wydajnych i trwałych elementów układu chłodzenia było istotną częścią historii firmy Schaeffler i jej marki INA.

Schaeffler oferuje nie tylko rozwiązania naprawcze dla napędu rozrządu (pasowego i łańcuchowego), napędu osprzętu (FEAD) oraz układu sterowania zaworów, lecz także pompy wody i moduły regulacji temperatury. – Bycie ekspertem w zakresie podstawowych elementów napędu silnika wymaga dogłębnego poznania tych systemów. Dotyczy to zarówno znajomości zasady działania oraz optymalizacji układu chłodzenia, jak i szczegółowej wiedzy w zakresie napędu rozrządu, napędu osprzętu oraz elementów sterowania zaworów – tłumaczy Maik Evers, dyrektor Program Management Extended Products w Schaeffler Automotive Aftermarket.

Podstawowe zadanie systemu chłodzenia silnika jest stosunkowo proste. Pompa wody utrzymuje stały obieg płynu chłodzącego, co umożliwia odprowadzenie niepożądanego ciepła z silnika. Jeden termostat, lub nawet kilka takich urządzeń jednocześnie, kontroluje odprowadzenie ciepła w rożnych obwodach chłodzenia, zapewniając tym samym, że silnik pracuje w optymalnej temperaturze i nie dochodzi do przegrzania lub zużycia nadmiernej ilości paliwa. W celu zwiększenia wydajności silników od kilku lat w układach chłodzenia stosuje się rożnego typu unowocześnienia. Zapewniają one na przykład, że układ chłodzenia działa tylko wtedy, kiedy jest to konieczne, lub pomagają silnikowi szybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy na starcie i podczas rozgrzewania.
Sterowane pompy wody używane są przez wielu znanych producentów pojazdów. W przeciwieństwie do tradycyjnych pomp wody są one załączane tylko w razie potrzeby. Pomaga to zaoszczędzić zużycie energii oraz paliwa, co w rezultacie prowadzi do ograniczenia emisji CO2. Elektryczne pompy wody charakteryzują się możliwością precyzyjnej regulacji. Działają one całkowicie niezależnie od napędu paskowego i są zasilane prądem o napięciu 12 V, a w przyszłości 48 V.
Schaeffler, razem ze swoją marką INA, przyczynił się w znacznym stopniu do rozwoju elementów chłodzenia silnika. Najnowszym przykładem siły innowacji Schaefflera jest moduł regulacji temperatury. – System ten, opracowany w ścisłej współpracy z producentami samochodów, oferuje szereg istotnych korzyści jeśli chodzi o komfort i zużycie energii – tłumaczy Mike Evers.

 

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 8/2018 „Auto Moto Serwisu”