fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Nowości BSPL na targach w Madrycie

bspl elektryczneNa trwających od 23 do 26 maja Międzynarodowych Targach Autobusowych i Autokarowych (FIAA), BSPL zaprezentuje nowe rozwiązania z kategorii układów chłodzenia dla pojazdów użytkowych – moduł chłodzący oparty na wentylatorach elektrycznych i taki z wentylatorem hydraulicznym.

W przypadku pierwszego rozwiązania zastosowano wentylatory oparte o silniki bezszczotkowe, co wydłuża ich żywotność nawet do 30 000 h. Praca modułu nadzorowana jest przez sterownik, który dzięki odpowiedniej konfiguracji, zadaje dokładnie taką prędkość obrotową wentylatorów, jaka jest konieczna aby utrzymać wymaganą temperaturę cieczy chłodzącej. Pomaga to zredukować hałas generowany przez układ chłodzenia i zużycie energii. Co więcej, sterownik posługuje się informacjami dostępnymi w sieci CAN pojazdu, a to eliminuje konieczność stosowania dodatkowych czujników.

Rozwiązania oparte o hydrauliczny napęd wentylatora stosuje się w sytuacjach, w których dostępna jest niewielka ilość miejsca na układ chłodzenia, bądź wymagania dotyczące maksymalnej temperatury pracy są wyższe. Konfiguracja Sandwitch (jeden wymiennik za drugim) pozwala na minimalizacje miejsca potrzebnego na układ chłodzenia, wykorzystując przy tym przewagę hydraulicznego napędu wentylatorów – może on pracować przy dużych spadkach ciśnienia.W modułach tego typu stosowane są pompy wielotłoczkowe z regulowanym wydatkiem, co pozwala na lepsze korzystanie z dostępnej mocy oraz uzyskiwanie wyższych ciśnień pracy. Praca modułu nadzorowana jest przez sterownik, który kontroluje temperatury cieczy chłodzącej oraz kolektora dolotowego, dbając aby nie przekroczyły one zadanych przez producenta wartości. Sterownik posługuje się informacjami dostępnymi w sieci CAN pojazdu, co eliminuje konieczność stosowania dodatkowych czujników. Podzespół został zaprojektowane do pracy w temperaturze otoczenia sięgającej 55 º. Dodatkowo zastosowano w nim intercooler, który można odchylić w momencie czyszczenia. Producent dostarcza rozwiązania tego typu w komplecie z kompletnym systemem hydraulicznym.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem