środa 25 kwiecień 2018

Aktualne wydanie

Świat się kręci
001 okladka AMS 03Jak poinformował Daimler AG „przedsiębiorca Li Shufu nabył pakiet 9,69% akcji”. Li Shufu to założyciel i prezes chińskiego producenta samochodów Zhejiang Geely Holding Group. Za kwotę 7,3 mld euro Geely stało się ważnym udziałowcem Daimlera. W 2016 r. Geely wykupiło także udziały w Volvo Trucks. Czyżby europejski przemysł motoryzacyjny nie był w stanie obronić się przed azjatyckimi inwestorami?

 Czytaj więcej>>>

Dobry rok dla Volvo Group

ts 02-2Podczas konferencji prasowej Volvo Group podsumowano miniony rok i poinformowano o nowej, światowej strukturze organizacyjnej koncernu.
W związku z tymi zmianami polskie przedstawicielstwo koncernu ma teraz nową nazwę Volvo Group Trucks Sales Poland.„ Po połączeniu marek Volvo Trucks i Renault Trucks pod jednym dachem w roku 2013, w ubiegłym roku skupiliśmy szczególną uwagę na optymalizacji sieci serwisowej obu marek” - powiedziała Małgorzata Kulis, wiceprezes Volvo Group Trucks Sales, Europe Central East North. Aktualnie sieć serwisowa Volvo Group Trucks Sales Poland liczy 44 autoryzowane punkty serwisowe, z czego 32 są dostępne dla klientów Volvo oraz 31 dla klientów Renault Trucks.
Miniony rok obfitował w wydarzenia – obchodzono jubileusz 20-lecia Volvo Trucks, Renault Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce, w pojazdach Volvo wprowadzono dwusprzęgłową skrzynię przekładniową I-Shift Dual Clutch, a Renault Trucks promował nową gamę pojazdów. Renault T otrzymał tytuł International Truck of the Year 2015. W segmencie pojazdów o DMC>16 t Volvo Trucks zakończyło rok na trzecim miejscu w rankingu z udziałem 17,1% (2632 szt.), a Renault Trucks zwiększyło swój udział do 6,0% (928 szt.). Aż 42,5% nowych samochodów ciężarowych Volvo sprzedanych w 2014 roku zostało objętych kontraktami serwisowymi, a w przypadku Renault Trucks kontrakty serwisowe Excellence to 75% ogólnej liczby zawartych umów.

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015

Solaris się zmienia

 

ts 02-1Od 1 kwietnia prezesem Zarządu firmy Solaris Bus & Coach zostanie dr Andreas Strecker zastępując na tym stanowisku Solange Olszewską – poinformowano na konferencji prasowej.

Solaris nadal jednak pozostanie firmą rodzinną Krzysztofa i Solange Olszewskich. W 2014 roku firma Solaris po raz dwunasty utrzymała pozycję lidera polskiego sektora autobusów miejskich. W minionym roku firma sprzedała łącznie rekordową liczbę 1380 autobusów oraz trolejbusów (w 2013 r. – 1302 sztuki). Aż 80% spośród zrealizowanych w ubiegłym roku zamówień stanowią dostawy do odbiorców zagranicznych (1100 sztuk). Z kolei na rynku polskim nabywców znalazło 280 jednostek. W 2014 r. premierę miała nowa generacja miejskiego autobusu Urbino. W fabryce w Bolechowie zostanie zbudowana nowa hala o powierzchni 7,5 tys. m.kw. Rozwija się także produkcja tramwaju Tramino.
Solaris staje się potentatem w produkcji miejskich autobusów elektrycznych. Oferowane są trzy wersje systemu ładowania baterii: metodą plug-in, przez indukcję i z wykorzystaniem pantografu. Nowym rozwiązaniem są autobusy z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym, które umożliwia zwiększenie zasięgu.

 

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015

Rynek ciężarówek w 2014 roku

W 2014 roku zarejestrowano 17 711 nowych samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t., tj. o 2 004 szt. mniej niż w ub.r. (-10,2%). Rynek nowych pojazdów nasyca się samochodami spełniającymi normę Euro VI, których udział wynosi ponad 81%.

Najwięcej pojazdów sprzedał Mercedes-Benz, który zwiększył sprzedaż w stosunku do 2013 roku.

Popyt na samochody najcięższe, o DMC pow. 16 t., wyniósł 15 356 pojazdów (–8,2% r/r). Ich udział w rynku to 87% i jest o 2 pkt proc. wyższy niż przed rokiem. Wśród samochodów najcięższych liderem jest ponownie Mercedces-Benz (2 859; +5,4%). Na drugim miejscu jest DAF (2 783; –26,9%). Na trzecim miejscu – VOLVO z liczbą 2 632 zarejestrowanych pojazdów (–2,6%). MAN na czwartym (2 476; –9,6%). Pierwszą piątkę zamyka SCANIA (2 436; –3,6%). Liczba ciągników samochodowych (pow. 16 t) zmniejszyła się o 9,6% w skali roku do poziomu 12 887 szt.

W grupie pojazdów używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy, w 2014 roku na drogi wjechało 26 022 samochodów ciężarowych (+8,0%) i 3 640 autobusów (+7,8%).

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Zmiany w sieci serwisowej Volvo Group Trucks

ts-1Volvo Group Trucks porządkuje autoryzowaną sieć. Serwis w Zielonej Gorze obsługuje obecnie dwie marki – Volvo Trucks i Renault Trucks. Autoryzowana sieć serwisowa Renault Trucks powiększyła się o punkt w Legnicy. Autoryzację serwisową uzyskała firma Omni Moto Sp. z o.o., która od wielu lat związana jest z marką Renault Trucks, do tej pory wykonując usługi jako agent firmy Retos Sp. J. Nastąpiła zmiana operatora punktu sprzedaży i serwisu Renault Trucks w Poznaniu. Nowym operatorem jest firma Nijhof-Wassink, również długoletni partner Volvo Group Trucks. Serwis w Tarnowie Podgórnym jest pierwszym dwumarkowym punktem spośród aktualnie działających już 5 serwisow Nijhof-Wassink w Polsce.

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Truck Serwis - Nowości

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów

Skonstruowanie oszczędnego samochodu jest priorytetem każdego producenta ciężarówek. Obniżenia zużycia paliwa szuka się wszędzie, również w konstrukcji skrzyń przekładniowych.

Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze dyskutowano o dwusprzęgłowych skrzyniach biegów, które od kilku lat stosuje się w samochodach osobowych. Zasada działania przekładni dwusprzęgłowej w ciężarówkach i autach osobowych jest identyczna. W przypadku ciężarówek szybka zmiana biegów umożliwia niemal permanentne przenoszenie momentu obrotowego na koła jezdne, a więc utrzymanie dotychczasowej prędkości jazdy pojazdu. Konstruktorzy spodziewają się więc zmniejszenia zużycia paliwa.

Ryszard Polit

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11-12/2014

 

Zmiany w specyfikacji olejów silnikowych

 

Teoretycznie, najnowsze oleje typu Low SAPS można stosować także do silników starszych generacji, jednak ze względu na duże różnice w cenie jest to nieopłacalne. Warsztat powinien więc dysponować olejem mineralnym dla starszych pojazdów i syntetycznym – dla najnowszych.

Ogromna konkurencja w sprzedaży olejów smarowych i smarów skutkuje bezpardonową „walką” między krajowymi wytwórcami a światowymi koncernami. W celu zwiększenia sprzedaży olejów silnikowych stosowane są różne metody. Obniżanie cen olejów jest korzystne dla potencjalnego użytkownika/kupca środków smarowych, ale niestety pogoń za jak najniższą ceną lub też inne kroki podejmowane przez producentów olejów skutkują tym, że ostatecznie użytkownik będzie stratny. Jednym z zabiegów wykorzystywanych przez duże koncerny do uzyskania przewagi nad mniejszymi producentami jest kształtowanie klasyfi kacji jakościowych i ich częste zmiany. Dostosowywanie oferty do zmian klasyfi kacji jakościowych jest czasochłonne i kosztowne. Dlatego duże koncerny, blisko współdziałając z producentami samochodów, zawsze o kilka kroków wyprzedzają lokalną konkurencję. Na zmiany w klasyfi kacjach olejów smarowych, a szczególnie olejów silnikowych, największy wpływ mają określone cele biznesowe, a w mniejszym stopniu czynniki takie jak: lepsza ochrona silników, ekologia czy energooszczędność.

Wielokrotnie w swych artykułach pisałem, że Europa oszalała na punkcie ekologii i wiele bardziej czy mniej sensownych decyzji jest tłumaczonych kosztownymi działaniami proekologicznymi. Dla reszty świata, szczególnie mocno rozwijającej się Azji, ekologia nie jest parametrem decydującym o rozwoju gospodarki. A tylko działania globalne w zakresie ochrony środowiska mają sens.

Jednak w obszarze wysokoobciążonych pojazdów użytkowych z silnikami Diesla wprowadzanie kolejnych norm czystości spalin okazało się wyjątkowo korzystne. Co więcej, zmiany konstrukcyjne w pojazdach użytkowych są bardziej udane niż w samochodach osobowych z silnikami Diesla. Trwałość pojazdów użytkowych nie zmniejszyła wraz ze zmniejszeniem ich zużycia paliwa.

Artur Błażej

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014

 

Nowe oleje silnikowe Orlenu

Nowe oleje silnikowe Orlenu

Orlen wprowadza na rynek nowe oleje silnikowe:

Platinum Ultor LDF 10W-40

Najwyższej jakości w pełni syntetyczny olej silnikowy typu SHPD, przeznaczony do smarowania wysokoobciążonych silników wysokoprężnych najnowszej generacji Euro V i VI. Dzięki unikalnej formule posiada wyjątkowe właściwości smarujące, przeciwzużyciowe oraz doskonale utrzymuje silnik w czystości. Olej został specjalnie opracowany dla pojazdów marki Scania i posiada najwyższą specyfikację producenta – Scania LDF-3. Dostępny w opakowaniach 20 l, 60 l oraz 205 l.

- Klasa jakości: ACEA: E4, E7
- Lepkość: SAE: 10W-40
- Spełnia wymagania: Scania LDF-3, LDF-2, Mercedes-Benz 228.5, MAN M3277, Deutz DQC III-10, Volvo VDS-3, Renault RVI RXD, RLD-2, Mack EO-M Plus

Platinum Ultor Maximo 5W-30

W pełni syntetyczny, energooszczędny, najwyższej jakości olej silnikowy przeznaczony do pracy w najbardziej obciążonych silnikach wysokoprężnych szczególnie w dużych samochodach ciężarowych, autobusach oraz sprzęcie budowlanym. Można stosować go w samochodach wyposażonych w układ EGR lub SCR NOx, co do których producent deklaruje spełnienie wymagań Euro V oraz w pojazdach starszych konstrukcji spełniających wymagania Euro IV, III, a także EPA Tier I i II. Dostępny w opakowaniach 20 l, 60 l oraz 205 l.

- Klasa jakości: ACEA: E4, E7
- Lepkość: SAE: 5W-30
- Spełnia wymagania: MAN M3277, Mercedes-Benz 228.5, MTU Type 3, Renault RVI RXD, RLD, RD-2, RLD-2, Scania LDF-2, Volvo VDS-3, DAF extended drain

 

20 lat Grupy Volvo w Polsce

W Filharmonii Narodowej w Warszawie odbyła się gala jubileuszu 20-lecia obecności w Polsce Volvo Trucks i Renault Trucks, których przedstawicielstwa w naszym kraju powstały w 1994 roku. W uroczystości udział wzięli najwięksi klienci i przedstawiciele obu marek będących obecnie w Grupie Volvo. Najbardziej zasłużeni klienci otrzymali wyróżnienia od Małgorzaty Kulis, dyrektor zarządzającej Volvo Group Trucks Poland. W uroczystości wzięli udział prezes Volvo Trucks Claes Nilssen oraz Tom Jöring, dyrektor zarządzający rynkiem krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Firmę VFS Usługi Finansowe Polska reprezentowała Ewa Jezierska, dyrektor ds. sprzedaży. W przemówieniach przypomniano historię powstania przedstawicielstw obu marek i zwracano uwagę, że najważniejszy jest klient. Galę uświetnił występ Ray’a Wilsona z Genesis Classic Orchestra.

Fot. R. Polit

 

Ciężarówki ISUZU

Ciężarówki marki ISUZUNa naszym rynku będą sprzedawane ciężarówki marki ISUZU. Autoryzowanym dilerem została firma Q-service Truck. W nowo otworzonym salonie, mieszczącym się w Cząstkowie Maz. pod Warszawą, będą sprzedawane i serwisowane samochody tej marki. 

ISUZU to jeden z największych producentów pojazdów użytkowych i silników Diesla na świecie. Firma postanowiła mocniej zaznaczyć swoją obecność w naszym kraju. Oprócz sprzedawanego od dawna pikapa D-Max, w salonie Inter Carsu są do nabycia pojazdy użytkowe tej marki. W przeciwieństwie do wielu konstrukcji europejskich, pojazdy ISUZU są budowane na ramie, silnik znajduje się pod odchylaną kabiną, a w zawieszeniu stosuje się resory piórowe. Prosta konstrukcja z ograniczoną ilością elektroniki odpowiada potrzebom rynków azjatyckich, gdzie ISUZU dominuje. W polskiej ofercie znajdują się:

  • ciężarówki o dmc. do 3,5 t z trzema rozstawami osi i w wielu wariantach fabrycznych zabudów, np. wywrotka, wywrotka z HDS, skrzyniowy, kontener 24 m3; ładowność tych pojazdów wynosi od 1 do 2,5 t;
  • ciężarówki o dmc. od 3,5 do 7,5 t z wąską (gama L), szeroką (gama N) lub brygadową, 7-osobową kabiną, z kilkoma rozstawami osi, a nawet z napędem na obie osie;
  • ciężarówki o dmc. od 7,5 do 12 t z kabiną szeroką i kilkoma rozstawami osi; najcięższe pojazdy na osi tylnej wyposażone są w zawieszenie pneumatyczne.

Pojazdy o dmc. od 3,5 do 5 t są napędzane 16-zaworowym (DOHC), doładowanym turbosprężarką silnikiem Diesla (common rail) o pojemności 3 l i mocy 150 KM. W pojazdach o dmc. powyżej 5 t nabywca ma do wyboru silnik 3 l lub mocniejszy, 8-zaworowy (SOHC) o pojemności 5,2 l i mocy 190–206 KM. Silniki współpracują z manualną lub zautomatyzowaną skrzynią przekładniową.

Czy pojazdy ISUZU zagrożą pozycji rynkowej Forda Transita, Fiata Ducato czy Iveco Daily – trudno wyrokować. Oferta produktowa ISUZU jest bogata i chociaż marka ta nie jest szerzej znana na polskim rynku, na świecie uchodzi za niezawodną i bezawaryjną. A to w biznesie liczy się najbardziej. Wiele zależy od przekonania potencjalnych nabywców, by wybrali właśnie ISUZU.

Fot. R. Polit

 

Oferta Boscha dla ciężarówek

2013-11-50-1Wygląda na to, że wiele firm stara się dotrzeć do warsztatów naprawiających ciężarówki. Bosch również przygotował swoją ofertę skierowaną do tego rozwijającego się segmentu rynkowego.

Z tej okazji zorganizowano konferencję prasową, na której przedstawiono pełną ofertę tego koncernu. W skład oferty Boscha wchodzą m.in. elementy systemów wtryskowych, w których ta firma jest potęgą, alternatory i rozruszniki (również regenerowane fabrycznie), akumulatory, filtry paliwa, oleju, powietrza, kabinowe i AdBlue, wycieraczki, żarówki i reflektory dodatkowe oraz wyposażenie warsztatowe. W swoim ośrodku w Warszawie Bosch prowadzi również szkolenia skierowane do warsztatów obsługujących pojazdy użytkowe, np. układu Denoxtronic.

Ważnym produktem oferty Boscha z zakresu wyposażenia warsztatowego jest tester diagnostyczny KTS 800 Truck. Jest on dostępny w dwóch wariantach: jako moduł (KTS Truck) do współpracy z komputerem PC czy laptopem lub jako kompletny system (KTS 800 Truck) z nowym tabletem (PC). Moduł KTS łączy się z komputerem za pomocą technologii Bluetooth, co zapewnia transmisję danych bez zakłóceń do 100 m. (...)

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 11/2013

 

Scania wprowadza nowe silniki SCR

Scania wprowadza do produkcji nowe silniki 9- i 13-litrowe, wyposażone w pompowtryskiwacze PDE i układ SCR. Nowe silniki pojawiają się w miejsce dotychczas oferowanych 9- i 12-litrowych silników Euro 5 z SCR (selektywna redukcja katalityczna z dodatkiem AdBlue).
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 9/2012


Okładziny sprzęgłowe LuK

Schaeffler Automotive Aftermarket wprowadził na rynek nową okładzinę sprzęgłową o nazwie HD 30 PLUS dla tarcz sprzęgła o średnicach 430, 400 i 360 mm. Oferowana jest w zestawach LuK RepSet zawierających tarczę sprzęgła, docisk oraz konwencjonalne lub hydrauliczne łożysko. Okładzina składa się z podwójnej warstwy materiału − dolna warstwa jest zaprojektowana pod kątem wysokiej odporności termicznej, utrzymania kształtu i sztywności, a materiał górnej warstwy jest stworzony w celu zapewnienia najwyższych możliwych właściwości ciernych i dużej odporności na zużycie. Materiał użyty do produkcji okładziny nie zawiera azbestu, ołowiu, kadmu, rtęci ani chromu.
Okładzina tarczy sprzęgła jest uważana za kluczowy komponent w całym układzie sprzęgła. Jej jakość określa wytrzymałość, zdolność przekazywania momentu obrotowego, jak również komfort podczas zmiany biegów. Zdaniem producenta, nowa generacja okładzin LuK spełnia wymogi jakościowe i do 30% lepszą wytrzymałość całego układu sprzęgła.

Opona ze wskaźnikiem zużycia

 Continental promuje oponę z systemem VAI, dzięki któremu można łatwo rozpoznać przyspieszone zużycie ogumienia. Na zewnętrznej części bieżnika umieszczono wskaźniki w postaci par lameli o głębokości 1-4 mm w pięciu punktach pomiarowych wokół barku opony. Po kilku tysiącach kilometrów można porównać wskaźniki, czy zużycie po obu stronach barków opony jest takie samo, jak w przypadku koła po drugiej stronie osi. Dzięki wskaźnikom nawet użytkownicy niemający specjalistycznej wiedzy mogą rozpoznać nieprawidłowe, przyspieszone zużycie ogumienia. Zbyt duży kąt pochylenia koła i nieprawidłowo ustawiona zbieżność są głównymi przyczynami przedwczesnego zużywania się opony.

System oferowany jest wyłącznie przez Continental, umożliwia wykrycie przedwczesnego zużywania się opony oraz zwiększonego zużycia paliwa spowodowanego większym oporem toczenia we wczesnym stadium. Continental będzie oferować nowy system VAI w standardzie, bez dodatkowych opłat, w oponach długodystansowych, na oś kierowaną. Opony te otrzymają oznaczenie 2+. Jako pierwsze system VAI otrzymają dwa rozmiary: 315/70 R22.5 (wersje standard i XL) oraz 355/50 R22.5.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 4/2012

Sukcesy Solarisa

 W 2011 r. Solaris Bus & Coach kolejny rok z rzędu utrzymał pozycję lidera polskiego rynku autobusowego oraz umocnił swoją pozycję w branży na kontynencie europejskim. W minionym roku z fabryki autobusów i trolejbusów Solarisa wyjechało łącznie 1205 pojazdów. W porównaniu z rokiem 2010 oznacza to wzrost sprzedaży o 85 pojazdów (7,5%). Wzrosły także przychody spółki. W 2011 r. wyniosły ponad 1,5 mld zł i w porównaniu z ubiegłym rokiem były wyższe o 17,3%. W Polsce w 2011 r. Solaris sprzedał 516 sztuk autobusów (w tym 25 trolejbusów). W segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich spółka zdobyła aż 53-proc. udział w rynku. Głównym rynkiem eksportowym firmy Solaris były Niemcy, następnie Francja, Szwecja, Czechy i Włochy.

W 2011 r. firma dostarczyła 23 tramwaje do Poznania. Najbardziej innowacyjnym produktem zaprezentowanym w ubiegłym roku był Solaris Urbino electric − autobus z napędem elektrycznym.
Za swoje osiągnięcia na rynkach międzynarodowych i krajowym firma Solaris w ubiegłym roku po raz drugi zdobyła nagrodę gospodarczą Prezydenta RP.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 4/2012

PLATINUM ULTOR CG-4 15W-40


Konkretne potrzeby pojazdów użytkowych skłoniły firmę Orlen Oil do wprowadzenia nowych 10-litrowych opakowań, w których oferowany jest olej silnikowy PLATINUM Ultor CG-4 15W-40.
Dostępne na rynku oleje silnikowe sprzedawane są zazwyczaj w opakowaniach 5- lub 20-litrowych. Nowa, 10-litrowa pojemność wychodzi na przeciw oczekiwaniom nabywców. PLATINUM Ultor CG-4 15W-40 jest mineralnym, wielosezonowym olejem silnikowym typu Super High Performance Diesel Oil (SHPDO), przeznaczonym do mocno wysilonych silników wysokoprężnych. Olej ten ma bardzo dobre właściwości przeciwzużyciowe i antykorozyjne. Gwarantuje wydłużenie okresu eksploatacji oraz zapobiega zakleszczaniu się pierścieni tłokowych. Jego wysoką jakość potwierdzają rekomendacje udzielone przez czołowych producentów samochodów, wśród których znajduje się Mercedes-Benz, MAN, Volvo, Renault, TEDOM.

Konkurs Scanii


 Rozpoczęła się piąta edycja konkursu organizowanego przez firmę Scania na najlepszego, młodego kierowcę. Do konkursu mogą zgłaszać się młodzi kierowcy, wypełniając formularz zgłoszeniowy umieszczony na stronie internetowej http://www.scania.pl/yetd2012 , jak również dostępny w sieci serwisowej Scania. Formularze należy przesyłać do dnia 15 kwietnia 2012 r.

Scania oczekuje na kierowców, którzy spełniają poniższe kryteria:
- urodzeni w 1977 r. i później,
- posiadający kategorię prawa jazdy C+E,
- będący obywatelami Polski.

Pierwszy etap konkursu stanowią eliminacje regionalne, które wyłonią 9 reprezentantów regionów. Spotkają się oni na finale krajowym podczas Zlotu Master Truck w dniach 6-7 lipca 2012 r. Konkurencje konkursowe będą prawdziwym sprawdzianem umiejętności z zakresu jazdy defensywnej, jazdy ekonomicznej, precyzji na placu manewrowym oraz wiedzy teoretycznej. Nowością tegorocznego konkursu jest kategoria „Zdrowie i Bezpieczeństwo”. Finał europejski zostanie rozegrany 7-8 września 2012 r. w Szwecji, a nagrodą główną jest Scania serii R o wartości ok. 100 tys. euro.

Noworoczne spotkanie w Scanii Polska

na zdjęciu Alexander Vlaskamp− „W 2011 roku sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w Polsce wzrosła o 70% w stosunku roku 2010. Dobra koniunktura w transporcie międzynarodowym spowodowała wzrost sprzedaży ciągników i zmniejszenie sprzedaży pojazdów pod zabudowy budowlane” – powiedział na konferencji prasowej Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska.
W 2010 r. Scania Polska sprzedała 1488 sztuk nowych pojazdów, a w 2011 r. − ok. 2000 sztuk, w tym ok. 290 podwozi pod zabudowy. Cały rynek to ok. 13 300 sztuk. W segmencie pojazdów używanych do października 2011 r. sprowadzono 18,5 tys. aut, w tym ok. 20% marki Scania. Używane pojazdy sprzedaje też Scania Polska. Ok. 43% nowych rejes tracji stanowią pojazdy w wieku 4-6 lat.
W tym roku Scania obchodziła setną rocznicę rozpoczęcia produkcji autobusów, ale sprzedała ich tylko ok. 60 sztuk.
Główne wydarzenia 2011 roku to:
- wprowadzenie systemu zarządzania flotą Scania FMS (jest zainteresowanie przedsiębiorców),
- wprowadzenie Scania Ecolutions – pakietu składającego się z proekologicznych produktów: oszczędnego pojazdu, szkolenia kierowców i monitorowania pojazdów (FMS),
- wprowadzenie silników Euro 6,
- nowe pakiety serwisowe R&M oraz M – w tym roku ok. 30% pojazdów obsługiwanych jest w ramach tych pakietów,
- otworzenie nowych serwisów w Białymstoku, Siedlcach, Kaliszu i Toruniu.
Scania Polska chce być dostawcą kompleksowym – od sprzedaży pojazdu, przez szkolenia kierowców, usługi serwisowe po usługi leasingowe i wynajmu. Usługami finansowymi zajmuje się Scania Finance Polska, która obsługuje ok. 6 tys. umów.
W 2012 roku nie będzie organizowana impreza Scania Tour prezentująca pojazdy budowlane. Odbędzie się natomiast międzynarodowy konkurs dla najlepszego kierowcy YETD, zostanie rozszerzona oferta usług serwisowych i zostaną otworzone nowe serwisy w Sieradzu, Koszalinie i Kielcach. Dotychczasowy szef Scania Polska, Alexander Vlaskamp, opuszcza nasz kraj i będzie zajmował się rynkami niemieckim i austriackim. W istniejących już serwisach Scanii wprowadza się system podnoszenia jakości i wydajności pracy Scania Retail System (SRS) wzorowany na rozwiązaniach firm japońskich (Toyota kaizen). Chodzi o skrócenie czasu trwania procesów na poszczególnych stanowiskach pracy – od pracowników biurowych do mechaników. Uzyskane w ten sposób oszczędności pozwalają na zwiększenie wydajności pracy, co przekłada się na konkurencyjną stawkę roboczogodziny. na zdjęciu Alexander Vlaskamp

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 01-02/2012

Nowe opony do naczep Goodyeara

 Goodyear wprowadził na rynek nową linię opon Regional RHT II przeznaczonych do naczep używanych w przewozach regionalnych.
W porównaniu z poprzedniczką, Regional RHT, nowa opona ma o 39% dłuższą żywotność i mniejsze opory toczenia. Opona spełnia wymagania rozporządzenia UE 661/2009 dot. etykietowania opon i uzyskuje dobre wyniki w zakresie oporów toczenia i niskiego poziomu hałasu. W nowej linii znajduje się też opona o podwyższonej nośności, która umożliwia obciążenie osi do 10 ton.
Najważniejsze elementy Regional RHT II to zoptymalizowany, wielokątowy kształt w obszarze bieżnika, mocne żebra barkowe i zygzakowate rowki bieżnika. Kształt rowków minimalizuje ryzyko klinowania się kamieni w oponie i poprawia jej hamowanie na mokrej nawierzchni. Dłuższe przebiegi uzyskano dzięki nowemu składowi mieszanki i zwiększonej o 15% objętości gumy. Bieżnik Regional RHT II jest o 10 mm szerszy i 8% głębszy niż w Regional RHT. Dostępne rozmiary: 385/65 R22.5 i 435/50 R19.5; w grudniu 2011 r. ─ 385/55 R22.5, w marcu 2012 r. ─ 425/65 R22.5, a w kwietniu 2012 r. ─ 445/65 R22.5.


Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11/2011

Michelin z gwarancją

 Michelin wprowadza na rynek oponę dla branży budowlanej X® Works™ w nowym rozmiarze 315/80 R22.5 z gwarancją uszkodzenia. Użytkownicy tych opon otrzymują 6-miesięczną gwarancję na przypadkowe uszkodzenia podczas eksploatacji. Aby z niej skorzystać, klient musi zarejestrować opony u dilera.
Opona została wyposażona w bieżnik zapobiegający zakleszczaniu się kamieni i odprowadzający wodę podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Rowki bieżnika w kształcie litery V stopniowo rozszerzają się wraz z zużywaniem się bieżnika, ułatwiając kierowanie na nawierzchniach nie pokrytych asfaltem. Nośność wynosi 8 ton na oś w montażu pojedynczym i 13,4 t na oś w montażu bliźniaczym przy prędkości 110 km/h. Opona może być bieżnikowana (Remix) i pogłębiana. Nowa opona będzie dostępna w kilkunastu rozmiarach. Pierwszym z nich jest 13 R22.5, a od października ─ 315/80 R22.5.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11/2011

Feber wypożycza naczepy

 Producent naczep i wywrotek, Feber Inter Cars, rozwija program wypożyczalni pojazdów. Można wypożyczyć naczepy samowyładowcze stalowe lub aluminiowe o objętościach od 24 do 70 m3. Koszt wynajmu to ok. 3300-4700 zł netto miesięcznie. Pojazdy wypożyczane są na okres od jednego miesiąca do trzech lat. Usługa ta dostępna jest w wybranych filiach Inter Cars, w których odbywać się ma również sprzedaż produktów Febera. Natomiast we wszystkich oddziałach Inter Carsu są oferowane części zamienne do wywrotek tego producenta.
Prezes Febera, Witold Kmieciak, zmienia produkcję w kierunku lekkich pojazdów samowyładowczych. Ponad 15% produkcji stanowią pojazdy na ramach aluminiowych, pozostałe 85% to pojazdy na ramach wykonanych ze specjalnej szwedzkiej stali Domex. Pojazdy z aluminiowymi skrzyniami ładunkowymi stanowią 80% produkcji, uzupełniane przez wysokowytrzymałe, odporne na ścieranie skrzynie wykonane z Hardoxu. W 2011 r. Feber zamierza sprzedać ponad 700 pojazdów.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11/2011


Rynek olejów silnikowych do ciężarówek

W sektorze olejów silnikowych stosowanych w pojazdach ciężarowych, autobusach i ciężkim sprzęcie zachodzą dynamiczne zmiany. Dotyczą one zarówno technologii wytwarzania olejów, jak i podejścia użytkowników do problematyki smarowania oraz reakcji rynku polskiego w ostatnich kilkunastu latach.
Wymagania dotyczące jakości olejów przeznaczonych do smarowania wysokoobciążonych silników Diesla uzależnione są od rodzaju pojazdów i urządzeń, w których są one stosowane. Znalazło to odzwierciedlenie w klasyfikacjach jakościowych, np. ACEA czy producentów pojazdów, gdzie wyraźnie oddzielono oleje przewidziane do silników samochodów osobowych, dostawczych i lekkich ciężarówek od olejów, które mają służyć do smarowania wysokoobciążonych silników pojazdów ciężkich. Różne są bowiem wymagania i zadania stawiane przed olejami silnikowymi w obu tych grupach. Dotyczy to zarówno wymagań eksploatacyjnych, jak i warunków pracy w silniku.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2011


Oleje silnikowe do ciężarówek

Być może wielu z nas zdziwi fakt, że w ostatniej dekadzie najszybciej rozwijającą się grupą olejów smarowych stanowiły tzw. oleje HDDO, czyli oleje silnikowe do samochodów ciężarowych, autobusów i ciężkiego sprzętu. Wizytówką firm olejowych są oleje silnikowe do samochodów osobowych, które ponadto stanowią przedmiot różnego typu kampanii reklamowych. Tymczasem ewolucja olejów HDDO w ostatnich latach zachodziła bardzo gwałtownie i zresztą trwa nadal.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 9/2011


 
 
 

Napęd 4x4 w dostawczych Mercedesach

W Sprinterze, Vito i Viano z napędem na obie osie wykorzystano zmodyfikowany układ 4Matic znany z aut osobowych. Napęd na obie osie w Mercedesach nazywa się 4Matic i występuje w wielu odmianach, w zależności od miejsca montażu – w samochodzie osobowym (np. ML, klasa E) lub dostawczym (Vito). Do współcześnie produkowanych pojazdów montuje się II generację 4Matika, wytwarzaną od 1998 r. W niektórych modelach pojazdów dostawczych napęd na cztery koła nazywany jest „4x4”, ale konstrukcyjnie napęd jest podobny do 4Matika.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2011

Zielona planeta, czyli silniki Euro 6

Pro ducenci samochodów przygotowują się do wejścia w życie normy emisji spalin Euro 6. Mercedes-Benz i Scania zaprezentowały już swoje silniki spełniające tę normę. Norma Euro 6 wchodzi w życie w Unii Europejskiej 31 grudnia 2012 r. w przypadku nowo wyprodukowanych pojazdów i rok później w przypadku pojazdów nowo rejestrowanych. Norma ta ogranicza emisję tlenków azotu i cząstek stałych do ok. 1/5 wartości określonych normą Euro 5.


Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2011


Nowe opony Michelin

  Trwa ożywienie w branży oponiarskiej. Michelin wprowadza na rynek nowe opony. Pierwszą z nich jest opona do naczep – X One MaxiTrailer o zwiększonej przyczepności do nawierzchni. Nowością jest zastosowanie 400 metrów stalowego kordu nawiniętego na całej szerokości czoła opony, co ma zapewnić zwiększenie trwałości. Na lepszą przyczepność znacząco wpływa też rozmiar opony i jej niższy profil (45 zamiast standardowego 65), co zwiększa sztywność boczną opony i zapewnia lepszy kontakt z podłożem. W porównaniu do standardowej opony o rozmiarze 385/65 R 22.5 na oś wleczoną, bieżnik X One MaxiTrailer 455/45 R 22.5 jest o 120 mm szerszy. Opona o rozmiarze 455/45 R 22.5 zwiększa zdolność załadunku w naczepie. Wydłużenie przebiegu nawet do 50% (w porównaniu do opon 385/65 R 22.5 XTE 3) jest możliwe dzięki poszerzeniu czoła bieżnika i większej ilości gumy do zużycia. Dodatkowo w oponie zastosowano szersze i masywniejsze barki, które są odporne na ścieranie podczas bocznych poślizgów. Opona ta ma jeden rodzaj bieżnika.


Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 4/2011

 

 

Scania Polska podsumowuje rok


 W 2010 r. Scania Polska obchodziła 15-lecie działalności w Polsce. „Podczas 15 lat działalności Scania Polska sprzedała 18 tys. pojazdów” – powiedział na konferencji prasowej dyrektor marketingu Paweł Paluch. Firma ma w Polsce 33 stacje serwisowe oraz dwa centra szkoleniowe – w Nadarzynie i w Opolu. W ubiegłym roku oddano do użytku nowe serwisy – w Gliwicach i w Pile. Przedstawiciele Scania Polska uważają, że kryzys w branży się kończy. Wzrosła sprzedaż nowych samochodów powyżej 16 t i panuje dobra koniunktura w transporcie międzynarodowym. Do końca listopada Scania sprzedała w Polsce 1330 sztuk pojazdów, w tym 1024 ciągniki i 306 podwozi, co stanowi 16,8% udziału w rynku. Dla porównania w 2009 r. sprzedano 1072 pojazdy. Firmy wymieniają starsze pojazdy flotowe na nowsze i co ciekawe – zmniejszyła się sprzedaż pojazdów „budowlanych”.
Scania dostarcza kompletne rozwiązania – od sprzedaży pojazdu nowego lub używanego, umożliwienia leasingu lub wynajmu i obsługę serwisową. Około 15% klientów zawiera tzw. kontrakty serwisowe. Wiele serwisów Scanii zwiększa zakres swojego działania i uzyskuje uprawnienia do obsługi naczep, wywrotek czołowych firm i ich podzespołów, np. agregatów chłodniczych. Firma oferuje również auta używane, które w większości są sprowadzone z zagranicy, lecz ze sprawdzoną historią serwisową. Udział Scanii Polska w rynku pojazdów używanych wynosi blisko 20%.
Plany na rok przyszły są bogate: będzie zorganizowany konkurs na najlepszego mechanika Top Team, odbędą się lokalne prezentacje pojazdów u dilerów, zostanie wprowadzony na nasz rynek autobus turystyczny Scania Touring i powstaną nowe stacje serwisowe – w Kielcach, Białymstoku oraz w Siedlcach. Bodaj najciekawszym wydarzeniem będą jednak obchody 100-lecia wyprodukowania pierwszego autobusu. Nadal będą prowadzone szkolenia z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy dla kierowców. Przedstawiciele Scania są zdania, że znaczne obniżenie zużycia paliwa można osiągać na drodze doskonalenia techniki jazdy, stosowania odpowiednich spoilerów czy dbania o stan techniczny pojazdu, np. przez częste kontrole zbieżności kół. Firma nie nastawia się więc szczególnie na promowanie paliw ekologicznych czy napędów hybrydowych, uważając, że powinno się doskonalić produkty obecnie istniejące.
Po naszych drogach porusza się ok. 35 tys. samochodów marki Scania, gdy dla porównania w Niemczech – o 10 tys. sztuk mniej. Polacy cenią tę markę i chociaż nie jest tania, mają do niej ogromne zaufanie. Szczególnym powodzeniem cieszy się kultowy silnik V8 o charakterystycznym brzmieniu i niezwykle wysokiej kulturze pracy.

Ciężarowa hybryda (prawie) w sprzedaży

 Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 Prototypowe hybrydowe samochody ciężarowe nie są nowością, takimi rozwiązaniami zajmowało się wiele firm. Jednak czym innym jest skonstruowanie pojedynczych egzemplarzy, a czym innym produkcja seryjna, choćby ograniczona. Mercedes Atego BlueTec Hybrid jest pierwszą handlową konstrukcją tego typu. I właśnie z tej przyczyny, nawet pomimo że hybrydowa wersja średniotonażowej ciężarówki ciągle nie jest powszechnie dostępna, najnowszą linię Atego ogłoszono Ciężarowym Samochodem Roku 2011. Budowa całego samochodu jest zupełnie klasyczna.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2010


Nowy Mercedes-Benz Vito

 Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Vito to najlepiej sprzedający się dostawczy Mercedes. Nowa generacja tego pojazdu została gruntownie zmodernizowana.

Oferowany jest w trzech podstawowych wersjach nadwoziowych: furgon, 6-osobowy Univan z przestrzenią ładunkową o objętości od 3 do 4,5 m3 oraz 9-osobowy Kombi. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 2800 kg (poprzednio 2770 kg) do 3050 kg. Vito produkowany jest w trzech długościach nadwozia i dwóch rozstawach osi. W wersji podstawowej Vito ma napęd na tylne koła, ale oferowana jest też wersja 4x4 dostępna wyłącznie z 4-cylindrowymi silnikami wysokoprężnymi w obu wyższych klasach mocy i automatyczną skrzynią biegów (Vito 113 CDI/116 CDI 4x4).

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2010


IAA Hanower 2010 – Kryzys mija


 Zakończyły się 63. Międzynarodowe Targi Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze. Wzięło w nich udział 1751 wystawców z 43 krajów, zaprezentowano aż 272 światowe premiery, a targi zwiedziło 250 tys. osób.
Producenci pojazdów niecierpliwie czekali na ogłoszenie wyników konkursu International Truck of the Year. Zwyciężył Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid, który pokonał Volvo FMX oraz Scanię R V8. Nagrodzono więc napęd hybrydowy, bowiem ekologia zdominowała tegoroczne targi. Konstrukcję hybrydowego Atego będziemy opisywać na naszych łamach, jednak trudno nie docenić wkładu innych firm w ekologię. Volvo, chociaż nie zdobyło wyróżnienia, prowadzi bardzo zaawansowane badania nad wykorzystaniem biopaliw, szczególnie metanu, do napędu w ciężkich pojazdach. Również Scania na targach pokazała takie napędy (także z wykorzystaniem etanolu), natomiast model R V8, który nie znalazł uznania jurorów konkursu, jest pojazdem z najmocniejszym silnikiem produkowanym w Europie.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11/2010

Nowy VW Caddy

 Na polskim rynku pojawił się nowy Volkswagen Caddy. Naszym zdaniem to jeden z najlepszych pojazdów tej klasy, produkowany w fabryce pod Poznaniem.
Nowy Caddy wyróżnia się zmienioną stylistyką nadwozia i zmodernizowanymi silnikami, na szczęście podstawowa koncepcja pojazdu pozostała bez zmian. Pojazd oferowany jest z dwoma rozstawami osi, jako 2-osobowy furgon lub w wersji osobowej, nawet 7-miejscowej z trzecim rzędem siedzeń. Wersja osobowa jest uniwersalna, bowiem istnieje możliwość składania i wyjmowania siedzeń w drugim i trzecim rzędzie, co umożliwia powiększanie powierzchni bagażowej. Nowym rozwiązaniem jest pakiet Flexsitz-Plus dla Caddy Maxi, który pozwala na przedłużenie długości przestrzeni ładunkowej (po stronie pasażera) do ponad 3 metrów. Podoba się nam zasada zwiększenia objętości przestrzeni ładunkowej przez wydłużenie rozstawu osi, a nie wydłużenie tylnego zwisu. Pojazd o większym rozstawie osi jest bezpieczniejszy dla użytkownika.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11/2010

 

 Opona Continentala

Continental wprowadza na rynek nową oponę długodystansową HSL 2 ECO-PLUS XL o zwiększonej do 500 kg nośności, przeznaczoną na oś przednią. Nowa opona występuje w rozmiarach 315/60 R22.5 o indeksie nośności (LI) 154 i nośności na oś równej 7,5 tony oraz 315/70 R22.5 o indeksie nośności (LI) 156 i nośności na oś równej 8 ton. Zwiększenie nośności uzyskano przez zastosowanie nowej mieszanki gumowej nakładanej na karkas w specjalnym procesie i zmianom konstrukcyjnym. Zastosowano stalowy kord wykonany z wytrzymałej specjalnej stali oraz zmieniono strukturę karkasu. Mieszanka gumowa, która mniej się nagrzewa podczas jazdy, ma także niski opór toczenia pod dużym obciążeniem.

 

Turniej firmy Mobil

Na wybranych parkingach odbędą się eliminacje w siłowaniu na rękę dla kierowców samochodów ciężarowych i autobusów. W pierwszym etapie zawodnicy staną do walki z maszyną. Zwycięzcami eliminacji będą osoby, które uzyskają najlepszy wynik siłowy w najkrótszym czasie. Każdy z kierowców otrzyma skórzane rękawice ochronne z logo Mobil Delvac, patrona turnieju. Finał, na którym spotka się ośmiu najsilniejszych trakerów z Polski, odbędzie się podczas Nemiroff World Cup 2010 w dniach 5 i 6 listopada w Sopocie.

KALENDARZ ELIMINACJI:

28-30 września 2010
FARAON – Pyrzyce – droga nr 3 (E65) – 123 km – kier. Szczecin
PORT 2000 – Mostki – droga nr 6 (E30) – 56 km – kier. Poznań

5-7 października 2010
PAJERO – Zalesie, Kolonia Horbów – droga nr 2 (E30) – 648 km – kier. Terespol
NEVADA – Poźrzadło – trasa A2 (E30) – 46 km – kier. Poznań

12-14 października 2010
TIRest – Grębiszew – droga nr 50 – 206 km – kier. Grójec
JOKO – Stobiecko – droga nr 1 (E75) – 436 km – kier. Cieszyn

19-21 października 2010
NEVADA – Poźrzadło – trasa A2 (E30) – 46 km – kier. Poznań
PORT 2000 – Mostki – droga nr 6 (E30) – 56 km – kier. Poznań

Więcej informacji: www.armpower.net.

Nowa marka – ASTRA

ImageIveco Poland wprowadza na nasz rynek markę ASTRA, wytwarzającą ciągniki siodłowe i wozidła. W Polsce będzie dostępny model HD8 w konfiguracji 8 x 6, który rozprowadzać i serwisować ma sieć Iveco Poland. Rodzina HD8, tak jak inne pojazdy marki ASTRA, została specjalnie zaprojektowana do zastosowań budowlanych, a szczególnie pozadrogowych. Świadczą o tym parametry konstrukcyjne, jak wysokość ramy, jej budowa i wykorzystane materiały czy znaczny prześwit. Podłużnicowa rama wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości jest od góry płaska, co ułatwia montaż zabudowy. Pojazd zawieszony jest na resorach parabolicznych. Ze względu na budowlane przeznaczenie pojazdu zastosowano odporne na trudne warunki eksploatacji hamulce bębnowe przy wszystkich kołach, które są wspomagane hamulcem silnikowym lub intarderem (opcja). Zadbano też o komfort pracy kierowcy, o czym świadczy możliwość regulacji charakterystyki tłumienia zawieszenia kabiny, która zawieszona jest na sprężynach i amortyzatorach z tłumikami drgań.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 9/2010

Nowe opony Goodyera

ImageGoodyear wprowadził na rynek nowe opony do naczep Marathon LHT II oraz opon do zastosowań mieszanych – Omnitrac MSS II i MSD II. Dzięki nowej konstrukcji, opona do naczep Marathon LHT II, jest lżejsza od swojej poprzedniczki o 7,5 kg, co zdaniem przedstawicieli firmy zwiększa ładunek użyteczny trzyosiowego zespołu o 45 kg. To przekłada się na potencjalne zwiększenie ładowności zestawu. Co więcej, dzięki niskim oporom toczenia LHT II pozwala operatorom flot ciężarowych osiągnąć znaczące oszczędności zużycia paliwa. Goodyear wyliczył, że typowy 40-tonowy zespół trakcyjny 4 x 2 z 3-osiową naczepą wyposażony w kombinację opon LHS II na oś przednią, LHD II na oś napędową i LHT II do naczep osiąga roczną oszczędność kosztów paliwa do 2300 euro na 1 zespół.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 9/2010


Master Truck

ImageJuż po raz szósty w Opolu odbył się Międzynarodowy Zlot Ciężarowych Pojazdów Tuningowanych „Master Truck” (9-11 lipca). Przyjechało ponad 150 tuningowanych ciężarówek. Zainteresowanie wzbudzały wszystkie pojazdy, a w szczególności Scania „Zeus” pomalowana według greckich wzorów, Scania „Dark Knight” ozdobiona motywami z filmu Batman. Nie zabrakło stałych bywalców zlotu: Kenworth Jana Sternickiego, Scania „Indianka” z firmy Trans Powiśle, czy „Hellboy” z firmy Repiński oraz „Severni Hvezda” z Czech. Prawdziwą furorę wśród widzów robił 1000 konny, ciężarowy kabriolet Svempy Brgendhala ze Szwecji. „Czerwona Perła” to prawdziwy klejnot wśród tuningowanych ciężarówek i to nie tylko z tego powodu, że do jej ozdobienia użyto prawdziwego złota.

Prawdziwy terenowiec – Mercedes-Benz Zetros

ImageZetros został specjalnie zaprojektowany do wykonywania zadań w trudnych warunkach terenowych. Ponieważ zapotrzebowanie na tego typu pojazd jest ograniczone, do produkcji wykorzystano podzespoły, m.in. układ napędowy i podwozie, pochodzące z typoszeregów Actros i Axor.
Zetros ma stały napęd na wszystkie koła i kabinę umieszczoną za silnikiem. Ułatwia ona prowadzenie pojazdu w trudnym terenie, a podnosząc do góry maskę uzyskuje się dobry dostęp do silnika. W konstrukcji Zetrosa zastosowano zmodyfikowaną ramę szczeblową pochodzącą z Actrosa. Punkty mocowania zabudów na ramie są więc identyczne z Actrosem i Axorem, dzięki czemu można wykorzystywać różne zabudowy bez dodatkowych kosztów. W celu zwiększenia zdolności terenowych w układzie przeniesienia napędu zastosowano blokady uruchamiane przełącznikiem na tablicy przyrządów. Można je włączać kolejno wraz z rosnącymi trudnościami terenowymi: najpierw blokada międzyosiowa, następnie tylna blokada międzykołowa i przednia międzykołowa.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 7-8/2010

Wyścig mocy – Scania V8/730 KM

Image
Ryszard Polit

Scania wprowadza do produkcji jeden z najmocniejszych silników przeznaczony do napędu ciężarówek – V8 o mocy maksymalnej 730 KM. Rodzina silników V8 powiększyła się o jednostkę napędową o mocy maksymalnej 730 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3500 Nm przy 1000 obr./min. Silnik ten jest produkowany w wersji Euro 5 lub EEV. Oczyszczanie spalin zrealizowano drogą redukcji katalitycznej (płyn AdBlue). Tak więc silniki V8 Scanii oferowane są z następującymi mocami maksymalnymi: 500, 560, 620 i 730 KM.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2010


Fiat Doblo Cargo

Image
Ryszard Polit

Nowością w Facie Doblo Cargo są wersje pod zabudowę i zmienione zawieszenie tylne. W porównaniu z poprzednią generacją pojazd ma nową płytę podłogową, objętość przestrzeni ładunkowej wynosi od 3,4 do 4,2 m3, a ładowność od 750 do 1000 kg. W nowym Doblo Cargo zrezygnowano z resorów piórowych w zawieszeniu tylnym na korzyść niezależnego zawieszenia wahaczowego typu Bi-link.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2010


Ofensywa Renault

Image
Ryszard Polit

W maju Renault Polska wprowadzi na rynek nowy model Mastera i Kangoo Express Maxi, a w czerwcu – zmodernizowanego Trafika. Ofensywa Renault ma na celu odnowienie i rozszerzenie pojazdów użytkowych oferowanych przez tego producenta. Nowymi pojazdami są Master i Kangoo Express Maxi, a Trafic przeszedł face lifting. Warto zauważyć, że na naszym rynku dostępny będzie też Opel Movano – wierna kopia Mastera.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2010



 



Nowy silnik w autobusach Volvo

Image
Ryszard Polit

Fabryka autobusów Volvo Polska we Wrocławiu wprowadziła do wytwarzanych tu autobusów turystycznych Volvo 9900 i 9700 silnik D13C o pojemności skokowej 13 l. Zastąpił on dotychczasowy silnik 12-litrowy. Silnik D 13C jest już od kilku lat stosowany w ciężarówkach Volvo. Wprowadzenie go do napędu autobusów było spowodowane koniecznością spełnienia nowej normy czystości spalin.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 3/2010


Nowy tester diagnostyczny Delphi

Image
Marcin Dryzek, Business Development Manager, Technical Products Delphi

Firma Delphi wprowadziła na nasz rynek nowy tester diagnostyczny DS Truck przeznaczony dla samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep wyposażonych w hamulce.

Nowy tester Delphi DS Truck poszerza możliwości warsztatów niezależnych w diagnozowaniu pojazdów użytkowych. Tester wykorzystuje znane wcześniej platformy diagnostyczne DS 100E (PDA) i DS 150 (PC).
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 1-2/2010



Scania podsumowuje rok

Image
„Pomimo kryzysu, w 2009 r. Scania Polska osiągnęła 17,4% udział w rynku” – powiedział Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny Scania Polska. W 2009 r. o 65% zmniejszyła się sprzedaż nowych pojazdów, jednak Scania Polska zamierza sprzedać 1080 sztuk pojazdów. Rozwija się import pojazdów używanych, których sprowadzono ponad 10 tys. sztuk. Świadczy to o dużym potencjale rynku. Pojazdy 7-8 letnie stanowią aż 33% rejestracji. Wśród aut używanych najwięcej sprowadzono pojazdów marki Scania (23%), na drugim miejscu jest MAN (20,2%), a za nim DAF (17,5%). Wygląda więc na to, że największym zaufaniem wśród importerów cieszy się Scania. Pomimo kryzysu, rok 2009 był dla firmy Scania bardzo udany, gdyż nowa seria R uzyskała tytuł „Truck of the Year” i wprowadzono na rynek nowy autobus Scania Touring. Naturalną konsekwencją popularności używanych Scanii było uruchomienie w 2009 r. Centrum Pojazdów Używanych w Nadarzynie koło Warszawy, oczywiście pod egidą Scania Polska. Znajduje się tutaj ok. 120 samochodów gotowych do natychmiastowej sprzedaży, sprowadzonych głównie z Niemiec i Czech. Są to pojazdy sprawdzone pod względem technicznym, a nabywca jest informowany o częściach lub podzespołach wymagających ewentualnej wymiany. W 2009 r. otworzono też 4 nowe stacje serwisowe – w Lesznie, Sandomierzu, Opolu i Tomaszowie Mazowieckim. W naszym kraju Scania ma 10 dilerów i 32 serwisy, regionalny magazyn części zamiennych oraz centrum szkoleniowe w Nadarzynie i Opolu. Ze środków unijnych zorganizowano szkolenia dla 1000 kierowców i pracowników. W zakupie pojazdów pomaga Scania Finance Polska Sp. z o.o. działająca na naszym rynku od 1997 r. W 2009 r. łączna liczba aktywnych umów leasingowych wynosiła 6200. W 2010 rok Scania patrzy z nadzieją. Filarami wzrostu sprzedaży mają być pojazdy budowlane i dalsze ugruntowanie marki na rynku przez otwieranie kolejnych stacji serwisowych. Silniki EGR Euro5 bez dodatku AdBlue są szczególnie predystynowane dla pojazdów funkcjonujących w branży budownictwa, a w tym segmencie Scania osiągnęła w 2009 r. znaczący udział w rynku – 19,7% . W 2010 r. zostanie też rozegrany konkurs dla młodych kierowców Scanii, który cieszy się dużym zainteresowaniem.

Nowy VW Transporter



Volkswagen Transporter stał się ikoną lekkich pojazdów użytkowych. Na rynek wprowadzono gruntownie zmodernizowaną wersję tego pojazdu.

Pojazd jest dostępny z dwoma rozstawami osi (3 m i 3,4 m) oraz jako furgon i kombi z trzema różnymi wysokościami dachu, a także jako samochód skrzyniowy i podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną. Wersja furgon (maksymalna ładowność 1,04 tony) oraz odmiana kombi z bocznymi oknami już w wersji podstawowej (rozstaw osi 3 m i standardowy dach) mają powierzchnią ładunkową 4,3 m2 i pojemność 5,8 m3. Przy podwyższonym o 27,6 cm dachu zwiększa się ona do 6,7 m3. Ponadto furgon i kombi dostępne są opcjonalnie z przedłużonym o 40 cm rozstawem osi, co daje łączną długość 5,29 m i powierzchnię ładunkową 5,0 m2. Ze standardowym dachem pojemność wynosi 6,7 m3, a ze średniowysokim dachem – 7,8 m3. Wariant z wysokim dachem jest dostępny tylko dla długiego rozstawu osi i ma pojemność 9,3 m3. Kombi można zamawiać we wszystkich wersjach wyposażenia i z maksymalnie 9 miejscami siedzącymi. W wersji skrzyniowej i podwozia pod zabudowę pojazd oferowany jest z dwoma rozstawami osi. Dłuższy może być połączony z podwójną, 6-osobową kabiną. Kolejnym wariantem jest wersja z obniżoną skrzynią, długim rozstawem osi i pojedynczą kabiną.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2009

 

Scania serii R Samochodem Ciężarowym Roku 2010



Samochody ciężarowe Scania nowej serii R zostały wybrane Samochodem Ciężarowym Roku 2010 (International Truck of the Year 2010). Pojazd został zaprezentowany w poprzednim numerze naszego czasopisma.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2009

 

Folie odblaskowe



Od 10 października 2009 r. dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Polski obowiązkowe jest konturowe oznakowanie odblaskowe. Folię odblaskową warto jednak umieszczać także na innych pojazdach, gdyż ich widoczność po zapadnięciu zmroku znacznie się zwiększa. Oznakowanie folią samochodów, zarówno ciężarowych, jak i osobowych jest najprostszym i najtańszym sposobem zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2009

 

Wynajem Mercedesów

Mercedes-Benz Polska wprowadził nowe programy usług finansowo-serwisowych. Programy te są oparte o doświadczenia z rynku niemieckiego i dotyczą wyłącznie pojazdów tej marki.

 CharterWay Service pozwala na bezgotówkowe rozliczanie kosztów przeglądów oraz napraw wykonanych w dowolnym autoryzowanym serwisie Mercedes-Benz na terenie całej Polski za stałą miesięczną ratę. CharterWay ServiceLeasing łączy zalety umowy serwisowej i leasingowej, a CharterWay Wynajem oferuje krótko- i długoterminowy wynajem.

CharterWay Service
Cechą umów serwisowych CharterWay Service, bez względu na wybraną wersję, jest przewidywalność kosztów. Zapewniona ona zostaje przez ustalenie z góry stałej wysokości miesięcznej raty lub też, w niektórych przypadkach, opłaty jednorazowej. Przy kalkulacji miesięcznej raty uwzględnia się: typ i wyposażenie pojazdu, czas użytkowania, sposób i warunki eksploatacji oraz zakładany roczny przebieg. Ryzyko kosztów nieprzewidzianych napraw jest ponoszone przez Mercedes-Benz. W aktualnej ofercie CharterWay Service znajdują się 4 rodzaje usług serwisowych:
1.    Extend/Extend Plus – świadczenia o charakterze gwarancyjnym na układ przeniesienia napędu, a w przypadku ExtendPlus – na wszystkie układy i podzespoły pojazdu; obejmują one wszystkie naprawy, które zgodnie ze standardową gwarancją kwalifikowane byłyby jako gwarancyjne w pierwszym roku eksploatacji pojazdu;
2.    BestBasic, który obejmuje wszystkie przeglądy przebiegowe i okresowe, zgodnie z zaleceniami producenta; zakres tych przeglądów opisany jest również w książce serwisowej;
3.    Select, który jest połączeniem Extend oraz BestBasic, tj. świadczenia o charakterze gwarancyjnym oraz przeglądy przebiegowe i okresowe;
4.    Complete – czyli "pełny" serwis; to propozycja dla tych, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad kosztami floty pojazdów; Obejmuje on wszystkie prace i czynności związane z serwisowaniem pojazdu, z częściami eksploatacyjnymi i Mercedes-Benz Service 24 h włącznie; pozwala to na ograniczenie prac administracyjnych, dzięki czemu przedsiębiorca może skoncentrować się na własnej działalności.
CharterWay ServiceLeasing
Przeznaczony dla firm, które myślą o leasingu samochodu użytkowego z dodatkową ofertą opieki serwisowej. Program ten stanowi połączenie leasingu z usługami CharterWay Service, których zakres – od opcji Extend do Complete – wybiera klient. Oferta zmniejsza nakłady administracyjne, takie jak kontrola faktur i zwiększa operatywność. Dodatkowym atutem CharterWay ServiceLeasing jest możliwość uregulowania w jego ramach kwestii ubezpieczenia pojazdu, z uwzględnieniem ubezpieczenia GAP – wyrównującego finansową różnicę pomiędzy wartością ubezpieczenia pojazdu a jego wartością rynkową.

CharterWay Wynajem Krótkoterminowy
Termin wynajmu jest dostosowany do potrzeb klienta – może trwać od 24 godzin do 60 miesięcy. W racie wynajmu, poza samym pojazdem, zawarte są: obsługa serwisowa, koszty administracyjne, podatki i ubezpieczenie. Pobierana jest też kaucja jednorazowa.

CharterWay Wynajem Długoterminowy
Trwa od 24 do 60 miesięcy. Jest to usługa oparta na leasingu operacyjnym (finansowanie pozabilansowe) ze stałą miesięczną ratą, uzupełniona o dodatkowe elementy, związane m.in. z zarządzaniem pojazdami. Jego zalety, w porównaniu z tradycyjnym leasingiem, to m.in. brak konieczności wykupu auta, sfinansowanie rzeczywistego spadku wartości czy brak opłaty wstępnej po spełnieniu odpowiednich wymogów. W praktyce CharterWay Wynajem Długoterminowy oznacza dla klienta użytkowanie pojazdu bez ponoszenia ryzyka finansowego oraz nieprzewidzianych kosztów napraw, które leżą po stronie Mercedes-Benz.

 

 Opona do autobusów

Dunlop oferuje całoroczną oponę SP472 City All Season, przeznaczoną na oś napędową autobusów i miejskich pojazdów komunalnych.

Zdaniem producenta nowa opona, w porównaniu z poprzedniczką SP531 City, wyróżnia się odpornymi na ścieranie ścianami bocznymi, długimi przebiegami i dobrymi parametrami hamowania i trakcji na mokrej, pokrytej śniegiem nawierzchni. Nowy wzór bieżnika z lamelkami zwiększa przebiegi opony oraz zapewnia niski opór toczenia. Opona jest dostępna w rozmiarze 275/70R22.5 148/145 J (152/148 E).
Jako uzupełnienie do SP472 City All Season zaleca się stosowanie na oś przednią oraz pozostałe osie nienapędowe w pojazdach komunalnych opony Dunlop SP372 City.

 

Nowe opony zimowe Goodyera

Goodyear wprowadził na nasz rynek nowe rozmiary opon zimowych na przednią i napędową oś pojazdów ciężarowych, autobusów i autokarów.

Najnowsze opony w tej ofercie to 295/60R22.5 Goodyear Ultra Grip WTS na oś przednią oraz 315/60R22.5 Goodyear Ultra Grip WTD na oś napędową. Dzięki nowym rozmiarom liczba dostępnych opon Goodyear zwiększyła się do 15.
Opony Ultra Grip WTS i WTD mają podobny przebieg co standardowe opony na oś przednią i napędową, ale za to lepsze parametry w zakresie trakcji oraz krótszą drogę hamowania na śniegu i lodzie.
W ramach oferty dostępna jest również opona Ultra Grip WTS 355/50R22.5. To wyjątkowy rozmiar w branży – jego średnica jest taka sama, jak 295/60R22.5 przy 7,5 tony dopuszczalnego nacisku na oś. Dostępne są również rozmiary polecane do stosowania na wszystkich osiach do autobusów i autokarów w warunkach innych niż ekstremalne, a także do wykorzystania jako opcja na oś napędową do autobusów i autokarów w mieszanych warunkach zimowych.
W ofercie dostępna jest również opona na oś przednią Ultra Grip WTS City 275/70R22.5 o wzmocnionych ścianach bocznych, co zwiększa jej odporność na uderzenia o krawężnik. Ta opona jest polecana na wszystkie osie, do zastosowań w ruchu miejskim.

Truck Serwis - Technika

MAN TG-A 440 - problem z hamulcami naczepy

Przykład, który chcielibyśmy przedstawić obrazuje rzeczywistość oraz fakt, że bez ciągłego doskonalenia naprawy mogą stać się niemożliwe. W pojeździe MAN TG-A 440 zapala się kontrolka układu EBS.

Korzystając z zasobów IDC4 oraz Navigatora TXTs możemy bardzo szybo sprawdzić, w czym jest problem. Okazuje się wartość ciśnienia hamulców w module przyczepy sięga 64 barów. Wartość ta jest oczywiście dużo wyższa niż możliwa do uzyskania. Co wobec tego należy zrobić?


Pierwszą czynnością jest sprawdzenie, czy wybraliśmy właściwy system hamulcowy – są dwie możliwości: Knorr 2.X lub Knorr 5. Aby upewnić się, że wybraliśmy właściwie, należy po uzyskaniu połączenia ze sterownikiem przejść do zakładki INFO ECU, gdzie system identyfikuje się jednoznacznie. W tym konkretnym przykładzie mamy system hamulcowy Knorr Bremse EBS 5. Ma to kluczowe znaczenie z uwagi na budowę samego systemu.

W poprzedniej wersji systemu, Knorr 2.X, moduł naczepy połączony był linią CAN ze sterownikiem układu EBS, co w tym przypadku sygnalizowałoby uszkodzenie czujnika ciśnienia znajdującego się w module. W systemie Knorr 5 moduł sterowania naczepy nie jest podłączony linią CAN, a zwykłą linią analogową.

Fot. MAN

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2014

Akumulatory do ciężarówek

W2013-12-50-1ymagania stawiane akumulatorom są coraz wyższe, ponieważ ich praca to nie tylko same rozruchy silnika, ale przede wszystkim ciągłe i bardzo intensywne dostarczanie energii do wszystkich rozbudowanych systemów pokładowych.
W samochodzie ciężarowym w większości przypadków spotykamy instalację elektryczną o napięciu 24 V, którą uzyskujemy w wyniku połączenia szeregowego dwóch akumulatorów, każdego o napięciu 12 V. Takie połączenie stanowi długotrwałą symbiozę akumulatorów, które w pojeździe użytkowym odpowiadają zarówno za rozruch, jak również za głębokie rozładowanie. Należy jednocześnie zaznaczyć, że maksymalna wydajność tych akumulatorów odpowiada maksymalnej wydajności najsłabszego akumulatora, dlatego przy łączeniu szeregowym należy pamiętać, że nie powinno się na stale łączyć akumulatorów, które różnią się od siebie:
  • technologią wykonania (np. wapniowe oraz hybrydowe),
  • pojemnością (np. 225 Ah oraz 180 Ah)
  • i ewentualnie stażem (np. nowo kupiony oraz krótko używany).
(...)

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 12/2013

 

MAN HydroDrive

2013-09-50-1W roku 2005 na rynku pojawił się pierwszy pojazd użytkowy firmy MAN z innowacyjnym, hydraulicznym napędem przedniej osi HydroDrive®. Po pięciu latach od jego wprowadzenia MAN dostarczył ponad 5 tys. pojazdów wyposażonych w ten napęd.
System HydroDrive® zyskał przychylność wielu klientów, jako układ pozwalający lepiej wykorzystywać możliwości pojazdu, zmniejszający zużycie paliwa, a także jako system niezawodny, na którym można polegać nawet w najcięższych warunkach pracy. Firma MAN jest do tej pory jedynym na świecie producentem samochodów użytkowych, który zdecydował się na połączenie klasycznego, mechanicznego układu przeniesienia napędu z napędem hydrostatycznym. W napęd HydroDrive® mogą być wyposażone ciężarówki z typoszeregów TGX i TGS w 6 wersjach układu kół, posiadające od dwóch do czterech osi.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 09/2013

 

Silniki Euro 6 MAN-a i Volvo

MAN to kolejna firma, która opracowała silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6. Również Volvo Trucks dyspomnuje swoim silnikiem.
Firma MAN do nowej normy przystosowała silniki R 4 o pojemności 4,6 l (150-220 KM), R 6 o pojemności 6,9 l (250-341 KM), R 6 o pojemności 10,5 l (320-400 KM) i R 6 o pojemności 12,4 l (440-480 KM). Będą stosowane w ciężarówkach i autobusach tego producenta. Wykorzystano w nich typowy system oczyszczania spalin.
W przypadku Volvo chodzi o silnik D13 460 KM, który aktualnie napędza ponad jedną trzecią wszystkich samochodów ciężarowych Volvo. Jednostka Volvo D13 Euro 6 bazuje na wypróbowanym silniku Volvo klasy Euro 5. Podobnie jak on, ma sześć cylindrów w układzie rzędowym, pompowtryskiwacze i układ oczyszczania spalin SCR (z dodatkiem płynu AdBlue). W celu spełnienia nowych wymagań emisyjnych, w nowym silniku zastosowano dodatkowo układ recyrkulacji spalin EGR, a także filtr cząstek stałych (DPF).
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 9/2012

Kolejny silnik Euro 6

 Iveco i FPT Industrial zaprezentowały własną technologię oczyszczania spalin w silnikach Euro 6, opartą jedynie na technologii SCR bez potrzeby stosowania recyrkulacji spalin.
Przypomnijmy, że silniki Euro 6 Mercedesa, Scanii czy DAF-a wykorzystują SCR i recyrkulację spalin. Czy koncepcja FTP Industial okaże się przełomowa? Spełniając wymagania normy Euro 6 napotykamy na techniczne trudności. Zastosowanie układu recyrkulacji spalin (EGR) zmniejsza emisję NOx, ale jednocześnie powoduje zwiększenie liczby cząstek stałych. Przy dużej emisji cząstek stałych wymagana jest wymuszona regeneracja filtra cząstek stałych. Być może dlatego FPT Industrial zrezygnowała z recyrkulacji spalin, by uzyskać spaliny o mniejszej zawartości cząstek stałych. Pozostałe cząstki stałe są redukowane w filtrze cząstek stałych z pasywną regeneracją, natomiast skupiono się na redukcji NOx w układzie wydechowym za pomocą technologii SCR. Zdaniem firmy jej rozwiązanie jest w stanie zmniejszyć poziom emisji NOx o ponad 95%.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 7-8/2012

Jak rozpoznać dobrą oponę?

 Od 1 listopada 2012 r. opony do pojazdów ciężarowych wyprodukowanych po 1 lipca 2012 r. i wprowadzonych do obrotu na terenie Unii Europejskiej zostaną zaopatrzone w etykiety z informacjami o oporach toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz generowanego hałasu. To dobra wiadomość dla nabywców ogumienia, gdyż będą mogli porównać parametry opon różnych producentów. Ujednolicono bowiem metodykę pomiarów, które będą przeprowadzali... producenci ogumienia. Istnieje jednak możliwość kontroli ich wyników przez poszczególne kraje członkowskie Unii.
W przeciwieństwie do ogumienia aut osobowych, etykiety opon ciężarowych nie będą musiały być umieszczane na oponach. Informacje zawarte na etykietach będą umieszczone w materiałach promocyjnych, w tym w Internecie, i będą dołączane do każdej faktury w momencie sprzedaży opony. Ciekawe, że etykietowaniu nie podlegają opony bieżnikowane. Z trzech parametrów umieszczonych na etykiecie najmniej znany jest poziom hałasu.
Dotychczas producenci opon podawali informacje o oporach toczenia czy przyczepności do różnych nawierzchni, nie mówiło się jednak wcale o hałasie. A przecież ma on również wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Opory toczenia

 Przez pomiar współczynnika oporu toczenia opony określa się tzw. wskaźnik efektywności paliwowej. Litery na paskach oznaczają: A – opona ma najniższy współczynnik oporu toczenia, a G – opona ma najwyższy współczynnik oporu toczenia. Poziom G nie będzie stosowany w odniesieniu do opon do pojazdów ciężarowych, zatem najgorsza będzie opona oznaczona literą „F”. Im niższy opór toczenia ogumienia, tym pojazd spala mniej paliwa. Różnica między kompletem opon klasy A, a opon klasy F może oznaczać zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15% – w zależności m.in. od rodzaju pojazdu i warunków jazdy.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Opona oznaczona literą „A” ma najlepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, a G – najgorszą. Poziom G nie będzie stosowany w odniesieniu do opon do pojazdów ciężarowych. Różnica między oponą klasy A, a oponą klasy F może przekładać się na drogę hamowania krótszą o nawet 30%. Oznacza to, że 40-tonowy pięcioosiowy ciągnik z naczepą jadący 80 km/h będzie potrzebował nawet o 25 metrów mniej, by się zatrzymać.

Poziom hałasu

Liczba czarnych fal symbolizuje poziom hałasu emitowany przez oponę. Trzy czarne fale oznaczają, że opona mieści się w aktualnej normie określonej przepisami. Dwie czarne fale oznaczają, że opona jest do 3 decybeli (dB(A)) cichsza niż limit, który będzie obowiązywał w momencie wprowadzenia obowiązkowego etykietowania opon. Jedna fala oznacza, że opona jest cichsza o kolejne 3 decybele. Obniżenie poziomu hałasu o 3 decybele w praktyce oznacza, że będzie on niższy o połowę.

DAF na silnik Euro 6

 Silniki spełniające normę Euro 6 przedstawiła firma DAF Trucks. To już trzeci europejski producent, po Mercedesie i Scanii, dysponujący takimi jednostkami napędowymi. Produkcja silnika PACCAR MX-13 Euro 6 o pojemności 12,9 l ruszy na początku 2013 r. – z linii będą schodzić silniki o mocy maksymalnej 410 KM, 460 KM oraz 510 KM. W silniku zmieniono strukturę bloku na bardziej sztywną i wykonany jest on z żeliwa grafitowego. Układ wtryskowy common rail umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 barów), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Silnik doładowany jest turbosprężarką ze zmienną geometrią (VTG). Nowością jest pojedynczy pasek wieloklinowy, a także wentylator zamontowany bezpośrednio na wale korbowym. Dla ułatwienia konserwacji filtr paliwa oraz separator wody zostały połączone w jeden moduł zamontowany bezpośrednio na silniku, a chłodnica oleju połączona z filtrem oleju jest teraz wykonana ze stali nierdzewnej, która zwiększa jej trwałość. Oczyszczanie spalin jest typowe dla silników spełniających normę Euro 6 – recyrkulacja spalin i system selektywnej redukcji katalitycznej SCR wraz z filtrem cząstek stałych. Regeneracja filtra w dużej mierze zależy od zapewnienia właściwej, dość wysokiej temperatury. Dlatego kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura gazów spalinowych będzie zbyt niska, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji filtra. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych umieszczono siódmy wtryskiwacz. Wtryskuje on paliwo do katalizatora oksydacyjnego w układzie wydechowym, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2012

Urządzenia do kontroli ustawienia kół i osi jezdnych pojazdów samochodowych (cz. 4)

 W poprzednich trzech częściach artykułu opisano znaczenie geometrii kół i osi jezdnych dla bezpieczeństwa jazdy i ekonomii eksploatacji pojazdu, ogólne zasady pomiaru kątów ustawienia kół oraz urządzenia laserowo-mechaniczne i komputerowe (z głowicami elektronicznymi i głowicami pasywnymi) do kontroli geometrii kół samochodów osobowych. Obecnie zostaną przedstawione laserowe urządzenia do kontroli geometrii podwozia w pojazdach o dmc powyżej 3,5 t.

Najwygodniejszym stanowiskiem do pomiaru ustawienia kół w samochodach ciężarowych, autobusach, naczepach i przyczepach jest kanał przeglądowy. Nawierzchnia przy kanale musi być twarda, płaska i wypoziomowana. Jest to warunek niezbędny do zachowania właściwej dokładności pomiarów. Kanał powinien być ustawiony w sposób przejazdowy (ma to duże znaczenie podczas sprawdzania ustawienia kół i osi w naczepach i przyczepach). Oprócz stanowiska kanałowego do pomiaru ustawienia kół i osi można korzystać z podnośników kolumnowych. Należy wykonywać pomiary na takiej wysokości, na której pomosty podnośnika są ustawione poziomo. Trzeba pamiętać, aby tylne koła znajdowały się na tym samym poziomie, co przednie. Oba rodzaje stanowisk pomiarowych powinny być wyposażone w przesuwny podnośnik do podnoszenia osi kół w celu dokonania kompensacji bicia obręczy. Wskazane jest, aby stanowiska pomiarowe były wyposażone w specjalne zagłębienia pod obrotnice i pod płyty przesuwne.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 3/2012

Żarówki do samochodów ciężarowych

 Dla kierowcy samochodu ciężarowego widoczność w nocy ma szczególne znaczenie, dlatego stosowanie właściwych żarówek do reflektorów jest takie ważne.

Nie ulega wątpliwości, że rynek żarówek przeznaczony do reflektorów przednich samochodów ciężarowych jest znacznie mniejszy od rynku żarówek samochodów osobowych. W grę wchodzi oczywiście zwykła ekonomia produktu oraz szeroko rozumiane możliwości finansowe. Niemniej technologia żarówek jest bardzo podobna: innowacje konstrukcyjne żarówek samochodów osobowych dość szybko przenikają do linii samochodów ciężarowych. Zaznaczyć jednak trzeba, że niektóre z pożądanych właściwości powinny być różne pomiędzy tymi dwoma, pomimo wszystko innymi rynkami (choćby przez wzgląd na drgania i temu podobne warunki eksploatacyjne).
Omawiany rynek żarówek przeznaczonych dla samochodów ciężarowych teoretycznie można podzielić na: produkty dostarczane na pierwszy montaż (np. Osram, Philips), produkty przeznaczone na rynek wtórny oraz produkty stosunkowo tanie o przeciętnej jakości. Większość renomowanych producentów oferuje również produkty innowacyjne, w których nacisk kładziony jest z reguły na wybraną cechę. Rynek proponuje też żarówki niespełniające wymagań homologacyjnych, których cechą charakterystyczną jest zazwyczaj zwiększona moc (w stosunku do produktów homologowanych). Wszystko jest w jak najlepszym porządku, gdy propozycja takich żarówek pojawia się w ofercie rzetelnego producenta, który to dokładnie opisuje ich zastosowanie (często przeznaczone są one wtedy dla pojazdów sportowych, rolniczych czy tych pracujących w lesie). Przykładem może być linia Hella High Wattage lub Osram Off-Road, które skierowane są właśnie na powyżej wymieniony rynek. Choć z pewnością istnieją przypadki użycia takich żarówek w pojazdach ciężarowych, my zdecydowanie odradzamy ich stosowanie. Ich eksploatacja oznaczać może: szybsze zmęczenie kierowcy pojazdu mającego takie oświetlenie, znaczne obniżenie bezpieczeństwa panującego na drodze (poprzez oślepianie pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka), trwałe uszkodzenie reflektora (wskutek wyższej temperatury pracy może dojść do nadtopień elementów reflektora wykonanych z tworzywa sztucznego lub uszkodzenia powierzchni odpowiedzialnej za odbicie wytworzonego światła). W skrajnych przypadkach może dojść również do uszkodzenia instalacji elektrycznej. W świetle obowiązującego prawa homologacyjnego: żarówki takie nie mogą być używane na drogach publicznych.
Żarówki do reflektorów przednich nie są jedynym elementem odpowiedzialnym za oświetlenie drogi. Ważne jest również dopasowanie żarówki do reflektora, a więc umiejscowienie żarnika w reflektorze powinno odpowiadać ustawieniom fabrycznym.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2011

 

 

Dokręcanie jarzm w osiach BPW Airlight II

 Firma BPW poinformowała, że w zawieszeniach pneumatycznych Airlight II z półresorem o szerokości 70 mm zostały zmienione jarzma: zamiast dotychczasowych M 24 (SW 36) zastosowano jarzma M 22 (SW 32).
Dla tego zawieszenia (z jarzmem M 22 (SW 32) w eksploatacji On-road nie jest wymagany pierwszy przegląd po 2 tygodniach jazdy z obciążeniem. Natomiast w eksploatacji Off-road należy wykonać pierwszy przegląd po 2 tygodniach po pierwszej jeździe pod obciążeniem. Prawidłowość dokręcenia połączenia śrubowego należy kontrolować zgodnie z zaleceniami producenta.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 7-8/2011

 

Zielona planeta, czyli silniki Euro 6

Pro ducenci samochodów przygotowują się do wejścia w życie normy emisji spalin Euro 6. Mercedes-Benz i Scania zaprezentowały już swoje silniki spełniające tę normę. Norma Euro 6 wchodzi w życie w Unii Europejskiej 31 grudnia 2012 r. w przypadku nowo wyprodukowanych pojazdów i rok później w przypadku pojazdów nowo rejestrowanych. Norma ta ogranicza emisję tlenków azotu i cząstek stałych do ok. 1/5 wartości określonych normą Euro 5.


Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 5/2011

 


Przekaźnik świec żarowych


 Przekaźniki świec żarowych służą do sterowania i kontroli świec żarowych. Na podstawie danych z czujnika temperatury umieszczonego w silniku, przekaźnik określa, czy i jak długo powinny być włączone świece żarowe. Podgrzewanie silnika lub zezwolenie na jego uruchomienie wskazywane są przez jedną lub kilka lampek kontrolnych. W nowoczesnych systemach kontrola poszczególnych, połączonych równolegle świec żarowych odbywa się przez kontaktrony, które w przypadku uszkodzonej świecy otwierają się, wskutek zaniku pola magnetycznego cewki. Przy tym możliwe jest również optyczne sygnalizowanie awarii. Przekaźnik świec żarowych umożliwia dalsze podgrzewanie świec podczas fazy rozruchu i później, co zapewnia spokojniejszą pracę silnika i mniejszą emisję szkodliwych substancji.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 3/2011

Sprzęgło hałasuje

 Czasami kierowca skarży się na zbyt głośną pracę sprzęgła. Jest co najmniej kilka przyczyn wywołujących to zjawisko: zużycie eksploatacyjne, błędy montażowe, uszkodzenie elementów sprzęgła.
Przed demontażem należy sprawdzić układ sterujący sprzęgłem: ruch pedału sprzęgła, widełki, wałek podpierający widełki.
Po demontażu trzeba sprawdzić:
- tarczę – ślady tarcia na piaście, przeciążenie tłumików drgań, pęknięta sprężyna tłumika, wybicie wieloklinu,
- docisk – zużycie końcówek sprężyny talerzowej, ślady tarcia na wewnętrznej stronie sprężyny talerzowej,
- łożysko pilotujące – stopień zużycia,
- koło zamachowe – stan zużycia powierzchni ciernej,
- układ wysprzęglający – uszkodzone łożysko oporowe, skorodowana tulejka prowadząca łożysko oporowe, uszkodzone widełki.

W "Auto Moto Serwisie" nr 1-2/2011 można zapoznać się z metodą ułatwiającą właściwą diagnozę. Materiał przygotowano na podstawie informatora technicznego LuK

 

 


 

Sprawdzanie grubości okładzin hamulcowych dla osi Mercedes-Benz do naczep lub przyczep (DCA lub DLS)


 W artykule zaprezentowano sposób kontroli stopnia zużycia okładzin przy zamontowanym hamulcu SN6/SN7 oraz hamulcu SK7.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11/2010



 Opona Continentala

Continental wprowadza na rynek nową oponę długodystansową HSL 2 ECO-PLUS XL o zwiększonej do 500 kg nośności, przeznaczoną na oś przednią. Nowa opona występuje w rozmiarach 315/60 R22.5 o indeksie nośności (LI) 154 i nośności na oś równej 7,5 tony oraz 315/70 R22.5 o indeksie nośności (LI) 156 i nośności na oś równej 8 ton. Zwiększenie nośności uzyskano przez zastosowanie nowej mieszanki gumowej nakładanej na karkas w specjalnym procesie i zmianom konstrukcyjnym. Zastosowano stalowy kord wykonany z wytrzymałej specjalnej stali oraz zmieniono strukturę karkasu. Mieszanka gumowa, która mniej się nagrzewa podczas jazdy, ma także niski opór toczenia pod dużym obciążeniem.

Diesle na gaz LPG

Zwolennicy silników z zapłonem samoczynnym prowadzą próby nad przystosowaniem go do zasilania gazem LPG. W związku z coraz ostrzejszymi normami czystości spalin producenci ciężarówek zastanawiają się nad możliwością wykorzystania gazu LPG jako paliwa dodatkowego. Zasilanie gazem silników ZS ma na celu zmniejszenie emisji toksycznych związków w spalinach oraz zwiększenie mocy maksymalnej. Wykorzystanie gazu LPG można przeprowadzić na 3 sposoby.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2010

 

Naprawy powypadkowe pojazdów użytkowych

Image
Bogusław Raatz

Ogólna zasada napraw powypadkowych samochodów użytkowych, ciężarowych oraz przyczep wyposażonych w tzw. oddzielony element nośny, czyli ramę, nie różni się od napraw samochodów osobowych mających przeważnie nadwozie samonośne. Różnica w konstrukcji pomiędzy elementem nośnym a takimi zespołami jak kabina załogi, czy komora ładunkowa powoduje, że napraw powypadkowych tych zespołów dokonuje się oddzielnie, z zastosowaniem innych technologii.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 4/2010



Zestaw sprzęgłowy Sachsa

W celu zagwarantowania sprawnej naprawy, w zestawach sprzęgłowych Sachs, tarcza dociskowa i wysprzęglik oferowane są razem jako komplet. Firma oferuje zestaw sprzęgłowy Sachs plus CSC (Concentric Slave Cylinder – koncentryczny siłownik wysprzęglika). Wysprzęgliki CSC mają zintegrowany siłownik sprzęgła. Centralny wysprzęglik łączy funkcje widełek wyłączających i łożyskowania – zatem części podlegających zużyciu i wymagających dużych nakładów pracy w przypadku naprawy. Cała jednostka zamocowana jest bezpośrednio przy skrzyni biegów. Wysprzęgliki CSC stosowane są szczególnie tam, gdzie nie ma dość miejsca na konwencjonalny układ sterowania sprzęgła.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem