W tym artykule zajmiemy się przypadkami braku komunikacji w pojeździe między sterownikami i między sterownikami a testerem diagnostycznym.
Spośród wielu aspektów funkcjonowania pojazdu jest komunikacja. Spełnia ona rolę dwojaką. Pierwsza, to komunikacja między sterownikami urządzeń w samochodzie. Np. sterownik silnika wysyła informację do sterownika przekładni automatycznej o prędkości obrotowej silnika, dzięki czemu sterownik skrzyni automatycznej podejmuje decyzję o ewentualnej zmianie biegu. Drugą rolą jest wymiana informacji między sterownikami a testerem diagnostycznym.
Naprawiany pojazd
Opiszemy obydwa te przypadki i pokażemy korelację między nimi, na przykładzie samochodu Volkswagen Caddy z 2008 roku. Pomijam tu celowo kwestię pojemności skokowej silnika i wyposażenia dodatkowego, ponieważ informacje te nie są istot- ne z punktu widzenia przeprowadzanej naprawy. Komunikacja w VW Caddy, zarówno między sterownikami, jak i urządzeniami diagnostycznymi odbywa się przez magistralę cyfrową CAN. Sterowniki w pojeździe nie posiadają autonomicznego złącza diagnostycznego, innego niż przez jeden wyspecjalizowany do tego celu sterownik zwany bramką CAN (CAN Gateway). Wyjątkiem jest sterownik silnika, który jest podłączony do bramki CAN, ale równolegle jest podłączony bezpośrednio do złącza diagnostycznego w pojeździe i posiada niezależną od bramki CAN możliwość diagnostyki. Rysunek 1 przedstawia ideowy schemat połączeń sterowników z bramką CAN.
Marek Puwalski
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015