fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Dynamiczna wymiana oleju w automatach

Zainteresowanie wymianą oleju ze strony klientów zachęca warsztaty niezależne do oferowania tej usługi. Klienci, zachęceni entuzjastycznymi opiniami znalezionymi w internecie, pytają, czy warsztat dokonuje wymiany metodą dynamiczną.

maszyny DYNAMICZNA

Większość producentów pojazdów zaleca statyczną wymianę oleju, uznając ją za wystarczającą, jeśli zabieg ten przeprowadza się regularnie i zgodnie z zaleceniami. Jednak niektórzy producenci aut ze skrzyniami klasycznymi przy intensywnej eksploatacji (duże przebiegi roczne, holowanie przyczepy), lub gdy od ostatniej wymiany oleju przebieg pojazdu wynosi ponad 100 tys. km, zalecają wymianę dynamiczną. Powodem jest konieczność wymiany oleju w przekładni hydrokinetycznej, z której, z powodu braku korka spustowego, podczas wymiany statycznej w zasadzie oleju się nie da się usunąć. Metoda wymiany dynamicznej polega na włączeniu w obieg oleju skrzyni specjalnej maszyny i dokonaniu wymiany przy pracującym silniku. Urządzenie wtłacza, a w zasadzie powinno wtłaczać, taką samą ilość oleju, jaka wypływa ze skrzyni, a rolą mechanika jest zmiana biegów. Dynamiczną wymianę oleju można przeprowadzić również w skrzyniach bezstopniowych (CVT) i dwusprzęgłowych ze sprzęgłami mokrymi.
Na rynku dostępnych jest kilka urządzeń rożnych producentów. Oprócz maszyny trzeba też posiadać bogaty zestaw przewodów łączących z rożnymi końcówkami dopasowanymi do pojazdów rożnych marek. Jeśli nie mamy odpowiedniego przewodu, nie podłączymy maszyny do auta. Jednak najważniejszym problemem jest właściwe podłączenie urządzenia w obieg przepływu oleju w aucie. Z reguły maszynę włącza się między skrzynią biegów a chłodnicą oleju, ale nie jest to regułą, szczególnie, gdy pojazd nie ma chłodnicy, co się zdarza, np. w autach z rynku amerykańskiego. W bazie danych maszyny często podawane są informacje o miejscu podłączenia maszyny w danym modelu auta.

Schemat postępowania
Schemat postępowania podczas dynamicznej wymiany oleju przebiega następująco:
• przeprowadzamy wywiad z klientem i wykonujemy jazdę próbną, by zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami. Niektórzy klienci uważają, że dynamiczna wymiana oleju naprawi skrzynię biegów. Jeśli po wymianie oleju objawy niewłaściwej pracy skrzyni nie zostały usunięte, mają pretensje do warsztatu,
• po wstawieniu pojazdu na stanowisko odczytujemy kody błędów skrzyni i silnika,
• identyfikujemy rodzaj skrzyni automatycznej (tabliczka znamionowa, katalogi) i dobieramy do niej rodzaj oleju, jego ilość oraz uszczelkę i filtr,
• określamy sposób podłączenia maszyny,
• rozkręcamy złącza i pobieramy próbkę oleju – zwracamy uwagę na kolor, zawartość wody lub płynu chłodzącego i opiłki metalowe,
• podłączamy maszynę za pomocą właściwych adapterów,
• wlewamy właściwą ilość oleju do zbiornika na świeży olej w maszynie,
• podłączamy maszynę do obiegu oleju,
• wprowadzamy do maszyny dane lub wybieramy z bazy danych maszyny: ilość oleju, jaką chcemy wymienić, ilość detergentu (jeśli chcemy go użyć – czas mycia skrzyni), temperaturę, wybieramy procedurę automatyczną (lub tryb manualny) i wciskamy przycisk start,
• uruchamiamy silnik pojazdu. Maszyna oczekuje na osiągnięcie zadanej temperatury oleju,
• maszyna uruchamia się automatycznie, opcjonalnie możemy zastosować mycie skrzyni detergentem,
• po zakończeniu procesu mycia maszyna przechodzi do wymiany oleju – należy zmieniać wszystkie biegi,
• po zakończeniu procesu maszyna może zapytać, czy zakończyć proces, czy go kontynuować. Gdy wydaje nam się, że kolor oleju wypływającego ze skrzyni jest niewłaściwy, możemy przedłużyć proces wymiany,
• wyłączamy silnik,
• wymiana filtra – w większości skrzyń wymieniamy filtr. Istnieją dwie szkoły: filtr wymieniamy przed wymianą oleju lub po wymianie oleju. Częściej zalecana jest wymiana filtra po wymianie oleju. Spuszczamy świeżo wymieniony olej tylko z miski olejowej skrzyni do czystego naczynia, zdejmujemy miskę olejową, wymieniamy filtr, zakładamy nową uszczelkę miski i przykręcamy ją właściwym momentem,
• nalewamy spuszczony olej za pomocą maszyny: uruchamiamy silnik, zmieniamy biegi,
• sprawdzamy poziom oleju, którego temperatura musi być zgodna z instrukcją producenta auta (wraz ze wzrostem temperatury, rośnie poziom oleju). Sposób pomiaru ilości oleju jest rożny, w zależności od skrzyni – przez korek przelewowy, bagnet,
• odłączamy maszynę, zdejmujemy złączki, podłączamy przewody, uruchamiamy silnik i sprawdzamy szczelność połączeń,
• wykonujemy jazdę próbną i ponownie sprawdzamy szczelność połączeń,
• w niektórych skrzyniach trzeba przeprowadzić ich adaptację testerem diagnostycznym.

 

Pełny artykuł w wydaniu 6/2020 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem