fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Silnik EA888 koncernu Volkswagen w warsztacie (cz. 1)

EA888Czterocylindrowe benzynowe silniki koncernu Volkswagen/Audi generacji EA888 to nowoczesne konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem paliwa i łańcuchowym napędem układu rozrządu produkowane od roku 2007. Podczas obsługi serwisowej silniki te wymagają szczególnej uwagi.

W czasie dekady rozwoju tych jednostek napędowych doczekały się one aż trzech kolejnych wersji. Przeprowadzone modyfikacje pozwoliły wyeliminować szereg nieprawidłowości charakterystycznych w początkowym okresie produkcji, stopniowo komplikując budowę samego silnika oraz architekturę jego systemów sterujących. Obsługa serwisowa silników 1.8 TFSI/TSI i 2.0 TFSI/TSI wymaga od warsztatu niezależnego bezkompromisowego respektowania procedur napraw i strategii diagnostyki określonych przez producenta. Ponadto zakresy czynności obejmujących wymiany zużytych części, jak i realizację planów danego przeglądu technicznego, muszą bazować na zastosowaniu podzespołów i materiałów eksploatacyjnych o najlepszej jakości, co gwarantuje dalszą bezproblemową pracę jednostki napędowej. Oczywiście nie bez znaczenia na czas eksploatacji i trwałość samego silnika jest wybór skróconego interwału wymiany oleju silnikowego.

Przy projektowaniu silnika generacji EA888 niemieckim inżynierom zależało przede wszystkim na redukcji zużycia paliwa i emisji spalin, podniesieniu wskaźnika jednostkowej mocy silnika oraz skonfigurowaniu go do zabudowy wzdłużnej (w pojazdach Audi), jak i poprzecznej (w pojazdach Volkswagena). W chwili debiutu na rynku jednostka napędowa miała spełniać wymogi normy spalin Euro 5, docelowo osiągnęła Euro 6. Poszczególne fazy rozwojowe wprowadzane był w oparciu o liczne modyfikacje parametrów silnika, zalecenia, jak i uwagi autoryzowanych serwisów, które na bieżąco obsługiwały te jednostki napędowe. Generalnie silniki EA888 to konstrukcje czterocylindrowe o rzędowym ustawieniu, turbodoładowane, wyposażone w aluminiową głowicę z dwoma wałkami rozrządu wykonaną w technice czterech zaworów na cylinder. Napęd rozrządu realizowany jest poprzez łańcuch, którego napięcie kontroluje hydrauliczny napinacz. Zaadaptowano system zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych (realizację zmiennych faz zaworów wylotowych opracowano w trzeciej fazie rozwoju silnika). W zależności od generacji, silnik może posiadać system Audi Valvelift, czyli układ sterujący wzniosem zaworów wydechowych. Zastosowanie tego systemu pozwoliło uzyskać korzystniejszy współczynnik wymiany ładunku w cylindrach. Szybka reakcja na dodanie „gazu” i wyraźny wzrost momentu obrotowego to niewątpliwe atuty układ Audi Valvelift. Szerzej system ten przedstawimy w kolejnych częściach serii, wraz z zagadnieniami dotyczącymi jego diagnostyki. Całkowicie nową koncepcją jest układ smarowania silnika EA888 (z pompą oleju o regulowanej wydajności) i zapoznanie się z jego budową oraz zasadą działania to kluczowy warunek do przeprowadzenia dalszej diagnostyki, jak i napraw jednostki napędowej (remont generalny). Idea ograniczenia zużycia paliwa, a co za tym idzie redukcja tarcia w silniku, została zaadoptowana do układów: smarowania, chłodzenia, zasilania oraz sterowania pracą silnika.

 

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 1/2020 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem