fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

PassThru krok po kroku – Grupa Volkswagen

Uzyskanie dostępu do diagnozowania i przeprogramowywania sterowników w pojazdach Grupy Volkswagen jest bardziej skomplikowane niż u innych producentów. Nie trzeba się jednak zrażać, nawet pesymiści, czyli optymiści z doświadczeniem życiowym, osiągną sukces. Pojazdy Grupy Volkswagen są w Polsce najpopularniejsze, więc warto!

vwPASSTHRU

Po około trzech tygodniach zostaniemy wynagrodzeni przyznaniem podstawowych uprawnień do diagnozowania pojazdów. Uzyskanie uprawnień rozszerzonych, jak przeprogramowywanie sterowników, wymaga dodatkowych
zabiegów.
Do komunikacji z koncernem VW służy portal erWin (elektroniczny warsztatowy i naprawczy system informacyjny). Zawiera on:
• instrukcje napraw wydane przez Volkswagen AG,
• indywidualne informacje o pojeździe, takie jak np. tabele konserwacji, dane pojazdów,
• oprogramowanie diagnostyczne ODIS (Offboard Diagnostic Information System Service) umożliwiające przeprowadzanie diagnostyki offboard za pośrednictwem fabrycznego interfejsu lub interfejsu diagnostycznego zgodnego z SAEJ2534 (Diagnose-Interface) we wszystkich pojazdach marki Volkswagen posiadających świadectwo typu EU-5.
Przez oprogramowanie diagnostyczne można również skorzystać z wybranych informacji o naprawach i konserwacji na bieżąco, w czasie trwania diagnostyki.
Po zainstalowaniu oprogramowania ODIS na naszym komputerze działa ono bez problemów. Programowanie sterowników w pojeździe, kodowanie sterownika immobilisera czy dorobienie dodatkowych kluczyków do auta koncern Volkswagen określa jako uprawnienia rozszerzone (GeKo). Do wykonywania tych operacji potrzebny jest specjalny token, co opiszemy w drugiej części artykułu, w kolejnym wydaniu „Auto Moto Serwisu”.
Diagnozowanie pojazdu nie wymaga uprawnień GeKo, ale trzeba zakupić czas dostępu (licencje). W przeciwieństwie do rozwiązań w innych markach pojazdów, gdzie czas liczy się od momentu dokonania zapłaty, w Grupie VW można kupić licencje z wyprzedzeniem. Można kupić, np. 10 licencji godzinnych, które będą znajdowały się w naszym koszyku. Licencje są pobierane z koszyka w kolejności od najwcześniej zakupionej, do zakupionej najpóźniej. Jeśli kupimy licencje w przykładowej kolejności: godzina, godzina, dzień, to pierwszą licencją, którą będzie realizował system, jest godzina, a nie dzień.
Każda marka Grupy VW ma swój oddzielny portal erWin: VW, Audi, Seat, Škoda (w języku polskim), portale dla Lamborghini, Bentley i Bugatti są dostępne w językach obcych. Marka Porsche ma oddzielny portal funkcjonujący poza systemem erWin – działa na innych zasadach. My zajmiemy się najpopularniejszymi markami, czyli: VW, Seatem, Škodą i Audi. Zarejestrowanie się do portalu erWin jest bezpłatne. Istotne, że nazwa użytkownika i hasło utworzone na jednym z portali ErWin marek: Volkswagen, Audi, Seat i Škoda jest takie samo dla tych czterech marek. Z portalu erWin możemy ściągnąć na nasz komputer oprogramowanie diagnostyczne ODIS.

Oprogramowanie to ściągnięte z portalu dowolnej marki jest takie samo dla czterech marek koncernu (Audi, Seat, VW i Škoda). Jeśli więc ściągniemy to oprogramowanie ze strony erWin VW, będzie działało również dla Škody czy Audi. Jednak zawartość działu do ściągania oprogramowania na portalach poszczególnych marek rożni się plikami z danymi wsadowymi do sterowników. Jeśli chcemy posiadać oprogramowanie ODIS, które będzie nam programowało układy sterowania w autach rożnych marek koncernu VW, to ściągamy sam program ODIS z portalu erWin dowolnej marki, a wsady programowe – z portali erWin interesujących nas marek. Warto posiadać wsady programowe interesujących nas marek.
Portal techniczny erWin zawiera m.in. instrukcję (po polsku) opisującą procedury postępowania od momentu rejestracji na portalu erWin aż po dostęp do uprawnień rozszerzonych (GeKo). Instrukcję można pobrać, np. z działu pobierania oprogramowania. Radzimy dokładnie przeczytać tę instrukcję i jej przestrzegać. To naprawdę ważne.

wAMS


Procedura pierwszej rejestracji i instalacji programu ODIS została opisana w wydaniu 2/2020 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem