Poszkodowani przez koronawirusa producenci samochodów z coraz większym zainteresowaniem przyglądają się rynkowi aftermarketowemu. W czasie szczytu pandemii ta część rynku motoryzacyjnego okazała się dość stabilna i mniej podatna na straty niż produkcja samochodów czy części do ich produkcji. Założenie to potwierdza dobra kondycja tych wytwórców części zamiennych, którzy dostarczali je nie tylko na pierwszy montaż, lecz także na rynek wtórny. Zainteresowanie koncernów samochodowych rynkiem aftermarketowym wzrasta również dlatego, że potrzebują one środków na inwestycje, a z samej sprzedaży aut jest ich za mało. Stąd wspólne inwestycje dotychczasowych konkurentów rynkowych w opracowanie i produkcję nowych, „wspólnych” modeli, różniących się jedynie logo. Sieci dilerskie szykują więc nowe akcje promocyjne, mające na celu przyciągnięcie właścicieli starszych pojazdów do korzystania z usług serwisów autoryzowanych.
Do tej pory akcje te nie przynosiły widocznych sukcesów, głownie z powodu wysokich cen usług. Jedną z możliwości ich obniżenia jest wprowadzenie części zamiennych z linii ekonomicznych oferowanych przez ASO, co realizuje już koncern PSA. Innym o wiele skuteczniejszym sposobem jest ograniczanie dostępu warsztatom niezależnym do diagnostyki pojazdów przez wprowadzenie tzw. bramki SGW, którą zamierza stosować coraz więcej producentów aut. Jeden z operatorów sieci niezależnych warsztatów zachęca do otwierania nowych serwisów, argumentując, że to znakomity interes, nawet dla osób niezwiązanych do tej pory z motoryzacją. W Polsce działa już 24 tysiące warsztatów niezależnych. Czy potrzeba więcej?
Ryszard Polit
redaktor naczelny
SPIS TREŚCI
NOWOŚCI
Nowe rozmiary opon Michelin
Gates poszerza ofertę
Renowacja reflektorów
Środek do czyszczenia silników – Castrol Engine Shampoo
Całoroczna opona od Firestone
Aplikacja firmy MEWA
Dynamiczne kierunkowskazy OSRAM
Z ŻYCIA BRANŻY
Rallyexperts – konkurs Schaefflera
VARTA – wystartuj na nowo
Nowa usługa TEXA Poland
Czat z Inter Carsem
Szkolenia z Denso
PZU GO – ratuje życie
Dożywotnia gwarancja Volvo
Współpraca Forda i VW
Toyota w Europie modyfikuje logo
PRAKTYKA WARSZTATOWA
PassThru krok po kroku (cz. 21) – Grupa Renault
Praktyka warsztatowa: OLEJE SILNIKOWE
Jak działa MultiAir?
Oscyloskop w warsztacie (cz. 11) – magistrala danych CAN
Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem przeciążeniowym ITL na przykładzie Citroena Jumpera
Silnik EA888 koncernu Volkswagen w warsztacie (cz. 5)
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 14) – Renault/Citroen
Dynamiczna wymiana oleju w automatach
PRODUKTY
Płyn chłodniczy
Nowy TEXA AXONE NEMO 2
W WARSZTACIE
Wyciągi spalin
TRENDY
Auta autonomiczne – będą, ale nie wiadomo kiedy
AUTO I TECHNIKA
ZF stawia na elektryczność
Koncepcja MAHLE
Mercedes się elektryfikuje
Zawieszenie o zmiennej sile tłumienia według KYB
STREFA BIZNES
Rozmowa z Krzysztofem Dubisem, właścicielem warsztatu MotoEWOLUCJA
Czym jeździ sektor MSP?
Odmrożenie gospodarki a czujność przedsiębiorców
Czy warto zamontować ładowarkę?