fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Spis treści wydania 6/2011 (PS)


























Wstęp

1. BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA UKŁADÓW ZASILANIA COMMON RAIL FIRMY BOSCH
1.1. Pompy wysokiego ciśnienia i zawory pomp 
1.2. Zębate pompy wstępnego tłoczenia paliwa zintegrowane z pompami HP układów common rail
1.3. Kolektory paliwa z zaworami układów common rail 
1.4. Wtryskiwacze układów common rail
1.5. Regulacja wysokiego ciśnienia w całym układzie common rail
1.6. Rozwiązania konstrukcyjne układów common rail
1.7. Elektroniczny system sterujący pracą układów zasilania common rail

2. BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA UKŁADÓW ZASILANIA COMMON RAIL FIRMY DELPHI
2.1. Pompy wysokiego ciśnienia i zawory pomp układów CR
2.2. Kolektory paliwa
2.3. Wtryskiwacze
2.4. Elektroniczny system sterujący pracą układów zasilania CR

Spis treści wydania 5/2011 (PS)


























1. ALFA ROMEO
Alfa Romeo 147 – błędne wskazanie poziomu paliwa
Alfa Romeo 156 – odpada pokrywa skrzynki bezpieczników
Alfa Romeo 166 – nieprawidłowe działanie na biegu jałowym

2. AUDI
Audi A2/A4/A6/TT – nieprawidłowe działanie centralnego zamka drzwi
Audi A2 – drzwi nie zamykają się
Audi A3 (8L1) – dach nie daje się zamknąć przy użyciu funkcji „zamykania komfortowego”
Audi A3 – samoczynne otwieranie się i zamykanie centralnego zamka
Audi A4 – niewłaściwe działanie zamka pokrywy bagażnika
Audi A4/A6 – wskaźnik poziomu paliwa nie działa poprawnie
Audi A6/A4 – nie działa automatyka podnoszenia i opuszczania szyb po ponownym podłączeniu akumulatora
Audi A6 – nie działa brzęczyk ostrzegawczy
Audi A6 – komunikat „Otwarte drzwi”; nie działa oświetlenie wewnętrzne; błędne wyzwalanie instalacji alarmowej
Audi A6 – awaria oświetlenia wnętrza i/lub elektrycznych podnośników szyb; sporadycznie nie jest możliwe otwarcie/zamknięcie drzwi
Audi A6 – świeci się kontrolka ładowania akumulatora
Audi A6 – złe przenoszenie momentu napędowego przez automatyczną skrzynię biegów
Audi A6/A4 – wentylatory chłodnicy pracują nadal po wyłączeniu zapłonu; rozładowanie akumulatora
Audi – zadziałanie alarmu po otwarciu samochodu kluczem
Audi – przerwy albo trzeszczenie przy odtwarzaniu płyt CD
Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz – w pojazdach z centralnym zamkiem z systemem podciśnieniowym po wymianie urządzenia sterującego dochodzi do ponownej awarii

3. BMW
BMW serii 3 (E 46)/serii 5 (E 39)/serii 7 (E 38, E 65, E 66) – zakleszcza się pedał gazu
BMW serii 5 (E39) – działanie funkcji wycieraczek „Wisch-Wasch”
BMW serii 5 (E39) – centralny zamek samoczynnie zamyka i otwiera się przy wstrząsach
BMW serii 5 Touring (kombi) (E39) – niewłaściwe działanie wycieraczki szyby tylnej
BMW serii 5 (E39)/serii 7 (E38)/serii 8 (E31) – zapalanie się lampki kontrolnej instalacji przeciwpoślizgowej kół napędowych (ASC)
BMW serii 5 (E39)/serii 7 (E38) – brzęczące dźwięki z komory silnika, rozładowany akumulator
BMW serii 5 (E39)/serii 7 (E38) – silnik nie daje się uruchomić w położeniu dźwigni zmiany biegów P albo N
BMW serii 5 (E60)/serii 7 (E65) – zapalanie się lampki kontrolnej systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach

4. CITROËN
Citroën Saxo – nie działa ogrzewanie szyby tylnej i filtr wnętrza kabiny

5. CHRYSLER
Chrysler Voyager – niedokładne wskazanie poziomu paliwa
Chrysler Voyager II (GS) – nie załącza się automatyczna skrzynia biegów/nie działa prędkościomierz
Chrysler PT Cruiser – wskaźnik poziomu paliwa nie wskazuje pełnego zbiornika

6. FIAT
Fiat Punto – zapalanie się lampki kontrolnej elektrycznego wspomagania układu kierowniczego
Fiat Punto – chwilowe awarie prędkościomierza
Fiat Idea 1.4 – wadliwa przekładnia automatyczna, utrudniony wybór biegów
Fiat Stilo – hałas z zaworu pojemnika z węglem aktywnym

7. FORD
Ford Ka – awaria centralnego zamka
Ford Fiesta – wadliwe działanie blokady centralnej, luźna dźwignia uchwytu drzwi
Ford Fiesta/Focus – niestabilne wskazania prędkościomierza, niewłaściwy rozruch silnika, maleje zależna od prędkości jazdy głośność radia
Ford Focus – ograniczony zasięg i niewłaściwe działanie pilota centralnego zamka
Ford Fiesta/Focus/Focus TDCI – hałasujący pasek napędzający osprzęt silnika
Ford Focus – chwilowe przerwy pracy dmuchawy, zauważalny zapach topiącego się tworzywa sztucznego
Ford Focus – wskazówka prędkościomierza skacze podczas przyspieszania
Ford Mondeo – ogrzewanie postojowe nie działa; silnik nie daje się uruchomić
Ford Mondeo – stałe świeci się lub brak światła hamowania
Ford Mondeo/Focus – przeprogramowanie pilota centralnego zamka
Ford Mondeo – centralny zamek nie działa prawidłowo
Ford Mondeo – migoczące światło reflektorów; wentylator chłodnicy pracuje ciągle na II stopniu
Ford Mondeo – lampka kontrolna ładowania świeci się stale przy pracującym silniku

8. JEEP
Jeep Cherokee XJ – niewłaściwe działanie kierunkowskazu i świateł ostrzegawczych

9. LAND ROVER
Land Rover Freelander – nie działa elektryczne sterowanie tylnej szyby
Land Rover Freelander – silnik źle zapala lub rozrusznik nie obraca silnika
Land Rover Defender – nie działają światła hamowania; rozładowany akumulator

10. MERCEDES-BENZ
Mercedes-Benz klasy A (W 168) – wskazanie serwisowe nie jest prawidłowo skasowane po przeglądzie
Mercedes-Benz klasy A (W 168) – chwilowe przerwy w działaniu systemów elektrycznych
Mercedes-Benz klasy C (W 202, W 203)/Mercedes-Benz CLK (W 208, W 209) – Parktronic (system ułatwiający parkowanie) pracuje nieprawidłowo
Mercedes-Benz klasy C (W 202)/Mercedes-Benz klasy E (W 210)/Mercedes-Benz CLK (W 208) – przypadkowe uruchamianie się alarmu
Mercedes-Benz klasy C (W 203) – awaria zamka centralnego drzwi przednich
Mercedes-Benz klasy C (W 208)/Mercedes-Benz klasy E (W 210) – wyświetlacz wielofunkcyjny wskazuje „uszkodzenie czujnika oleju”
Mercedes-Benz klasy C (W 202) – niewłaściwe działanie wskaźnika poziomu paliwa
Mercedes-Benz klasy C (W 203) – błędne dane na arkuszu danych bezpieczników
Mercedes-Benz klasy C (W 202) – zapala się lampka kontrolna ilości płynu chłodzącego
Mercedes-Benz klasy C (W 203) – wilgoć w skrzynce modułów i bezpieczników w komorze silnika
Mercedes-Benz klasy E (W 210) – zapala się kontrolka braku wody w zbiorniku spryskiwacza szyb
Mercedes-Benz klasy E (W 210) – hałasy ze strefy tunelu wału napędowego
Mercedes-Benz klasy E (W 210) – kontrolka wstępnego podgrzewania paliwa nie świeci się i/lub czasami świeci się podczas jazdy
Mercedes-Benz klasy E (W 210)/Mercedes-Benz klasy C (W 202) – usterka działania dachu odsuwanego podnoszonego
Mercedes-Benz klasy SLK (R 170)/Mercedes-Benz klasy C (W 202)/Mercedes-Benz CLK (W 208)/Mercedes-Benz klasy E (W 210) – zablokowanie dźwigni skrzyni biegów
Mercedes-Benz klasy M (W 163) – wskaźnik poziomu paliwa
Mercedes-Benz klasy E (W 124 i W 210)/Mercedes-Benz klasy SL (R 129)/Mercedes-Benz klasy S (W 140)/Mercedes-Benz klasy C (W 202) – nie działa tempomat; regulacja silnika schodzi zbyt wcześnie do biegu „D”; podczas hamowania zapala się kontrolka świateł
Mercedes-Benz klasy E (W 124 i W 210)/Mercedes-Benz klasy SL (R 129)/Mercedes-Benz klasy S (W 140)/Mercedes-Benz klasy C (W 202) – radio nie działa, antena automatycznie się wysuwa i chowa
Mercedes-Benz – wymiana świec żarowych

11. OPEL
Opel Corsa C – problemy z OBD-AU
Opel Corsa C – awaria układu spryskiwaczy szyby przedniej i tylnej
Opel Corsa C – wnikanie wody do przestrzeni dla nóg kierowcy
Opel Astra G – wyświetlacz licznika kilometrów nie pokazuje cyfr
Opel Astra G/Zafira – skrzypiące dźwięki z obszaru kolumny kierownicy
Opel Vectra C/Signum – nie działa rozrusznik
Opel Vectra B – awaria wentylatora chłodnicy
Opel Vectra B/Omega B – instalacja alarmowa nie zostaje uaktywniona przez centralny zamek
Opel Vectra B – stałe świecenie się oświetlenia wnętrza
Opel Vectra B - Świecenie się lampki kontrolnej poziomu płynu chłodzącego
Opel Vectra C Caravan – pokrywa tylna nie zamyka się
Opel Zafira A – wadliwe sterowanie podnośników szyb
Opel Vivaro – zapala się lampka kontrolna immobilizera
Opel − różne modele – radioodtwarzacz CD samoczynnie włącza się i wyłącza/rozładowany akumulator

12. PEUGEOT
Peugeot 206 – pojazd nie daje się uruchomić
Peugeot 206 – awaria układów elektrycznych; dym z zestawu wskaźników
Peugeot 206 – niewłaściwe wskazania paliwomierza
Peugeot 206 – przepalony bezpiecznik; elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne i tylny podnośnik szyby nie działają; świeci się lampka ładowania akumulatora
Peugeot 206 – wymiana seryjnego odbiornika radiowego na urządzenie z wyposażenia dodatkowego
Peugeot 207 – awaria alternatora; rozładowany akumulator
Peugeot 307 – po naprawie powypadkowej układ kierowniczy ciężko pracuje
Peugeot 307 – wszystkie kontrolki i światła ostrzegawcze na tablicy rozdzielczej świecą się bez powodu; zapis kodów usterek w pamięci usterek; żarówki przepalają się; wahania wskazań przyrządów
Peugeot 406 – sporadyczne zapalanie się sygnału wskaźnika zużycia hamulca
Peugeot 407 – rozładowany akumulator, nie można uruchomić silnika

13. SAAB
Saab 9-3 – drzwi blokują się i odblokowują samodzielnie; nie jest możliwy rozruch silnika
Saab 9-3 – problemy z automatyczną skrzynią biegów
Saab 9-3 – błędne wskazania poziomu paliwa, niewłaściwa praca silnika
Saab 9-3 – awaria wycieraczki szyby tylnej
Saab 9-3 Cabrio – podczas otwierania/zamykania dachu zasłona nie przesuwa się
Saab 9-5 – uszkodzone przewody w przestrzeni dla radia

14. ŠKODA
Škoda Fabia (6Y) – nieprzyjemny zapach w kabinie

15. TOYOTA
Toyota Saris – stała praca pompy hydraulicznej
Toyota Avensis (T22) – nie działa rozrusznik/zapłon

16. VOLKSWAGEN
Volkswagen Lupo – radio wyłącza się samoczynnie
Volkswagen Polo (6N2) – awaria elektrycznego podnośnika szyby
Volkswagen Golf III (1H) – problemy z instalacją elektryczną
Volkswagen Golf III – podczas uruchamiania silnika gasną lampki kontrolne; silnik nie uruchamia się; styk S nie działa
Volkswagen Golf III – nagłe zamykanie się drzwi
Volkswagen Golf III/Passat B4 (35i) – silnik się nie uruchamia lub gaśnie
Volkswagen Golf IV (1J) – stale świeci się lampka oświetlająca komorę bagażnika; uruchamia się alarm
Volkswagen Golf IV Wariant – pokrywa tylna nie zamyka się
Volkswagen Golf IV – awaria centralnego zamka, oświetlenia wnętrza i lampki do czytania
Volkswagen Golf IV – awaria prędkościomierza
Volkswagen Golf IV/Bora/Passat B5/Sharan – świeci się kontrolka braku płynu do spryskiwacza
Volkswagen Passat – hałas z silnika na biegu jałowym
Volkswagen Passat (3B) – szyby boczne nie zamykają się całkowicie
Volkswagen Passat 3B/Golf IV/New Betele – niewystarczająca wydajność podgrzewania siedzeń
Volkswagen Passat 3B – sporadyczne uruchamianie się alarmu
Volkswagen New Betele – awaria elektrycznego podnośnika szyb po kilkukrotnym użyciu
Volkswagen Sharan – nierównomierna praca dmuchawy
Volkswagen – hałas z kolumny kierownicy
Volkswagen – awarie przepływomierza
Volkswagen – zmieniacz płyt CD
Volkswagen – wymiana wtryskiwaczy (ważna wskazówka dotycząca montażu nowych wtryskiwaczy)

Spis treści wydania 4/2011 (PS)


























1. OGÓLNA BUDOWA LINII DIAGNOSTYCZNYCH >> 6
1.1. Struktura linii dla aut osobowych >> 6
1.2. Struktura linii dla pojazdów ciężarowych i uniwersalnych >> 7

2. ZAKRES BADAŃ >> 10
2.1. Zakres badań linii dla aut osobowych >> 10
2.2. Zakres badań linii dla a pojazdów ciężarowych i uniwersalnych >> 11

3. USYTUOWANIE ELEMENTÓW LINII NA STANOWISKU KONTROLNYM STACJI KONTROLI POJAZDÓW >> 12

4. ZASADNICZE ELEMENTY SKŁADOWE LINII DIAGNOSTYCZNYCH >> 15
4.1. Centralne jednostki sterujące >> 15
4.2. Urządzenia do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu >> 16
4.3. Urządzenia do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t >> 20
4.3.1. Testery wibracyjne analizujące drgania w funkcji czasu (typu Boge) >> 21
4.3.2. Testery wibracyjne analizujące nacisk koła na podłoże (typu Eusama) >> 25
4.4. Urządzenia do kontroli działania hamulców >> 29
4.4.1. Urządzenia płytowe (najazdowe) >> 30
4.4.2. Urządzenia rolkowe >> 31
4.5. Urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu >> 38
4.5.1. Urządzenia z napędem pneumatycznym >> 41
4.5.2. Urządzenia z napędem hydraulicznym >> 43
4.6. Inne urządzenia >> 43

5. TENDENCJE ROZWOJOWE LINII DIAGNOSTYCZNYCH >> 48
5.1. Linie motocyklowe >> 48
5.2. Linie segmentowe >> 50
5.3. Linie podwójne >> 51
5.4. Linie uniwersalne >> 51
5.5. Linie mobilne >> 53
5.6. Linie z hamownią podwoziową >> 54

8. PODSUMOWANIE >> 57

7. LITERATURA >> 58

Spis treści wydania 3/2011 (PS)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. UKŁADY WYRÓWNOWAŻENIA SILNIKÓW SPALINOWYCH >> 6
5.1. Budowa sprzęgieł firm Schaeffler (LuK) i Valeo >> 11

6. ZUŻYCIE ZESPOŁÓW SPRZĘGIEŁ, PRZYCZYNY ICH POWSTAWANIA I TECHNOLOGIA WYMIANY >> 20
6.1. Przyczyny powstawania niesprawności zespołów sprzęgieł >> 20
6.2. Metodyka postępowania w zakresie rozpoznawania objawów zużycia oraz wymiany sprzęgieł, kół zamachowych i dwumasowych kół zamachowych >> 21
6.3. Typowe objawy niesprawności zespołów sprzęgieł i ich diagnostyka na przykładzie rozwiązań firmy Schaeffler (LuK) >> 21
6.4. Rodzaje objawów niesprawności zespołów sprzęgieł i przyczyny ich powstawania na przykładzie rozwiązań firmy Schaeffler (LuK) >> 22
6.5. Sposoby usuwania objawów niesprawności sprzęgieł w kontekście stwierdzonych rodzajów i przyczyn ich powstawania >> 39
6.6. Realizacja czynności związanych z wymianą zespołu sprzęgła >> 42

7. BUDOWA SPRZĘGIEŁ FIRMY ZF (SACHS) >> 45
7.1. Objawy i przyczyny powstawania niesprawności zespołów sprzęgieł – ogólne wskazówki do czynności naprawczych >> 56
7.2. Zalecenia obsługowo-montażowe zespołów sprzęgieł firmy ZF (SACHS) >> 59

LITERATURA >> 62

Spis treści wydania 2/2011 (PS)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

WSTĘP >> 6

1. SPOSOBY TŁUMIENIA DRGAŃ SILNIKÓW SPALINOWYCH I UKŁADÓW NAPĘDOWYCH >> 7
1.1. Konstrukcje dwumasowych kół zamachowych firmy Schaeffler (LuK) >> 10
1.2. Konstrukcje dwumasowych kół zamachowych firmy ZF (SACHS) >> 16

2. KOŁA DWUMASOWE FIRMY SCHAEFFLER (LuK) – NIESPRAWNOŚCI, DIAGNOSTYKA I TECHNOLOGIA WYMIANY >>  18
2.1. Rozpoznawanie objawów zużycia oraz wymiana dwumasowych kół zamachowych >> 18
2.2. Diagnostyka przyrządowa dwumasowych kół zamachowych zamontowanych w pojeździe >> 26
2.3. Kompleksowa analiza uszkodzeń sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego w samochodzie Mercedes-Benz Sprinter >> 36

3. DWUMASOWE KOŁA ZAMACHOWE FIRMY ZF (SACHS) >> 40
3.1. Metodyka postępowania w zakresie rozpoznawania objawów zużycia oraz wymiany dwumasowych kół zamachowych >> 40
3.2. Technologia demontażu dwumasowych kół zamachowych oraz diagnostyka organoleptyczna >> 41
3.3. Diagnostyka przyrządowa dwumasowych kół zamachowych >> 45
3.4. Przykład technologii wymiany w samochodach Audi (ABGF2) >> 50

4. ZESTAWY ZASTĘPCZE DWUMASOWYCH KÓŁ ZAMACHOWYCH FIRMY VALEO >> 54
4.1. Tradycyjne, hydrauliczne i zestawy naprawcze >> 54
4.2. Technologia montażu >> 57

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem