fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Współczesne systemy alternatywnego zasilania silników spalinowych paliwami gazowymi

2014-03-19-2Od wielu lat gazy propan-butan (LPG) i metan (CNG) stanowią istotną alternatywę dla paliw konwencjonalnych. Przyczyn ich rosnącej popularności należy dopatrywać się zarówno w aspektach ekonomicznych (obniżenie kosztów użytkowania pojazdu zasilanego paliwem gazowym), jak i ekologicznym, szczególnie w przypadku gazu ziemnego.

Historia wykorzystania paliw gazowych do napędu pojazdów samochodowych jest stosunkowo długa i sięga drugiej wojny światowej. Brak dostępności paliw konwencjonalnych w tym okresie wymusił zainteresowanie wykorzystaniem innych źródeł energii do napędu silników spalinowych. Przykładowe adaptacje z tamtego okresu przedstawiono na zdjęciach 1 i 2.

 

2014-03-19-1

1. Pojazdy adaptowane do zasilania CNG w 1941 r. przez firmę Officina Mecchanica Tartarini z Bolonii Fot. Tartarini

 

Pierwsze systemy zasilania paliwami gazowymi

Pierwsze systemy zasilania paliwami gazowymi realizowały zasadę analogiczną do sposobu funkcjonowania gaźnika w systemach benzynowych – poprzez połączenie komory regulacyjnej reduktora z mieszalnikiem umieszczonym w układzie dolotowym (rys. 3).

Podciśnienie wytwarzane na dyszy mieszalnika jest proporcjonalne do obciążenia silnika, a tym samym do ilości przepływającego powietrza. Ustalając odpowiednią sztywność mechanizmu mebranowo-dźwigniowego i średnicę dyszy (czy też rurki) w bardzo prosty sposób wytwarzano mieszaninę powietrza i gazu zapewniając pracę silnika w całym zakresie jego obciążeń. Rozwiązanie to w latach 70. uzupełniono układami mechanicznej, a następnie elektronicznej regulacji przepływu. Układy te pozwoliły uzyskać stechiometryczny skład mieszaniny powietrzno-gazowej, a następnie precyzyjną regulację i kontrolę składu mieszanki w oparciu o sygnał zwrotny z sondy lambda. Zapewniono tym samym możliwość prawidłowego funkcjonowania układu oczyszczania spalin zbudowanego w oparciu o katalizator (rys. 4).

 

(...)

 

Bartosz Flekiewicz

 

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 3/2014.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem