fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Układ zasilania w silniku 1.3 Multijet

Na prośbę Czytelnika przedstawiamy układ zasilania silnika 1.3 Multijet z systemem Magneti Marelli 6JF3. To dość popularna jednostka napędowa stosowana w wielu pojazdach.

Silnik 1.3 Multijet został zaprojektowany przez Fiat – GM Powertrain w 2003 r. Stosowano go w samochodach marki Fiat, gdzie występuje pod nazwą 1.3 Multijet, w Oplach jako CDTi, w Suzuki jako DDIS, a w Fordach – jako Duratorq TDCi. W zależności od marki moc maksymalna i inne parametry silnika nieco się różnią:

  • 70/75 KM – m.in. Fiat (Punto, Panda, Palio/Albea, Idea), Opel (Corsa, Combo, Meriva), Suzuki (Swift), Ford Ka II;
  • 90 KM – m.in. Fiat (Grande Punto, Linea), Opel (Corsa, Astra).

 

Cechy konstrukcyjne

System sterowania Magneti Marelli 6JF3 charakteryzuje możliwość wykonania maksymalnie pięciu wtrysków w zależności od warunków działania silnika. Wtrysk właściwy może być poprzedzony maksymalnie dwoma wtryskami pilotującymi, które umożliwiają wstępne nagrzanie komory spalania w taki sposób, by zapobiec nagłemu skokowi ciśnienia wskutek szybkiego spalania wtrysku właściwego. Dzięki temu silnik pracuje w bardziej regularny sposób i emituje mniej hałasu. Dwa wtryski następujące po wtrysku właściwym poprawiają wydajność spalania i w konsekwencji prowadzą do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.

Wartość ciśnienia oraz jego szybka i ciągła kontrola są jednym z podstawowych parametrów potrzebnych do realizacji tej strategii. Regulacja ciśnienia wtrysku jest możliwa dzięki cechom konstrukcyjnym systemu, który jest wyposażony w pompę ciśnienia, regulator ciśnienia, czujnik ciśnienia i odrębne wtryskiwacze elektromagnetyczne sterowane przez centralkę. W ten sposób ciśnienie wtrysku jest niezależne od prędkości obrotowej silnika.

Jacek Panic
Fot. Fiat

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2014

 

 

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem