Na początku marca Komisja Europejska opublikowała wyniki badań, z których wynika, że nie ma jednoznacznych dowodów, by stosowany w klimatyzacji nowych pojazdów (zgodnie z dyrektywą MAC – Mobile Air Conditioning) czynnik chłodniczy R1234yf stanowił poważne zagrożenie podczas pracy w normalnych i przewidywalnych warunkach.
Decyzją Unii Europejskiej, zgodnie z zapisami dyrektywy 2006/40/WE (tzw. dyrektywy MAC), od 1 stycznia 2013 roku czynnik R1234yf jest obowiązkowy do stosowania w klimatyzacjach nowo homologowanych samochodów. Zastępuje stosowany do tej pory czynnik R134a, z grupy fluorowanych gazów cieplarnianych (F-gazów), ze względów ochrony środowiska.
R134a ma wysoki współczynnik ocieplenia globalnego GWP (Global Warming Potential) – aż 1430. Dla czynnika R1234yf wartość GWP (według różnych badań) nie przekracza wartości 6. Dlatego czynnik R134a już zniknął z samochodowych układów klimatyzacyjnych we wszystkich nowych modelach, natomiast od 1 stycznia 2017 roku jego użycie będzie zakazane we wszystkich nowo produkowanych samochodach.
Fot. Bosch
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2014