fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Dwumasowe koło zamachowe

Jak wynika z rozmów z mechanikami, do warsztatów coraz częściej przyjeżdżają samochody, w których po stosunkowo niewielkim przebiegu uległo uszkodzeniu dwumasowe koło zamachowe. Właściciele pojazdów chcą pozbyć się kłopotów i zastąpić je kołem jednomasowym oferowanym przez Valeo.

Dwumasowe koła zamachowe (DKZ) są montowane już w ponad 75% pojazdów produkowanych na rynek europejski. Przedwczesne zużycie tego elementu często wynika z niewłaściwej jazdy – kierowcy są bowiem informowani, że im niższa prędkość obrotowa silnika, tym zużycie paliwa jest mniejsze. Jeśli dodamy do tego ideologię ekologiczną, trudno się dziwić kierowcom.

Tymczasem utrzymywanie silnika na niskich obrotach nie jest korzystne dla trwałości DKZ. Jak mówią inżynierowie z fi rmy ZF, nie ma odwrotu od DKZ – wynika to z konstrukcji samego silnika. Obecnie jednostki napędowe są wykonywane z tzw. materiałów lekkich (stopy aluminium/magnezu), które gorzej tłumią drgania niż wcześniej stosowane żeliwo. Kolejnym powodem instalowania DKZ jest stosowanie downsizingu silników, w których z małej pojemności skokowej uzyskuje się znaczną moc maksymalną. Mimo agresywnej propagandy o doskonałości tego pomysłu ma on wadę – silniki takie nie są zbyt elastyczne i wymagają zastosowania skrzyń biegów o dużej liczbie przełożeń.

Niestety, co podkreślają konstruktorzy ZF, w przekładniach 7-biegowych należy szczególnie dokładnie wytłumić drgania rezonansowe, które występują właśnie na biegu jałowym i przy niskich prędkościach obrotowych. Poważnie myśli się nawet o trzymasowych kołach zamachowych.

Fot. ZF

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 6/2014

 

 

width=

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem