Samochody wyposażone w system wspomagania parkowania nie są już rzadkością. Diagnozowanie tych systemów, wyposażonych w różne czujniki, jest istotnym elementem pracy warsztatu samochodowego.
Najbardziej popularnym systemem wspomagania parkowania jest Parktronic wyposażony w czujniki ultradźwiękowe lub radarowe krótkiego zasięgu. Do wizualizacji ich wskazań służą wskaźniki diodowe (LED) lub w nowszych rozwiązaniach wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD. W pojeździe Mercedes-Benz Sprinter (W906) zamontowany jest układ Parktronic wykorzystujący dziesięć czujników ultradźwiękowymi oraz trzy wskaźniki diodowe. Centralny wskaźnik informuje o odległości przed pojazdem, natomiast dwa pozostałe wskaźniki ulokowane są w lusterkach bocznych. Dodatkowo system wyposażony jest w dwa sygnalizatory akustyczne (brzęczyki), które uruchamiane są w przypadku zlokalizowania przeszkody z przodu bądź z tyłu pojazdu.
W pojazdach Audi stosowany jest optyczny układ parkowania (OPS), który jest rozszerzeniem wcześniej stosowanego systemu Parktronic. Układ OPS wyposażony jest w 8 czujników ultradźwiękowych piątej generacji, dwa sygnalizatory akustyczne (przedni i tylny) oraz możliwość generowania wirtualnych obrazów na centralnym wyświetlaczu systemu MMI. System może być również rozbudowany o kamerę cofania. Wykorzystywane czujniki ultradźwiękowe – w zależności od miejsca montażu – wykrywają obiekty znajdujące się w zakresie od 25 do 160 cm od pojazdu. System działa przy prędkości nieprzekraczającej 15 km/h.
Marcin Lechowski
Fot. Audi
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014