fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Diagnostyka systemu wspomagania parkowania pojazdu

Samochody wyposażone w system wspomagania parkowania nie są już rzadkością. Diagnozowanie tych systemów, wyposażonych w różne czujniki, jest istotnym elementem pracy warsztatu samochodowego.


Najbardziej popularnym systemem wspomagania parkowania jest Parktronic wyposażony w czujniki ultradźwiękowe lub radarowe krótkiego zasięgu. Do wizualizacji ich wskazań służą wskaźniki diodowe (LED) lub w nowszych rozwiązaniach wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD. W pojeździe Mercedes-Benz Sprinter (W906) zamontowany jest układ Parktronic wykorzystujący dziesięć czujników ultradźwiękowymi oraz trzy wskaźniki diodowe. Centralny wskaźnik informuje o odległości przed pojazdem, natomiast dwa pozostałe wskaźniki ulokowane są w lusterkach bocznych. Dodatkowo system wyposażony jest w dwa sygnalizatory akustyczne (brzęczyki), które uruchamiane są w przypadku zlokalizowania przeszkody z przodu bądź z tyłu pojazdu.

W pojazdach Audi stosowany jest optyczny układ parkowania (OPS), który jest rozszerzeniem wcześniej stosowanego systemu Parktronic. Układ OPS wyposażony jest w 8 czujników ultradźwiękowych piątej generacji, dwa sygnalizatory akustyczne (przedni i tylny) oraz możliwość generowania wirtualnych obrazów na centralnym wyświetlaczu systemu MMI. System może być również rozbudowany o kamerę cofania. Wykorzystywane czujniki ultradźwiękowe – w zależności od miejsca montażu – wykrywają obiekty znajdujące się w zakresie od 25 do 160 cm od pojazdu. System działa przy prędkości nieprzekraczającej 15 km/h.

Marcin Lechowski
Fot. Audi

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem