fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Zamiana koła dwumasowego na sztywne, cz. 2

Zamiana koła dwumasowego na sztywne, cz. 2Kontynuujemy tekst z poprzedniego numeru dotyczący zamiany dwumasowego koła zamachowego na koło sztywne w silniku B5204T5 (Volvo S 60 2001 rok).

Tak jak poprzednio zaznaczamy, że zamiana dwumasowego koła zamachowego na sztywne jest niezalecana lub wręcz zabroniona przez producentów pojazdów. Jednak na żądanie klientów wiele warsztatów decyduje się na taką operację.


W naszym przykładowym Volvo procedura wymiany dwumasowego koła zamachowego lub jego zamiany na koło sztywne obejmuje:

- odłączenie akumulatora ołowiowego oraz wymontowanie kół jezdnych,
- demontaż osprzętu silnika,
- wymontowanie półosi i wału napędowego (tylko pojazdy z napędem 4 x 4),
- wymontowanie skrzynki przekładniowej,
- wymontowanie sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego i wysprzęglika,
- czyszczenie wałka sprzęgłowego,
- montaż dwumasowego koła zamachowego (koła sztywnego), sprzęgła i wysprzęglika,
- montaż skrzynki przekładniowej,
- montaż półosi i wału napędowego (tylko pojazdy z napędem 4 x 4),
- montaż kół,
- odpowietrzenie układu hydraulicznego zasilania wysprzęglika.

Powyższe czynności należy wykonać zarówno w przypadku dokonywania naprawy bez wymontowania silnika (na pojeździe), jak i z wymontowaniem silnika (poza pojazdem), np. w celu dokonania innych napraw. Do wykonania czynności naprawczych niezbędne są narzędzia uniwersalne oraz specjalne, przeznaczone dla danego modelu samochodu.

Prace należy przeprowadzać po ustawieniu pojazdu na podnośniku samochodowym (najlepiej dwukolumnowym, zapewniającym dobry dostęp do poszczególnych elementów).

Jerzy Kaparuk
Fot. LuK

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem