fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Amortyzatory - pomijany element, cz. 1

Szczegół konstrukcyjny – ale jakże ważny dla trwałości. Wybrane  rodzaje uszczelnień amortyzatorów: a) uszczelniacz prosty, b) uszczelniacz  podwójny, c) uszczelniacz wysokiej sprawności D1V, d) uszczelniacz wysokiej sprawności D2VKonstrukcja amortyzatorów staje się coraz bardziej skomplikowana, przez co ich właściwy dobór do danego pojazdu jest trudniejszy.


Amortyzatory stosowane są w celu zmniejszenia drgań, a nawet kołysania nadwozia samochodowego. W dużej mierze to one powodują dociskanie koła do nawierzchni drogi oraz ograniczenie wpływu nierówności drogi na nadwozie.

Sprawność amortyzatorów bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo osób jadących w pojeździe oraz komfort podróżowania. Samochód, w którym amortyzatory uległy zużyciu, będzie zachowywał się prawie tak, jakby był ich pozbawiony. Kołysaniu nadwozia towarzyszy niepoprawna reakcja na nierówności nawierzchni drogi. W rezultacie dochodzi między innymi do wydłużenia drogi hamowania. W pewnych sytuacjach zużyte amortyzatory mogą być przyczyną utraty kontroli nad pojazdem, co spotykane jest szczególnie często podczas dynamicznej i szybkiej jazdy na krętych drogach. Charakterystyczna dla zużycia amortyzatorów jest powolna utrata charakterystyki tłumienia w całym okresie ich eksploatacji. Kierowcy przyzwyczajają się do pogarszającej się charakterystyki tłumienia i często nie są świadomi pojawiającego się niebezpieczeństwa. Charakterystyka tłumienia amortyzatorów jest kompromisem między komfortem jazdy a własnościami jezdnymi pojazdu.

Oferta amortyzatorów na naszym rynku jest ogromna i obok znanych firm (jak: Sachs, Monroe, KYB, Delphi, TRW, Bilstein, Magneti Marelli, Magnum Technology) spotkać można produkty firm egzotycznych. Amortyzatory poszczególnych producentów różnią się szczegółami konstrukcyjnymi, np. rodzajem uszczelnień i jakością wykonania. Podczas wyboru producenta warto się kierować jakością produktu, nawet jeśli klienci chcą amortyzator najtańszy.

 

Tomasz Hinz
Rys. Sachs

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 10/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem