fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Zamiana dwumasowego koła zamachowego na koło sztywne, cz. 3

Zamiana dwumasowego koła zamachowego na koło sztywne, cz. 3W niniejszym artykule ujęto dalszy zakres czynności związanych z opisem procedury wymiany dwumasowego koła zamachowego w silniku B5204T5, montowanym w samochodzie Volvo S60.


Wymontowanie skrzynki przekładniowej

Po wcześniejszym odkręceniu śrub łączących skrzynkę przekładniową z silnikiem, odłączeniu półosi oraz opuszczeniu całego zespołu napędowego możliwe jest odsunięcie skrzynki od silnika. Przy wyjmowaniu tylko samej skrzynki przekładniowej wystarczy obniżyć zespół napędowy o 250 mm. Do wykonywania tej czynności przy samochodzie uniesionym na znaczną wysokość konieczne jest użycie dodatkowego podnośnika hydraulicznego ze wspornikiem pod skrzynkę. Jeżeli samochód jest nieznaczne uniesiony nad poziom posadzki, wystarczające jest użycie wózka wsuniętego pod zespół napędowy.

Skrzynkę przekładniową należy odsuwać zwracając uwagę, żeby nie dopuszczać do ukosowania na połączeniu wałek sprzęgłowy – tarcza sprzęgła. Po jej wyjęciu, wskazane jest osłonięcie otworów połączenia przekładni z półosiami napędowymi. Nie należy również zbytnio przekręcać skrzynki przekładniowej, co uchroni przed wylewaniem się oleju otworami połączeń półosi. Jeżeli w perspektywie naprawy są do wykonania czynności wymagające obracania skrzynką przekładniową, olej powinien być zlany.

Wymontowanie sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego

Po wymontowaniu skrzynki przekładniowej należy odkręcić czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego od kadłuba silnika. Czynności naprawcze przy silniku polegają na odkręceniu sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego. W celu odkręcenia sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego należy założyć blokadę koła na wieniec zębaty rozrusznika. Po zdjęciu dwumasowego koła zamachowego weryfikacji podlega pierścień uszczelniający wału korbowego. W razie widocznych przecieków oleju pierścień podlega wymianie.

Jerzy Kaparuk

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11-12/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem