W niniejszym artykule ujęto dalszy zakres czynności związanych z opisem procedury wymiany dwumasowego koła zamachowego w silniku B5204T5, montowanym w samochodzie Volvo S60.
Wymontowanie skrzynki przekładniowej
Po wcześniejszym odkręceniu śrub łączących skrzynkę przekładniową z silnikiem, odłączeniu półosi oraz opuszczeniu całego zespołu napędowego możliwe jest odsunięcie skrzynki od silnika. Przy wyjmowaniu tylko samej skrzynki przekładniowej wystarczy obniżyć zespół napędowy o 250 mm. Do wykonywania tej czynności przy samochodzie uniesionym na znaczną wysokość konieczne jest użycie dodatkowego podnośnika hydraulicznego ze wspornikiem pod skrzynkę. Jeżeli samochód jest nieznaczne uniesiony nad poziom posadzki, wystarczające jest użycie wózka wsuniętego pod zespół napędowy.
Skrzynkę przekładniową należy odsuwać zwracając uwagę, żeby nie dopuszczać do ukosowania na połączeniu wałek sprzęgłowy – tarcza sprzęgła. Po jej wyjęciu, wskazane jest osłonięcie otworów połączenia przekładni z półosiami napędowymi. Nie należy również zbytnio przekręcać skrzynki przekładniowej, co uchroni przed wylewaniem się oleju otworami połączeń półosi. Jeżeli w perspektywie naprawy są do wykonania czynności wymagające obracania skrzynką przekładniową, olej powinien być zlany.
Wymontowanie sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego
Po wymontowaniu skrzynki przekładniowej należy odkręcić czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego od kadłuba silnika. Czynności naprawcze przy silniku polegają na odkręceniu sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego. W celu odkręcenia sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego należy założyć blokadę koła na wieniec zębaty rozrusznika. Po zdjęciu dwumasowego koła zamachowego weryfikacji podlega pierścień uszczelniający wału korbowego. W razie widocznych przecieków oleju pierścień podlega wymianie.
Jerzy Kaparuk
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11-12/2014