fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Inicjalizacja wybranych elementów systemu wspomagania kierownicy ZF Servolectric

Inicjalizacja wybranych elementów systemu wspomagania kierownicy ZF ServolectricW numerze 7-8-9/2014 Auto Moto Serwisu przedstawiliśmy budowę i działanie elektromechanicznego systemu wspomagania układu kierowniczego ZF Servolectric wraz z diagnostyką i adaptacją czujnika momentu na kierownicy. W tym artykule omówimy dane niezbędne do przeprowadzenia diagnozowania, kalibracji i adaptacji pozostałych podzespołów tego układu. 


Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pojazdów optymalizuje parametry bezpieczeństwa jazdy i komfortu pracy kierowcy przy zapewnieniu dużej trwałości mechanizmów wykonawczych i elementów pomiarowych. Podczas naprawy lub wymiany wymaga jednak adaptacji.

Sterownik wspomagania kierownicy w układach z podwójnym zębnikiem i równoległym APA

Sterownik kolumny kierownicy absorbuje i interpretuje sygnały definiujące kąt skrętu koła kierownicy, moment przyłożony na kierowcy, prędkość obrotową silnika pojazdu, prędkość obrotową kół, prędkość obrotową wirnika elektrycznego silnika wspomagania, rzeczywisty promień toru jazdy oraz dyslokację kluczyka zapłonu na podstawie wyjściowego sygnału ze sterownika zestawu wskaźników tablicy rozdzielczej pojazdu.

Sterownik, realizując swoją funkcję, generuje prąd wzbudzenia i wytycza kierunek obrotu niezbędny do wysterowania elektrycznego silnika wspomagania. Aktywacja charakterystyki momentu wspomagania zawartej w trwałej pamięci sterownika wytycza moment wspomagający relatywny do rzeczywistych warunków ruchu (obciążenia) i prędkości pojazdu. Aplikację charakterystyk wspomagania przeprowadza producent pojazdu. Wybrany wariant zależy głownie od masy i wyposażenia pojazdu. Wartość momentu doprowadzonego przez siłownik zależy m.in. od wartości momentu przyłożonego na kierownicy przez kierowcę oraz prędkości ruchu pojazdu.

Pozostałe kluczowe parametry niezbędne do wytyczenia wartości momentu wspomagania są determinowane na podstawie charakterystyki momentu wspomagania przez sterownik.

Piotr Wróblewski

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11-12/2014

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem