fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Diagnostyka czujników temperatury spalin w układach recyrkulacji spalin i regeneracji filtra cząstek stałych

 

samo-1Zadaniem czujników temperatury spalin jest dostarczanie informacji definiujących chwilową wartość temperatury na danym odcinku układu wylotowego do sterownika silnika, niezbędnych do sterowania układem recyrkulacji spalin i regeneracji filtra cząstek stałych. Ze względu na położenie czujników temperatury spalin są one narażone na wysokie i zmienne temperatury oraz drgania. Zakłada się, że po 250 tys. km przebiegu pojazdu czujnik należy wymienić.

Budowa i zasada działania czujników temperatury spalin

Do pomiaru temperatury spalin w układach wylotowych tłokowych silników spalinowych wykorzystuje się czujniki rezystancyjne cienko- lub grubowarstwowe z dodatnim (ang. PTC Positive Temperature Coefficient) lub ujemnym (ang. NTC Negative Temperature Coefficient) współczynnikiem temperaturowym. Do najważniejszych wykonawczych parametrów czujników rezystancyjnych należą: zakres pomiaru wartości, czułość, zakres temperatury pracy, dokładność, powtarzalność, własności dynamiczne, złożoność układu pomiarowego współpracującego w obwodzie czujnika oraz niezawodność.

Do pomiarów temperatury w czujnikach rezystancyjnych wykorzystuje się zmienną wartość rezystancji względem temperatury. Wartość rezystancji przekształcana jest na analogowe napięcie w wyniku uzupełnienia dzielnika napięcia rezystancją neutralną temperaturowo lub o przeciwnej zależności. Najczęściej stosowane czujniki rezystancyjne platynowe i niklowe mają rezystancję 100 Ω w temperaturze 0°C.

Za temperaturę odniesienia przyjmuje się T0 = 20°C. Czułość czujnika definiowana jest przez stosunek wartości jego rezystancji w temperaturze 100°C do rezystancji w temperaturze 0°C.

Materiał bazowy rezystora czujnika temperatury spalin stanowią proste tlenki metali tj. spieki polikrystaliczne o strukturze perowskitowej utworzonej przez stopy trojtlenku tytanu (TiO3) lub platynę (Pt) wraz z stabilizującymi domieszkami. Materiał rezystora na bazie platyny (Pt) jest wykonany w technice grubowarstwowej, posiada dużą dokładność i stabilność temperaturową, a jego charakterystyka jest degresywna, w przeciwieństwie do rezystorów na bazie niklu (Ni). Najważniejszą rolę dla ceramicznych materiałów piezoelektrycznych o strukturze typu perowskitu odgrywają cyrkoniano-tytaniany ołowiu (PbTiO3) oraz dwutlenek cyny SnO2. Sygnał pomiarowy odbierany jest przez elektrody umieszczone po obu stronach materiału bazowego i przekazywany do części pomiarowej, w której następuje wzmocnienie sygnału i jego linearyzacja za pomocą układów kondycjonujących. Obecnie jako materiał bazowy czujników temperatury spalin wykorzystuje się również materiały kompozytowe, np. Fe2O3/ZnO, Fe2O3/SnO2, SnO2/ZnO oraz TiO2/SnO2 (materiał katalityczny). Materiał bazowy elementu pomiarowego jest przytwierdzony spoiwem do metalowej obudowy na końcu sondy (rys. 1). Rezystor pomiarowy jest integralną częścią dzielnika napięcia zasilanego napięciem 5 V. Napięcie sygnału jest zależne od temperatury. W sterowniku silnika zapisana jest charakterystyka przypisująca poszczególnym wartością napięcia sygnału wartość temperatury. Zakres pomiaru czujników temperatury spalin wynosi: – 40°C do 900°C.

Piotr Wróblewski


Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem