fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Wymiana oleju w przekładniach typu DSG

Okresowa i wynikająca z przeprowadzonych napraw wymiana oleju przekładniowego i filtra w automatycznych skrzynkach przekładniowych wymaga zastosowania określonej procedury postępowania opartej na wytycznych producentów pojazdów.

Skrzynka DSG 02E z podwójnym sprzęgłem mokrym

Skrzynka DSG 02E z podwójnym sprzęgłem mokrym. Oznaczenia: 1 – pompa oleju, 2 – elektroniczno-hydrauliczny układ sterujący, 3 – filtr oleju, 4 – chłodnica oleju, 5 – złącze elektryczne, 6 – podwójne sprzęgło mokre.

Częstą przyczyną spadku sprawności skrzynek automatycznych, odczuwalną w postaci trudności w wyborze przełożeń przy dużych prędkościach obrotowych silnika, jest zbyt mała ilość oleju. Przyczynia się ona także do wzrostu niekorzystnych, z punktu widzenia trwałości, obciążeń termicznych elementów skrzynki w postaci hamulców, sprzęgieł w tym także hydrokinetycznych (konwerterów) i elektroniczno-hydraulicznego modułu sterującego (modułu mechatronicznego). Realizacja procedury wymiany oleju wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi, przydatnych również podczas innych prac związanych z obsługą i naprawą automatycznych skrzynek przekładniowych. Podczas wymiany oleju obowiązkowe jest stosowanie tylko i wyłącznie oleju przeznaczonego do konkretnej skrzynki w ilości określonej w instrukcji serwisowej. Zbyt duża ilość oleju zwiększa opory ruchu i przyczynia się do powstawania niepożądanych obciążeń termicznych, a w przypadku wycieków może przyczynić się do zapalenia pojazdu na skutek kontaktu z gorącymi elementami układu wydechowego. Producenci skrzyń biegów nie zgadzają się na stosowanie różnego rodzaju dodatków do olejów przekładniowych. Dodatki te mogą zmienić skład chemiczny oleju i jego właściwości smarujące, chłodzące i czyszczące.

Jerzy Kaparuk

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 7/2015

Auto Moto Serwis na smartfonach

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem Android.
Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia.
Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play. Należy kliknąć w zakładkę „”aplikacje”i w polu dialogowym wpisać ”automotoserwis”.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem