fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Zamiana koła dwumasowego na sztywne, cz. 1

Dwumasowe koła zamachoweTrwałość dwumasowych kół zamachowych, mieszcząca się według producentów w przedziale od 150 do 200 tys. km, jest w rzeczywistości znacznie krótsza. Warsztaty, na życzenie klientów, zamiast nowego koła dwumasowego montują koło sztywne. Zamiany takiej dokonaliśmy w silniku w silniku B5204T5 (Volvo S 60 2001 rok).


W wielu przypadkach zamiana dwumasowego koła zamachowego na sztywne jest niezalecana lub wręcz zabroniona przez producentów pojazdów. Jednak posiadacze aut poirytowani krótką żywotnością kół dwumasowych i wysokimi kosztami ich wymiany decydują się na taką operację.

Przyczynami skrócenia okresu eksploatacji dwumasowego koła zamachowego są najczęściej: czynniki bezpośrednio związane z eksploatacją pojazdu (powodującą nadmierne obciążenia układu przeniesienia napędu) lub czynniki pośrednie wynikające z braku obsługi poszczególnych układów silnika. Obciążenia układu przeniesienia napędu wynikają z:

 

  • dynamicznego stylu jazdy (częste gwałtowne przyspieszanie i hamowanie),
  • długotrwałej pracy silnika na biegu jałowym,
  • doboru niewłaściwego przełożenia skrzynki przekładniowej podczas jazdy.


Do przyczyn związanych z brakiem obsługi poszczególnych układów silnika można zaliczyć: niesprawności układu zapłonowego, układu zasilania w paliwo oraz układów olejenia i zasilania w powietrze, które mają bardzo istotny wpływ na trwałość układu tłok-pierścienie-cylinder. Trwałość ta przekłada się na zróżnicowanie ciśnień sprężania w poszczególnych cylindrach. Bezpośrednio odczuwalnymi objawami zużycia dwumasowych kół zamachowych (DKZ) są: drgania i hałasy w układzie napędowym słyszalne i wyczuwalne w przedziale pasażerskim oraz trudności w wyborze przełożeń skrzyni biegów.

Jerzy Kaparuk
Fot. LuK

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 7-8-9/2014

 

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem