Dynamiczny rozwój systemów zasilania paliwami gazowymi jest przede wszystkim spowodowany koniecznością spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Zmiany wprowadzone przez producentów pojazdów w konstrukcji silników oraz systemach ich sterowania wymusiły konieczność modernizacji oraz optymalizacji systemów zasilania paliwami gazowymi.
Doskonałym przykładem ubiegłorocznych wdrożeń są silniki z zapłonem iskrowym (ZI) z bezpośrednim wtryskiem paliwa gazowego. W tym szczególnym przypadku najlepiej ilustruje to obniżenie poziomu emisji cząstek stałych. Na ilustracji 1 zilustrowano, bez wnikania w wartości liczbowe, zmianę emisji cząstek stałych w produktach spa- lania silnika samochodu Hyundai I40 1.6 GDI, który zasilano LPG wykorzystując system EVO 01 ID. Ilustracja 1 prezentuje dwa filtry wyjęte z systemu próbkowania laboratorium emisji spalin – dla paliwa benzynowego ciemniejszy, oraz jaśniejszy – dla LPG.
Silniki ZI z bezpośrednim wtryskiem paliwa
W związku z rozpowszechnianiem się silników ZI z bezpośrednim wtryskiem benzyny liczący się producenci systemów zasilania paliwami gazowymi prowadzą zaawansowane prace badawczo-rozwojowe, których rezultaty umożliwiają wprowadzanie na rynek stosunkowo dobrych rozwiązań. Zaspakajane są więc potrzeby rynku, na którym stale wzrasta udział pojazdów z silnikami ZI z wtryskiem bezpośrednim.
Bartosz Flekiewicz
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015