fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Samozapłon gazu w kolektorze dolotowym

 

Silniki spalinowe starszej generacji, bez sondy lambda i reaktora katalitycznego, po zamontowaniu instalacji LPG, wymagają indywidualnych modyfikacji konstrukcyjnych i czynności regulacyjnych, ze względu na duże prawdopodobieństwo inicjacji samozapłonu mieszaniny gazów w kolektorze dolotowym silnika.

Ze względów ekonomicznych wielu użytkowników starszych pojazdów z silnikami gaźnikowymi lub z jedno- punktowym pośrednim wtryskiem benzyny decyduje się na zakup instalacji gazowych I i II generacji. Niekorzystne zjawiska zależne od przebiegu procesu spalania w tych silni- kach są redukowane przez modyfikacje układu dolotowego, dodatkowe systemy smarowania gniazd i zaworów, specjalną konstrukcję wtryskiwaczy oraz kalibrację układu regulacji ciśnienia na drugim stopniu reduktora i zmianę składu mie- szaniny palnej za pomocą zaworu dławiącego.

Uwaga na wtryskiwacze
Na równomierność dawkowania paliwa, mierzoną pomiędzy poszczególnymi cylindrami, jak i następującymi po sobie cyklami pracy silnika, wpływ ma typ i jakość wtryskiwaczy LPG oraz wydajność reduktora. LPG w fazie gazowej ma większą objętość niż benzyna w fazie ciekłej, zatem pojemość wtryskiwacza gazu musi być znacznie większa niż w przypadku wtryskiwaczy benzyny. Dokładność realizacji małych dawek paliwa przy niskim stopniu zasilania tzn. w warunkach biegu jałowego silnika determinuje dokładność czasu trwania wtrysku. Standardowy wtryskiwacz LPG posiada małą wydajność i odpowiednio długi czas otwarcia. Podczas eksploatacji silnika w warunkach dużych obciążeń, tzn. dużym stopniu zasilania, mała wydajność precyzyjnych wtryskiwaczy powoduje, że czas trwania wtrysku staje się zbyt długi i przekracza czas trwania cyklu silnikowego. Silnik w tych warunkach pracuje na zbyt ubogiej mieszaninie paliwowo-powietrznej. Wtryskiwacze charakteryzujące się optymalną wydajnością w warunkach dużego obciążenia uniemożliwiają dokładne dawkowanie gazu podczas krótkiego otwarcia wtryskiwacza na biegu jałowym silnika. Wyłącznie wtryskiwacze szybko otwierające się i szybko zamykające się oraz indywidulana regulacja instalacji zapewnia optymalną dokładność uzyskania założonego składu mieszaniny w każdych warunkach pracy silnika.

 

Piotr Wróblewski

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo  w nr 2/2015

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem