Wraz z nowym Outbackiem (piątej generacji), który zaprezentowano oficjalnie podczas salonu w Genewie, do Europy trafia po raz pierwszy system EyeSight rozpoznający przeszkody przed pojazdem. To już jego trzecia generacja, wprowadzona w ubiegłym roku w Japonii i potem w USA. Czym jest to rozwiązanie, które na swą europejską premierę musiało czekać aż siedem lat?
W wielu samochodach wyższej, a nawet średniej klasy różnych marek, stosowane są od dość dawna elektroniczne systemy rozpoznawania drogi przed samochodem. Czujnikami asystentów automatycznego hamowania czy adaptacyjnych tempomatów zazwyczaj są wszelkiego rodzaju radary, lidary (radary laserowe), detektory podczerwieni i ultradźwięków, a jeżeli kamery optyczne to pomocniczo, do wykrywania np. znaków drogowych. Jedynie Subaru poszło inną drogą.
W Subaru początkowo również próbowano stosować systemy radarowe oraz pokrewne. Badania takie trwały od lat 80. XX wieku. Inżynierowie Subaru stwierdzili jednak, że właściwsze
Dwie różne filozofie
Systemy radarowe wykorzystują odbicie emitowanych przez urządzenie fal elektromagnetycznych. Odbierając je, pozycjonują przeszkodę niezależnie od jej charakteru i budowy, Jej wielkość mogą jedynie częściowo określić na podstawie oceny siły odbitego sygnału.
Rozpoznawanie obrazu polega na rejestracji widoku sytuacji przed autem zarejestrowanego kamerą, a potem na analizie tego widoku przez program komputerowy.
Jerzy Dyszy
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015